خاتمه کار با تفکیک

به گزارش کتاب ارزان، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران ایده جالبی را عنوان کرد؛ اینکه شهرداری در مقررات صدور انتها کار برای ساختمان ها موضوع تفکیک زباله را نیز مدنظر قرار دهد. به این ترتیب آدم ها حتی اگر هنوز با فرهنگ تفکیک زباله آشنا نیستند،مجبور می شوند که در ساختمانی که زندگی می نمایند، این موضوع را رعایت نمایند.

خاتمه کار با تفکیک

به گزارش تا همین دو دهه پیش کسی نمی دانست زباله هایی که درهم دور ریخته می گردد را می گردد تفکیک و بعد هم بازیافت کرد. همه سر شب کیسه های زباله را جلو در خانه می گذاشتند و کلی کاغذ تبلیغ، لوازم بسته بندی مواد غذایی، بطری های نوشابه و کیسه پلاستیک همراه با تفاله چای و پوست میوه و به جای مانده غذا دور ریخته می شد. آدم ها از یک جایی به بعد فهمیدند که دیگر زمین خالی برای دفن این حجم از زباله وجود ندارد و اگر همینطوری پیش برود در آینده باید به حمل زباله ها به مریخ فکر کنیم. اینجا بود که شهرداری برای اینکه کار به فضا نکشد و سر و ته قضیه در همین زمین خودمان هم بیاید، طرح تفکیک زباله از مبدا را اجرا کرد. شاید به خاطر بیاورید سال های دور را که در مراکز خرید و فروشگاه ها و سازمان ها سطل های زباله مخصوص برای تفکیک پسماندها جاگذاری شده بود تا مردم زباله خشک را از زباله تر جدا نمایند. این طرح کم کم به خانه ها هم راه پیدا کرد و فرهنگسازی شهرداری در این زمینه کارساز شد. حالا خیلی ها در خانه دو

سطل زباله دارند و پسماندهای خشک را از تر جدا می نمایند تا بازیافت شوند با این همه هنوز هم جا برای کار بیشتر هست. چند روز پیش رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران ایده جالبی را عنوان کرد؛ اینکه شهرداری بیاید و در مقررات صدور سرانجام کار برای ساختمان ها موضوع تفکیک زباله را نیز مدنظر قرار دهد. به این ترتیب آدم ها حتی اگر هنوز با فرهنگ تفکیک زباله خیلی آشنا نیستند، مجبور می شوند که در ساختمانی که زندگی می نمایند، این موضوع را رعایت نمایند.

واقعیت این است که نقش ما در بازیافت نقش کوچکی است اما همین نقش کوچک اگر نباشد، بازیافت خیلی سخت می گردد. مرحله نهایی بازیافت - یعنی تبدیل زباله ها به چیزهای تازه برای استفاده دوباره - در کارگاه ها و کارخانه هایمخصوص به این کار انجام می گردد. نقش ما فقط جدا کردن این زباله ها در خانه است. این کار هم روند تفکیک و بازیافت را سریع تر می نماید و هم از خراب شدن زباله های خشک جلوگیری می نماید. مثلاً کاغذهای مچاله شده بین قورمه سبزی و سالاد، دیگر قابلیت بازیافت ندارند و باید کنار زباله های تر دفن شوند. برای همین است که این طور زباله ها باید از هم جدا شوند وگرنه به زودی باید سفینه هایمان را پر از آشغال کنیم و به مریخ بفرستیم تا از شرشان راحت شویم!

ساده ترین کاری که هر کس می تواند درخانه انجام دهد این است که 2 کیسه جدا برای زباله های تر و خشک داشته باشد. این طوری، تکلیف شهرداری هم با زباله ها معلوم است. برای این کار باید 2 سطل زباله داشته باشید و از همه اعضای خانواده هم بخواهید که تفکیک زباله را رعایت نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1402 بروزرسانی: 28 شهریور 1402 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2321

به "خاتمه کار با تفکیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه کار با تفکیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید