کتاب سنجش در مشاوره شغلی منتشر شد

به گزارش کتاب ارزان، به گزارش خبرنگاران ، کتاب سنجش در مشاوره شغلی تالیف محمدرضا عابدی و لیلا حق شناس از سوی سازمان سمت به قیمت 71 هزار تومان منتشر شد. نویسندگان در مقدمه کتاب آورده اند: در حوزه مقدار گیری، ارزیابی، ارزشیابی و سنجش تعداد کتاب هایی که به فارسی ترجمه یا تألیف شده اند، نسبتاً زیاد است. دانشجویان و متخصصانی که با این حوزه ها سروکار دارند، چه در زمینه نظری و چه در زمینه کاربردی، به راحتی به متون آن حوزه ها دسترسی دارند. در خارج از کشور و در حیطه بین المللی هم وجود کتاب و مجلات زیاد نشان دهنده توجه به این حوزه هاست. مشاوره شغلی یکی از رشته ها و گرایش هایی است که با سنجش سروکار زیادی دارد. به نظر می رسد این رشته با کار پارسونز و در واقع با سنجش شروع شده است و اکنون که نظریه های فرامدرن در مشاوره شغلی ارائه شده اند، سنجش نه تنها ابزار تشخیص که ابزار مداخله نیز هست. انگیزه اصلی تألیف این کتاب نبود کتابی خاص برای دانشجویان و متخصصان مشاوره شغلی در ایران است. نگارش کتاب مدت زیادی طول کشید، زیرا نویسندگان در پی ترسیم نیم رخی جامع به منظور سنجش در مشاوره شغلی بودند.

کتاب سنجش در مشاوره شغلی منتشر شد

کتاب با پایه های اصلی سنجش شروع می گردد که در تمام رشته ها مبنای کار محسوب می گردد. سپس درباره متغیرهای محتوایی بحث می گردد که در مشاوره شغلی سنتی مرسوم است و شیوه های سنجش هر کدام به طور مفصل ارائه می گردد. متغیرهای محتوایی، یعنی سلامت روان، شخصیت، ارزش ها، رغبت، منظره زمانی، هوش، هوش هیجانی، استعداد و پیشرفت، متغیرهایی هستند که مورد توجه همه متخصصان رشد شغلی است. بعضی متخصصان از متغیرهای محتوایی عبور می نمایند و سراغ متغیرهای فرایندی می فرایند. این متغیرها عبارت اند از: هویت شغلی، بلوغ شغلی، انطباق پذیری شغلی، آمادگی انتخاب شغلی و تصمیم گیری شغلی. علاوه بر جهت گیریِ متمرکز بر نوع متغیر، نوع سنجش نیز فرق دارد. بعضی متخصصان بر سنجش کمّی و بعضی دیگر بر سنجش کیفی تأکید می نمایند؛ بنابراین، سنجشی با عنوان سنجش کیفی نیز به کتاب اضافه شده است تا این نوع جهت گیری را در برگیرد.

در این کتاب بر ساده نویسی و کاربردی بودن تمرکز شده است؛ بنابراین کمتر به جنبه های نظری پرداخته شده است تا مشاوران به صورت عملی بهتر بتوانند از آن استفاده نمایند. این کتاب می تواند زمینه خوبی برای بحث در حوزه سنجش در مشاوره شغلی تلقی گردد. کتاب حاضر برای دانشجویان رشته مشاوره گرایش مشاوره شغلی در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس تهیه و کاربرد آزمون های روانی در مشاوره شغلی تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه مندان نیز از آن بهره مند شوند.

کتاب در چهار بخش و سیزده فصل موضوعات بنیادهای سنجش، سنجش محتوا، سنجش فرایندها و سنجش کیفی مورد بحث و آنالیز قرار می دهد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1897

به "کتاب سنجش در مشاوره شغلی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب سنجش در مشاوره شغلی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید