قسط هایی که کرونا آن را متوقف نکرد، دست معیشت مردم زیر سنگ اقتصاد

به گزارش کتاب ارزان، همین ویروس اختلال های بیشماری در فرایند زندگی مردم ایجاد نموده است و به همین دلیل ضروری است در این شرایط دولت های وقت در کشور های درگیر حمایت لازم و کافی را از مردم خود داشته باشند.

قسط هایی که کرونا آن را متوقف نکرد، دست معیشت مردم زیر سنگ اقتصاد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، شهربانو نوری نیا- کرونا، واژه ای که بسامد شنیداری اش این روز ها بسیار بیشتر از هر اتفاق تاریخی دیگری است. شاید هیچ جامعه شناسی گمان نمی کرد که دنیا با یک زبان و حس مشترک در مورد یک اتفاق تاریخی سخن بگوید. واژه ای که محدودیت جغرافیایی را درنوردیده و از پهناورترین کشور های دنیا تا دورافتاده ترین و ناشناخته ترین کشور ها را درگیر خود کند و سایه سنگین ترس را بر سطح کره زمین بگستراند.

همین ویروس اختلال های بیشماری در فرایند زندگی مردم ایجاد نموده است و به همین دلیل لازم است در این شرایط دولت های وقت در کشور های درگیر حمایت لازم و کافی را از مردم خود داشته باشند.

بانک ها و موسسات مالی اعتباری از جمله جا هایی هستند که حمایت های آن ها بسیار ضروری میباشد چرا که یکی از زنجیره های چرخه مالی مملکت این موسسات و ارگان ها میباشد.

بانک ها و موسسات مالی اعتباری از جمله مکان هایی هستند که حمایت های آن ها بسیار ضروری میباشد چرا که یکی از حلقه های زنجیره مالی مملکت این موسسات و ارگان ها میباشد.

از اسفندماه تا به امروز که کشور ایران درحال مبارزه با کرونا ویروس هست بانک مرکزی تدابیر مختلفی انجام داد جهت یاری رسانی، تسهیل و گذراندن این برهه، اما به دلایل مختلف راهگشایی خاصی در پی نداشته است.

بانک ها و موسسات مالی اعتباری از جمله جا هایی هستند که حمایت های آن ها بسیار ضروری میباشد چرا که یکی از زنجیره های چرخه مالی مملکت این موسسات و ارگان ها میباشد.

در ابتدای فرودین 99 دکتر همتی به تشریح ساز و کار اجرایی مصوبه ستاد مالی دولت در مورد اعطای 750 هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ 12 درصد به واحد ها و کسب و کار های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا پرداخت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مشاغل مشمول این مصوبه در ستاد مالی دولت و با همکاری نظام بانکی تعیین و دستورالعمل مربوط به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد، اضافه کرد: طبق مصوبه ستاد مالی دولت این تسهیلات به واحد های آسیب دیده که اشتغال خود را حفظ نموده اند پرداخت خواهد شد.

همچنین بازپرداخت اقساط این تسهیلات، دو ساله است و برای آغاز بازپرداخت اقساط، تنفس چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد.

درجلسه ای دیگر اعلام شد که بانک مرکزی در بخشنامه ای ابلاغ نموده که بانک ها مکلف به تسهیل، ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻭ ﺗﺨﺼﻴﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟی ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺟﻬﺖ ﺧﺮﻳﺪ ﺩﺍﺭﻭ ﻭ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ و استمهال اقساط تسهیلات اعطایی به زیان دیدگان کرونا هستند.

از دیگر تمهیدات نظام بانکی مهلت دادن به مشتریانی بود که کسب و کارِ آنان با شیوع کرونا به خطر افتاده بود به طوری که طی ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه مقرر شد این مشتریان از پرداخت اقساط بانکی و جرایم دیرکرد معاف شوند.

روابط عمومی بانک مرکزی هم بیست و سوم فروردین بیان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا به منظور حمایت از اقشار مردم، تعویق پرداخت اقساط وام های قرض الحسنه از سوی بانک مرکزی در دستور کار بانک ها نهاده شد و به همین دلیل ضمن راه اندازی سامانه ثبت شکایت احتمالی وام های قرض الحسنه، سیستم اتوماتیک برداشت اقساط بانک ها اصلاح شد.

یکسری اقدامات بسیار تاثیر گذار موقتی از سوی بانک مرکزی درنظر گرفته و ابلاغ شد که شامل موارد زیر میگردد.

1. سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) به وسیله درگاه های اینترنتی و خودپرداز ها از مبلغ سه میلیون تومان در هر شبانه روز از مبدأ هر کارت، به پنج میلیون تومان افزایش یابد.

2. سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت به وسیله پرداخت ساز ها از یک میلیون به سه میلیون تومان، با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوءاستفاده های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست.

3. امکان تمدید تاریخ انقضای کارت های بانکی بدون احتیاج به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از تاریخ انقضا بلامانع است. لازم است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع رسانی به مشتریان صورت پذیرد.

4. طبق روال سال های گذشته و به منظور کاهش مراجعات مردم به شعب و دستگاه های خودپرداز، افزایش سقف برداشت نقدی درون بانکی از 200 هزار به 500 هزار تومان بلامانع است. گفتنی است این اقدام در راستای کاهش مراجعه مشتریان به شعبه صورت می گیرد و علی رغم ایجاد امکان فوق، لازم است اطلاع رسانی مناسب در راستای کاهش استفاده از اسکناس به مشتریان صورت پذیرد.

5. تعداد کوشش های متوالی ناموفق رمز دوم در هر شبانه روز به پنج بار افزایش یابد.

یا دیگر تمهیدات درنظر گرفته شده مانند کنترل سیستم های تهویه هوای سالم، تأمین اقلام بهداشتی مورد احتیاج، محلول های ضدعفونی نماینده و ماسک به میزان لازم و یا در بعضی از بانک ها، دریافت اثر انگشت کارکنان از سامانه های حضور و غیاب تا انتها سال حذف شده است.

علاوه بر اینها، آشپزخانه بانک تعطیل و کلیه مراسم ها، جلسات، سمینار ها و مسابقات ورزشی لغو شده است. تدابیر بهداشتی لازم در مورد دور نگه داشتن همکارانی که بیماری های زمینه ای دارند یا خانم های باردار از تماس مستقیم با مشتریان نیز از اقدامات یکی از بانک ها طی این هفته بوده است؛ که همگی بسیار یاری نماینده درحفظ جان کادر بانک ها و مردم هست.

با وجود اقدامات پیشگیرانه و کوشش های تحسین برانگیز نظام بانکداری در ایام شیوع ویروس کووید 19 متاسفانه مواردی هم دیده شده که هم تاثیر روانی مخرب و هم جسمی بر مردم گذاشته از جمله اینکه یکی از نخستین تصمیم های بانک مرکزی برای یاری به مردم در زمان شیوع ویروس کرونا، تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات قرض الحسنه و کسب و کارها، همچنین اشخاصی که در جریان شیوع کرونا کسب درآمد و اشتغال آن ها آسیب دیده اند، بود.

بانک مرکزی در همان روز های نخست شیوع ویروس کرونا از مدیران بانکی خواست تا از دریافت اقساط اینگونه وام ها تا اردیبهشت 99 خودداری نموده و اقساط کسر شده از حساب گیرندگان تسهیلات را به آن ها بازگرداند؛ بنابراین و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، اقساط تسهیلات قرض الحسنه تمام اشخاص از اسفند 98 تا اردیبهشت 99 بدون هیچ قید و شرطی به مدت سه ماه باید به تعویق می افتاد؛ اما این بخشنامه از همان ابتدا با سرپیچی بانک ها و برداشت اقساط از حساب مردم همراه شد وبعضی بانک ها بدون توجه به ابلاغیه بانک مرکزی، اقساط تسهیلات قرض الحسنه را که از اسفند تا اردیبهشت مجاز به تعویق بود، به همراه قسط خرداد یک جا از حساب مشتریان برداشت کردند.

در همین ایام هم البته معاون بانک مرکزی کسر اقساط وام قرض الحسنه از حساب مشتریان و ضامن ها را غیرقانونی بیان کرد و از مردم خواست تا تخلفات را به اداره رسیدگی به شکایات ابلاغ نمایند.

یا به عنوان مثال اقداماتی عجیب هم اتفاق افتاده و بعضی بانک ها بدون توجه به شرایط کرونایی با انجام اقداماتی مانند برداشت از حساب مشتریان به بهانه های مختلف، مشتریان را همچنان برای حضور در شعب دعوت می نمایند. بر این اساس، در روز های اخیر پیامک برداشت 12 هزار تومانی از حساب مشتریان برای ارسال سالانه پیامک برای افراد ارسال شده است. نکته جالب این است که برداشت 12هزار تومانی حتی از بعضی حساب هایی اجرا شده که در ماه های اخیر تراکنشی نداشته و در نتیجه صاحبان آن ها تمایلی به دریافت پیامک نداشته اند. در این پیامک ها از مشتریان خواسته شده تا اگر تمایلی برای دریافت پیامک تراکنش ندارند به شعبه مراجعه نمایند. بدین ترتیب یا مشتریان ناچار هستند ریسک انتقال ویروس کرونا را پذیرفته و به شعب بانک ها بفرایند یا اینکه از ترس این بیماری، قید پول خود را بزنند.

در این پیامک ها اگرچه اعلام شده که مشتریان می توانند از اینترنت بانک استفاده نمایند، اما با توجه به اینکه اینترنت بانک بسیاری از بانک ها توسط مردم فعال نشده است، مشتریان ناچار هستند که برای غیرفعال کردن برداشت از حسابشان به شعبه مراجعه نمایند که هم برای خودشان و هم برای کارمندان بانک، خطرساز است. از سوی دیگر بعضی مردم به دلیل هراس از کرونا، از حضور در شعبه برای متوقف کردن برداشت از حسابشان خودداری می نمایند که باعث تداوم برداشت توسط بانک می گردد.

اگرچه رقم 12 هزار تومان به نظر عدد کوچکی است، اما اگر آن را در میلیون ها مشتری بانکی ضرب کنیم، عدد بسیار بزرگی می گردد.

بانک مرکزی در واکنش به برداشت های غیرقانونی بانک ها از حساب دریافت نمایندگان وام های قرض الحسنه، با معرفی سامانه ای از مشتریان خواست در صورت مواجهه شدن با این موضوع، تخلفات را در این سامانه ثبت نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1254

به "قسط هایی که کرونا آن را متوقف نکرد، دست معیشت مردم زیر سنگ اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قسط هایی که کرونا آن را متوقف نکرد، دست معیشت مردم زیر سنگ اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید