سه شرط نامزد نخست وزیری عراق برای احزاب؛ سودانی: مورد حمایت ایران نیستم

به گزارش کتاب ارزان، یکی از کسانی که نام او برای تصدی نخست وزیری عراق مطرح شده است گفت که بر خلاف شایعات، از حمایت ایران برخوردار نیست و او برای نخست وزیر شدن سه شرط برای احزاب گذاشته است.

سه شرط نامزد نخست وزیری عراق برای احزاب؛ سودانی: مورد حمایت ایران نیستم

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد شیاع السودانی وزیر سابق عراقی که این روزها نامش در کنار چند اسم دیگر برای تصدی نخست وزیری عراق، مطرح شده است، گفت، بعضی طرف های سیاسی، به معترضان خط می دهند تا علیه او شعار بدهند و تنها حزبی که با نامزدی او مخالفت نموده جریان صدر است.

سه شرط برای احزاب

السودانی به وبگاه خبری العربی الجدید گفت، زمانیکه نامزد ریاست دولت شدم، چند شرط برای احزاب گذاشتم که موافقت های اولیه ای هم گرفتم. شروطم درباره سه نکته بود، اول مرتبط با تشکیل دولت جدید که شامل فضای مدنی و ملی و به دور از سهم خواهی و سیاق سابق بود. دوم باز کردن پرونده های فساد اقتصادی و اداری که کسی با هر وابستگی سیاسی که دارد، مستثنی نباشد و سوم اینکه سلاح محصور [به دولت] باشد و ساختار دستگاه های امنیتی بازسازی گردد به طوری که اجازه حاکمیت قانون را بدهد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در میادین محل تجمع معترضان با نخست وزیری او مخالفت شده گفت، درخواست های تظاهرات نمایندگان واقعی با برنامه های من و شروطی که برای احزاب سیاسی مطرح کردم، تطابق دارد اما بعضی طرف های سیاسی به بعضی اشخاص در تظاهرات ها خط می دهند تا تخریب نمایند و عکس مرا پاره نمایند. این کارها، کار معترضانی نیست که دنبال تحقق خواسته هایشان هستند. این کارها نشان دهنده خواسته های احزاب سیاسی است که خودشان را هدف برنامه های اعلامی من می دانند و چون این برنامه ها آنان را مقید می نماید و به ضرر منافعشان است.

فقط صدر مخالف است

السودانی شرح داد که جریان صدر و رهبرش مقتدی الصدر رسما مخالفتشان را با نامزدی او اعلام نموده اند چون آنان نگران تکرار سناریو سابق در زمان ارتباط جریان صدر با نوری المالکی طی سال های گذشته بخصوص در دوره دولت اول نوری المالکی است. این ارتباط دادن، صحیح نیست و برای جریان صدر پیغام هایی برای شرح جزئیات فرستاده ام... حتی ائتلاف النصر (به ریاست حیدر العبادی) و جریان حکمت (عمار الحکیم) مخالفتی با نامزدی من ندارند و حضور مرا حمایت می نمایند اما معتقدند که نامزدی من منوط به موافقت عراقی ها در میادین تظاهرات هاست.

این سیاستمدار عراقی ضمن بیان اینکه تحقق خواسته های معترضان نیازمند اراده جدی برای مبارزه با فساد و تحرک جدی دولت و حاکم کردن قانون در همه مناطق عراق و محصور کردن سلاح و تحمیل قانون بر هر گروه یا دسته مسلح را می طلبد، تأکید کرد که به محض تشکیل دولت و شروع کار، وضوح و اطمینان بیشتری به وجود خواهد آمد و نگرانی های سیاسیون و احزاب و حتی معترضان از بین خواهد رفت.

شایعه حمایت ایران دقیق نیست

السودانی در سرانجام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران از نامزدی او حمایت می نماید، گفت، سخن گفتن از هر گونه حمایتی از جانب ایران از من غیردقیق است و تصمیم نامزد شدنم، صرفا عراقی است و هر نامزدی با توجه به شرایط عراق، در معرض چنین اتهامی قرار می گیرد.

عراق از بیش از دو ماه پیش شاهد شروع اعتراضات خیابانی است که تا به امروز حدود چهارصد نفر در شرایط مختلف و همچنین شرایط مبهم، جان باخته اند. دولت به ریاست عادل عبدالمهدی استعفا کرد و عرصه سیاسی این کشور در انتظار تشکیل دولت جدید به ریاست شخصی جدید است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 639

به "سه شرط نامزد نخست وزیری عراق برای احزاب؛ سودانی: مورد حمایت ایران نیستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه شرط نامزد نخست وزیری عراق برای احزاب؛ سودانی: مورد حمایت ایران نیستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید