خبرنگاران بدون فردوسی و شاهنامه سرنوشت زبان فارسی مبهم و نامعلوم بود

به گزارش کتاب ارزان، مشهد- خبرنگاران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شاهنامه اثر جاودانه حکیم فردوسی، در مانایی و پویایی زبان فارسی نقشی بی مانند داشت و بدون فردوسی و شاهنامه سرنوشت این زبان مبهم و نامعلوم بود.

خبرنگاران بدون فردوسی و شاهنامه سرنوشت زبان فارسی مبهم و نامعلوم بود

سیدعباس صالحی روز چهارشنبه با ارسال پیامی به مناسبت فرا رسیدن 25 اردیبهشت ماه، سالروز پاسداشت فردوسی و زبان و ادب فارسی اضافه کرد: آسمان سراسر افتخار و عظمت ادبیات ایران، سرشار از ستارگان پرفروغی است که تاریخ بلند و پرشکوه ما را همیشه روشن و تابنده نگاه داشته است.

وی ادامه داد: فرهنگ غنی این سرزمین به واسطه عظیمان و مفاخری زنده و پویاست که اندیشه و منش آنها، برگهای زرینی در دفتر اوراق فرهنگ و ادب فارسی آراسته و صفحات درخشان فرهنگ و هنر ایرانیان را در جغرافیای پهناور و تاریخ کهن دامن این مرز و بوم به هم متصل نموده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از جمله قله های پرافتخار و مایه مباهات ایرانیان، بلکه رفیع ترین قله ادب پارسی اثر جاودان حکیم طوس ابوالقاسم فردوسی است که حد و غایتی برای آن نمی توان متصور شد. شاهکاری که اعتلای فرهنگ و هنر ایران زمین و دین مداری و وطن دوستی و اخلاق محوری ایرانیان را به زیباترین وجه به تصویر کشیده و از این منظر اثری بی نظیر خلق نموده است.

وی اضافه کرد: فردوسی به افتخارات ایران کهن جان داد و مکارم ایرانیان را آشکار ساخت، شاهنامه فردوسی، عظیمترین اثر حماسی ایران، آیینه تمام نمای فرهنگ، زبان و ملت ایرانی و حکیم ابوالقاسم فردوسی مصدرنشین شعرای ایران زمین است، روایت ها و افسانه های پهلوانی این اثر، مناظر خیال انگیز و نقش های دلپذیری خلق نموده که عمری به بلندای تاریخ دارد و هرگز رنگ زوال و کهنگی به خود نمی گیرد.

صالحی ادامه داد: فردوسی احیاگر تاریخ گذشته ایران و برانگیزاننده آدمیان و الهام بخش هنرمندان مومن و معتقد برای آفرینش گری امروز و فردای سرزمین ماست و شاهنامه نقطه درخشان چکاد ادب فارسی، فراروی ما، گنجی پربها و منبعی سرانجام ناپذیر برای آفرینش و خلاقیت و درخشش هنرمندان ایران زمین بوده و خواهد بود. هفت خان عشق و نزاع تن و نبرد روح، مسیری برای رسیدن به کمال و راهیابی به روشنایی فراروی ما می گشاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیست و پنجم اردیبهشت، سالروز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز عظیمداشت زبان فارسی فرصت دوباره ای است تا با تعمق و تفکر در این اثر ژرف، راهی به کمال بیابیم. با گرامیداشت این روز عظیم، کوشش علاقه مندان و دوستداران فرهنگ این مرز و بوم را که در شرایط ویژه سال جاری هم، با تکاپوی بسیار برنامه هایی را در فضای مجازی برای ارج نهادن به مقام والای حکیم توس تدارک دیدند، می ستایم.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1036

به "خبرنگاران بدون فردوسی و شاهنامه سرنوشت زبان فارسی مبهم و نامعلوم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بدون فردوسی و شاهنامه سرنوشت زبان فارسی مبهم و نامعلوم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید