واردات تخمه آجیلی کمر اقتصاد خوی را شکست، باز پای چین در میان است

به گزارش کتاب ارزان، خبرنگاران - گروه استانها: در حال حاضر 70 درصد زمین های کشاورزی شهرستان های خوی و چایپاره زیرکشت تخمه های آفتابگردان و کدو قرار دارند و هم اکنون بیش از سه هزار کشاورزان این منطقه به وسیله کشت، فراوری و فروش تخمه های آفتابگردان و کدو امرار معاش می نمایند.

واردات تخمه آجیلی کمر اقتصاد خوی را شکست، باز پای چین در میان است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

وجود بزرگترین میدان خشکبار به خصوص تخمه های آجیلی و تنها بازار بورس محصولات دانه های آفتابگردان و کدو آجیلی کشور در خوی گویای نقش مهم و ارزنده و سهم بالای این شهرستان است که بی توجهی به آن اقتصاد منطقه را تحت شعاع قرار می دهد.

در سالهای اخیر به خصوص سه سال گذشته به دلیل واردات بی رویه تخمه از کشورهایی چون چین و کانادا، کشاورزان خوی در مرز ورشکستگی قرار گرفته اند در بعضی از برهه های زمانی تعطیلی میدان خشکبار و تجمع کشاورزان نیز دردی را دوا ننموده و همچنان واردات بی رویه ادامه دارد.

خوی 40 درصد تخمه های آجیلی کشور را فراوری می نماید

مدیرجهاد کشاورزی خوی با بیان اینکه خوی قطب فراوری تخمه های آفتابگردان و کدوی آجیلی است اضافه نمود: شهرستان خوی بافراوری 40 درصد تخمه های آجیلی آفتابگردان و کدو قطب اول فراوری این محصولات در کشور و استان به شمار می رود.

مهران زینالزاده در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه سالانه 25 هزار تن از اراضی این منطقه تخمه آفتاب گردان فراوری می گردد، اضافه نمود: سال جاری درسطح 23 هزار هکتار از مزارع خوی دو محصول آفتابگردان و کدو آجیلی کشت شده است که از این مقدار بیش از 13 هزار هکتار تخمه آفتابگردان آجیلی و10 هزار هکتار کدوی آجیلی است.

وی ادامه داد: این میزان سطح زیر کشت به علت پایین بودن قیمت این محصولات در سال گذشته به واسطه واردات بی رویه خارج از کشور بیش از 25 درصد کاهش داشته است.

زینالزاده با بیان اینکه نمونه های تخم آفتاب گردان که در این منطقه فراوری می گردد روغنی و آجیلی است که تخم آفتاب گردان آجیلی شامل پسته ای، قلمی، بادامی، دور سفید و ارقام آفتاب گردان روغنی شامل لاکومکا، هایسون و ارقام هیبرید است، اضافه نمود: پیش بینی می گردد سال جاری بیش از 30 هزار تن محصول از مزارع تخمه های آجیلی آفتابگردان و کدو برداشت گردد.

وی شمشیری، پسته ای، دور سفید و بادامی را از جمله ارقام کشت شده آفتابگردان و کدو سال جاری در خوی اعلام و افزود: در شهرستان خوی بیش از 15 هزار خانوار با کشت این محصولات امرار معاش می نمایند.

تنها بازار بورس دانه های آفتابگردان و کدو آجیلی کشور در خوی دایر است

مدیرجهاد کشاورزی خوی با بیان اینکه در حال حاضر تنها بازار بورس محصولات دانه های آفتابگردان و کدو آجیلی در کشور دراین شهرستان فعال است بیان کرد: این بازار بورس با 300 غرفه و 100 واحد فرآوری وبوجاری با اشتغالزایی برای سه هزار نفر به صورت مستقیم در شهرستان خوی فعال است.

زینالزاده در مورد واردات تخمه های آجیلی چینی و ضرر و زیان کشاورزان خوی اضافه نمود: در سالهای اخیر واردات تخمه های آفتابگردان چینی فروش محصولات شهرستان خوی را با مشکل روبرو نموده است، بازنگری در تعرفه واردات این محصولات و تفکیک آنها از دانه های روغنی آفتابگردان و کدو ضروری به نظر می رسد.

مدیرجهادکشاورزی خوی با بیان اینکه معیشت بخش زیادی از مردم شهرستان خوی به فراوری و فروش تخمه های آجیلی وابسته است بیان کرد: واردات بی رویه تخمه های آجیلی که کیفیت پایین تری نسبت به تخمه های آجیلی شهرستان خوی دارند بزودی موجب کاهش اراضی زیرکشت آن در خوی و زمینه مهاجرت روستائیان را فراهم می نمایند.

واردات بی رویه تخمه های آجیلی کمر کشاورزان خویی را شکست

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد آخرین وضعیت بازار تخمه های آجیلی در خوی با بیان اینکه در این شهرستان بیش از 15 هزار خانوار با کاشت محصولات تخمه آفتابگردان و کدوی آجیلی امرار معاش می نمایند اضافه نمود: متاسفانه درچند سال اخیر واردات تخمه های چینی و کانادایی کمر تاجران و کشاورزان خوی را شکسته است.

تقی کبیری در مصاحبه با خبرنگاران از تفکیک تعرفه واردات تخمه های آجیلی کدو و افتابگردان با روغنی اطلاع داد و افزود: هیئت وزیران با تفکیک گونه های آجیلی و روغنی در محصول کدو میزان تعرفه وارداتی را 40 درصد افزایش دادند.

وی ادامه داد: با افزایش این تعرفه ها بشدت از واردات این محصول به کشور جلوگیری و امکان صادرات محصول کدوی آجیلی به خارج از کشور فراهم می گردد و بزودی تعرفه جدید وارداتی آن که قطعا افزایش چند برابری خواهد داشت ابلاغ خواهد شد.

کبیری با بیان اینکه میدان تخمه خوی جزو اولین میدان های تخمه ایران است، گفت: هم اکنون کشاورزان خوی به دلیل واردات تخمه های آفتابگردان و تخمه های آجیلی در مرز ورشکستگی قرار دارند و باید چاره اندیشی اساسی گردد.

نماینده مردم خوی و چایپاره با بیان اینکه معیشت 15هزار نفر از مردم خوی به وسیله بازار تخمه های آفتابگردان و کدوی آجیلی و خشکبار تامین می گردد، اضافه نمود: بسیاری از کشاورزان در این منطقه منبع درآمدشان از فراوری تخمه است بی توجهی به بازار می تواند ضررهای جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

با توجه به اینکه اقتصاد آذربایجان غربی برپایه کشاورزی است و معیشت بخش زیادی از مردم استان از این راه تامین می گردد، واردات بی رویه تخمه های آفتابگردان و کدوی آجیلی اقتصاد این منطقه را تحت شعاع قرار داده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 402

به "واردات تخمه آجیلی کمر اقتصاد خوی را شکست، باز پای چین در میان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات تخمه آجیلی کمر اقتصاد خوی را شکست، باز پای چین در میان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید