شرط آزادی زندانیان؛ مهم ترین چالش دولت افغانستان و طالبان

به گزارش کتاب ارزان، یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه شرط آزادی زندانی ها توسط طالبان یکی از مهمترین چالش ها بین طالبان و دولت بوده است، گفت: دولت افغانستان خواهان ضمانت از سوی طالبان است تا آزادی زندانی ها موجب افزایش نا امنی نشود.

شرط آزادی زندانیان؛ مهم ترین چالش دولت افغانستان و طالبان

فرزاد رمضانی بونش در گفت وگو با خبرنگاران درباره این که طالبان بار دیگر شروع مذاکرات صلح را به آزادی زندانیانش منوط نموده است، گفت: طی ماه های گذشته طالبان به نوعی شروطی را برای شروع گفت وگوهای بین الافغانی مطرح نموده و آزادی زندانیان یکی از مهم ترین شروط و چالش اصلی بین رویکرد طالبان به شروع صلح و رویکرد کابل به این مساله بوده است.

وی توضیح داد: از یک طرف جامعه مدنی و از سوی دیگر دولت در افغانستان از این که تمام زندانی های طالبان را آزاد نمایند ملاحظاتی دارند و خواهان آزادی مرحله به مرحله زندانی ها هستند تا این که طالبان به نوعی در مقابل به خواسته های دولت تن دهد.

این پژوهشگر مسائل منطقه همچنین بیان نمود: آنچه از طرف دولت افغانستان تعیین است این که بخشی از زندانیان سیاسی طالبان یا مجرم هستند و یا خطرناک، لذا این ترس وجود دارد و دولت خواهان ضمانت از سوی طالبان است که این مساله موجب گسترش ناامنی نشود.

رمضانی بونش در ادامه اظهار کرد : طالبان خواهان این است که زندانی ها به طور کامل آزاد شوند و این خواسته مذاکره نماینده های طالبان است البته بخش مهمی از این زندانی ها آزاد شده اند و طالبان هم گام هایی را برای فرایند صلح برداشته است.

وی ادامه داد: دیدگاه های طالبان و دولت مستقر در کابل جناح عبدالله عبدالله و اشرف غنی عملا در ماه های گذشته تا حدودی نظرات شان به یکدیگر نزدیک شده، اما متغیرهای سیاسی، امنیتی، فرهنگی و حقوقی در این زمینه وجود دارد که چانه زنی و نزدیک کردن دیدگاه ها را کمی سخت می نماید.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که شروط طالبان در زمان نزدیک به عید قربان در واقع یک مسکن مقطعی است، گفت: باید در نظر داشت هیات حاکمه آمریکا، وزارت خارجه و بخش های دفاعی آن می خواهند از مساله صلح در افغانستان به عنوان یک فاکتور در زمان انتخابات ریاست جمهوری در برابر دموکرات ها استفاده نمایند و آرای خود را افزایش دهند اما معلوم نیست تا چه حد بتوانند به این مهم دست یابند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1174

به "شرط آزادی زندانیان؛ مهم ترین چالش دولت افغانستان و طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط آزادی زندانیان؛ مهم ترین چالش دولت افغانستان و طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید