پروژه پایدار کردن آب پایتخت به کجا رسید؟

به گزارش کتاب ارزان، پایدار کردن کیفیت آب در همه استان تهران با اجرای پروژه ای به نام قمر بنی هاشم کلید خورد. پروژه ای که طبق آن سیستم آب و فاضلاب تهران که شامل هفت تصفیه خانه می گردد، به صورت رینگ و مستقیما به یکدیگر متصل خواهد شد.

پروژه پایدار کردن آب پایتخت به کجا رسید؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، طرح رینگ آب رسانی شهر تهران (پروژه قمر بنی هاشم) شامل دو قسمت شرقی و غربی است که قسمت شرقی آن با اجرای شش کیلومتر خط انتقال و ساخت دو مخزن ذخیره، آب سد ماملو را برای ارتقای آب شرب جنوب شرق تهران به مناطق جنوب بزرگراه بعثت و شهرک های مسعودیه، افسریه، مسگرآباد، سلیمانیه و ... منتقل می نماید. بخش غربی این طرح نیز آب تصفیه خانه دوم تهران را با یک خط انتقال به طول 20 کیلومتر به مناطق جنوب غربی تهرانمی رساند.

با اجرای این طرح، علاوه بر تحقق ضرورت های پدافندی و اتصال سامانه های آب رسانی غرب و شرق تهران، بیش از 3.5 میلیون نفر از ساکنان جنوب تهران از آب سطحی تصفیه شده برخوردار می شوند. در این راستا طرح ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران در تاریخ 14 شهریورماه سال 1396 با حضور معاون اول ریاست جمهوری مورد بهره برداریقرار گرفت .

آخرین وضعیت پروژه

در این راستا، محمدرضا بختیاری - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اجرای پروژه قمر بنی هاشم اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح اتصال تصفیه خانه های تهران به یکدیگر است که طبق آن خط انتقال 2000 دور تا دور شهر تهران اجرا شده و تصفیه خانه ها را به یکدیگر وصل می نماید. حسن این کار این است که به صورت همزمان همه تصفیه خانه ها در مدار قرار می گیرند. اگر هر تصفیه خانه به هر دلیلی از مدار خارج شد، سریعا تصفیه خانه دیگر وارد مدار می گردد .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه مذکور شرح داد: تقریبا 54 درصد این پروژه اجرا شده است و ظرف دو تا سه سال آینده کامل می گردد .

اهداف اجرای طرح

بازنگری در ظرفیت تصفیه خانه های آب و تاسیسات برداشت از آبهای زیرزمینی به طوری که جوابگوی ورود منابع جدید از جمله سد ماملو و سرچشمه های هراز در شرق و افزایش منابع در غرب تا سقف 633 میلیون متر مکعب در سال باشد، تقویت و اصلاح خطوط لوله آبرسانی و رینگ شهر تهران به گونه ای که جوابگوی احتیاج آبرسانی این شهر در افق طرح و شهر پرند و سایر نقاط مصرف مانند اسلامشهر و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) باشد، برطرف کمبود مخازن ذخیره و سرویس شرب شهر تهران، امکان تبدیل نحوه انتقال پمپاژ به ثقلی به مخازن ذخیره و سرویس و کاهش برق مصرفی و هزینه های پمپاژ بخشی از اهداف پروژه اعلام شده است .

همچنین امکان تعادل بخشی کیفی آب بین مناطق شمال و جنوب شهر تهران، امکان جابجایی بین خطوط آبرسانی آب خام به تصفیه خانه های شهر تهران در چارچوب تامین اهداف پدافند غیرعامل طرح و ایجاد تعدد مسیرهای انتقال آب خام برای تصفیه خانه های آب، امکان جابجایی بین خطوط آبرسانی به مخازن ذخیره و سرویس در چارچوب تامین اهداف پدافند غیرعامل (زلزله، تعمیرات، حملات و . . .) و ایجاد تعدد منابع آب برای این مخازن و کاهش برداشت آب از منابع زیر زمینی در چارچوب حفظ و صیانت از این منبع آب استراتژیک برای مواقع بحران و خشکسالی از دیگر اهداف اجرای طرح قمربنی هاشم محسوب می شوند .

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 301

به "پروژه پایدار کردن آب پایتخت به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه پایدار کردن آب پایتخت به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید