گرمایش جهانی تهدید جدی در کمین کره زمین!

به گزارش کتاب ارزان، کره زمین در حال تغییرات جدی است. تحولی به نام گرمایش جهانی که با ایجاد اختلال در اکوسیستم، حیات موجودات زنده را با تهدید جدی همراه می سازد.

گرمایش جهانی تهدید جدی در کمین کره زمین!

به گزارشبیشتر افراد با اثرات فوری افزایش دمای اتمسفر آشنا شده اند؛ یخ های قطبی محو می شوند، گونه های وحش رو به انقراض می روند و اتفاقات مرتبط با تغییرات آب و هوا مثل سیل خطرناک تر می شوند. اتمسفر در تمامی فرایندهای زمین نقشی اساسی ایفا می نماید و در نتیجه تغییرات آب و هوایی می تواند اثراتی بس پیچیده تر داشته باشد؛ اثراتی که شاید از احتمال آنها بی خبر بوده باشید. در واقع برخی از آنها ظاهرا غیر ممکن ولی به طور وحشتناکی واقعی هستند که ما در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

آشفتگی پرواز برای صنعت هوایی یک حفره و باگ محسوب میگردد، در سال صدها مسافر صدمه دیده و خسارات بسیاری روی دست شرکت های مسافربری هوایی می گذارند. چاله های هوایی نتیجه جریان تندبادهایی هستند که در اتمسفر پدید می آیند و الگوهای هوا را با جابجا کردن آن برهم می زنند. هرچه جو گرم تر باشد، سرعت حرکت تند بادها بیشتر و اتمسفر مستعد چاله های بیشتری می گردد. در واقع چاله های هوایی از سال 1950 تاکنون بین 40 تا 90 درصد در برخی مناطق افزایش یافته اند.

در دهه های پیش روی، انتشار بیماری ها به دو صورت ممکن است تغییر کند؛ بیماری هایی که از حیوانات منتقل می شوند تکثیر شده و بیماری هایی که گمان می کردیم به تاریخ سپرده شده اند، بازخواهند گشت. دمای بیشتر و رطوبت بیشتر و باران بیشتر می تواند جمعیت موجودات ناقل بیماری را افزایش دهد.

مثلا مگس می تواند مالاریا و موش طاعون را به دنیای ما بازگرداند. جالب اینکه هم اکنون جمعیت مگس ها و موش ها در حال افزایش است. ترس دیگری که وجود دارد، این است که بیماری هایی چون آبله و دیگر بیماری های تاریخی در اثر گرم شدن هوا از زیر زمین و اجساد مردگان به بیرون نفوذ نموده و زندگان را تحت تأثیر قرار دهد.

اما زلزله چه ارتباطی با گرمایش زمین دارد؟ اقلیم رو به گرمای بیشتر فعالیت توفانی بزرگ تری را ایجاد می نماید. توفان های بزرگ فشار جو را کم می نمایند که این خود باعث حرکت بسیار ساده تر لایه های زمین می گردد. گسل های زلزله زیر فشار بسیار بالایی هستند و تنها فشار یک دست می تواند انرژی مابین لایه ها را آزاد کند.

بر اساس تئوری این نیز می تواند نتیجه روان شدن جرم یخ هایی باشد که به لایه های زمین فرصت نفس کشیدن می دهند. این موضوع روی جریانات مواد ماگما و حفره های زمین و میزان ماگمایی که پوسته می تواتد تحمل کند تأثیر می گذارد؛ اما طی مطالعه ای، سوابق آتش فشانی کشور ایسلند آنالیز و تعیین شد با افزایش دمای زمین، هیچ گونه نشانی از افزایش این گونه فعالیت ها دیده نشده، ولی دانشمندان بر این باورند که این اتفاق خواهد افتاد.

منبع: تابناک باتومنبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 100

به "گرمایش جهانی تهدید جدی در کمین کره زمین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرمایش جهانی تهدید جدی در کمین کره زمین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید