مسکو: اروپا تنش ها بر سر برجام را افزایش ندهد

به گزارش کتاب ارزان، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای در واکنش به تصمیم سه کشور اروپایی برای به جریان انداختن ساز و کار حل اختلاف در برجام خواسته این کشورها از تشدید تنش ها جلوگیری نمایند.

مسکو: اروپا تنش ها بر سر برجام را افزایش ندهد

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید و آسیاب های بادی آمستردام هلند را نظاره گر باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه به اقدام سه کشور اروپایی در فعال کردن مکانیسم موسوم به ساز و کار حل اختلاف در توافق هسته ای برجام واکنش نشان داد.

به نوشته پایگاه خبری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای از طرف های اروپایی توافق هسته ای خواسته تنش ها را تشدید ننمایند و تصمیم خود برای فعال کردن این ساز و کار را کنار بگذارند.

در این بیانیه آمده است: ما قویاً از تروئیکای اروپا می خواهیم تنش ها را تشدید ننمایند و هر اقدامی که باعث ایجاد تردید در آینده توافق هسته ای می گردد را کنار بگذارند.

وزارت خارجه روسیه در ادامه این بیانیه خاطرنشان نموده است: برجام علی رغم تمام چالش هایی که با آن روبرو شده، کارآمدی خودش را از دست نداده است.

آلمان، انگلیس و فرانسه امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.

ساز و کار حل اختلافات در برجام در بندهای 36 و 37 این توافق هسته ای تشریح شده است.

فعال سازی این ساز و کار می تواند طی روندی چند ماهه به بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران منجر گردد.

طبق این دو بند، در صورتی که کشورهای اروپایی ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته ای متهم نمایند و تصمیم بگیرند مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهند، ایران به عنوان طرف متشاکی 30 روز فرصت خواهد داشت رضایت طرف شاکی (کشورهای اروپایی) را جلب کند. در صورتی که رضایت طرف شاکی جلب نگردد، پرونده ظرف مدت حداکثر 5 روز به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد شد.

شورای امنیت ظرف 30 روز بعد از دریافت این شکایت بایستی درباره بازگشت تحریم های ایران رأی گیری کند.

سه کشور اروپایی در بیانیه امروز خود مدعی شده اند هدف آنها از کلید زدن ساز و کار حل اختلاف، احیای تحریم ها علیه ایران نیست و آنها به دنبال راهی برای نجات توافق هسته ای هستند.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 641

به "مسکو: اروپا تنش ها بر سر برجام را افزایش ندهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو: اروپا تنش ها بر سر برجام را افزایش ندهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید