بانک مرکزی نمی تواند جور همه مسائل را بکشد

به گزارش کتاب ارزان، یک اقتصاددان معتقد است بانک مرکزی برای دولت کار می کند و نمی تواند برخلاف راستا آب شنا کند، مگر اینکه قانون اساسی کشور اصلاح و اختیارات دولت هم محدود شود.

بانک مرکزی نمی تواند جور همه مسائل را بکشد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، شرایط خاص اقتصاد ایران علاوه بر مسائل و محدودیت های بیرونی مانند تحریم، به مسائل داخلی هم وابسته است و اگر قرار است نوک پیکان اقتصاد را به سمت بالا هدایت کنیم، باید ابتدا مسائل داخل را ترمیم کنیم.

حسن روحانی؛ رییس جمهور هفته گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به کاهش ارزش پول ملی گفت: در این شرایط داریم مقاومت و ایستادگی می کنیم. اینکه بگوییم بانک مرکزی ضعیف است و ارزش پول ملی کم و زیاد شده. بانک مرکزی چه کار کند، شما راه حل بدهید. این گفته در حالی مطرح شد که بانک مرکزی نیز با فشارها و محدودیت هایی روبرو است و نمی تواند به تنهایی امور را به دست بگیرد و به سمت اصلاحات برود.

در همین باره یک اقتصاددان معتقد است: برای تمام کسانی که دغدغه ارزش پول ملی را دارند مسجل است که قدرت خرید و ارزش ریال کاهش یافته و بانک مرکزی را مقصر تمام اینها می دانند، اما این ظاهر داستان است چرا که این یک فرایند چندین ساله در کشور است. زمانی یک کیلو قند یک ریال بود و در حال حاضر به عنوان نمونه 10 هزار تومان است که نشانگر رشد 100 هزار برابری و کاهش شدید ارزش پول ملی است.

محمد قلی یوسفی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با تاکید براینکه در کشورهایی که دولت انحصارگر چاپ پول و اختیار دار توزیع پول هستند این واقعیت اقتصادی رخ می دهد، افزود: حال چه در ایران باشد و چه کشورهای دیگر.

وی شرح داد: در این شرایط یکی از راه حل هایی که در دنیا شناخته شده چاپ کردن پول توسط بخش خصوصی است یا اینکه پول ایران با پول یک کشور قدرتمند دیگر تثبیت شود. این اقتصاددان گفت: زمانی که ارزش پولی ملی ما کاهش می یابد نشان از سیاست های گذشته دارد. دولت دارای نیروهای فرهنگی، نظامی و وزارتخانه های عریض و طویل است که همه اینها هزینه های بسیاری را تحمیل می کند؛ بنابراین مجبور به چاپ پول می شوند.

یوسفی با بیان اینکه اختیار پول دست بانک مرکزی نیست، بلکه قانون اساسی کشور اختیار تام را به دولت داده و طبیعتا بانک مرکزی هم زیر نظر دولت فعالیت دارد. زمانی که سهم بخش خصوصی در این موارد اندک باشد طبیعی است که دولت هم فربه تر می شود و وظایف بسیاری را برعهده خواهد داشت. در این شرایط برحسب شرایط امور بسیاری را باید اجرا کند که افزایش تورم و به تبع آن کاهش قدرت خرید را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایبنا ، به گفته وی، بانک مرکزی نمی تواند سیاست مسقل از دولت و حاکمیت کشور را پیش ببرد و به تنهایی نمی تواند جور مسائل 40 سال گذشته را جبران کند. بانک مرکزی برای دولت کار می کند و نمی تواند برخلاف جهت آب شنا کند، مگر اینکه قانون اساسی کشور اصلاح و اختیارات دولت هم محدود شود که فقط به امور داوری نظم و قانون بپردازد. هر اقدامی غیر از اینها نه تنها نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت، بلکه اوضاع را بدتر هم خواهد کرد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1296

به "بانک مرکزی نمی تواند جور همه مسائل را بکشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی نمی تواند جور همه مسائل را بکشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید