امیراحمدیان: فرصت مغتنمی برای ایران فراهم شده است

به گزارش کتاب ارزان، بهرام امیراحمدیان در مصاحبه با خبرگزاری خبرنگاران، اهمیت سفر ظریف به هند و ظرفیت های روابط دو کشور را مورد آنالیز قرار داده است.

امیراحمدیان: فرصت مغتنمی برای ایران فراهم شده است

محمد اکبری: روابط هند و ایران در دوره های مختلف روابط گرم و در مسیر توسعه ای بوده است. هند یکی از مشتریان مهم نفت ایران بوده و هیچ گاه خرید خود را در دوران تحریمی نیز کاهش نداده است. در حال حاضر قراردادهای مهمی در منطقه چابهار برای سرمایه گذاری هندی ها بسته شده و قرار است پول خرید نفت به روپیه داده گردد. در این وضعیت خاص وزیر امور خارجه کشورمان با سفر به هند در صدد هماهنگی های بیشتری در این مورد است. آیا همکاری ها در چابهار میتواند به پایداری روابط یاری کند؟ بهرام امیر احمدیان در مصاحبه با خبرگزاری خبرنگاران در این باره می گوید:

همکاری ایران و هند در چارچوب موافقتنامه سه جانبه ایران و هند و افغانستان زمانی می تواند موفق باشد که هر سه کشور در تامین منافع یکدیگر و نیز جدیت و پشتکار مصمم باشند. بزرگنمایی راه لاجورد توسط افغانستان و اعلام دور زدن ایران به این موافقتنامه لطمه میزند. دیگر اینکه هند زمانی می تواند در روابط تجاری و ترانزیت در کریدور چابهار زاهدان افغانستان موفق باشد که کالاهایی به افغانستان صادر کند که در ترکیب کالاهای صادراتی ایران نبوده و با ایران به رقابت بر نخیزد. علاوه بر آن استفاده از ظرفیت های صنایع تبدیلی بخش کشاورزی ایران در مناسبات افغانستان هند بکار گرفته گردد. ایران دارای ظرفیتهای خالی در این زمینه است بویژه صنایع بسته بندی برای کالاهای صادراتی افغانستان و کالاهای صادراتی هند به افغانستان. برای نمونه گندم صادرات بر هند به افغانستان در ایران به آرد تبدیل و سپس صادر گردد.

دکتر امیراحمدیان در ادامه دربارۀ صندلی هند برای ایران بعد از تحریمها و پایداری این روابط اضافه کرد:

باید یاداور شد که روابط ایران و هند در چابهار نباید فقط به تجارت خارجی محدود گردد. هند می تواند در بخش صنایع تکمیلی و سرمایه گذاری در زیر ساختهای شهرکهای نو بنیاد در کرانه مکران به همکاری دراز مدت در ایران فکر کند. بنا به تصمیم رهبری قرار شده است در سواحل مکران در طی برنامه ششم صدو پنجاه هزار نفر جمعیت اسکان داده شوند. فرصت خوبی برای سرمایه گذاری هند در این زمینه است. ساخت شهرکهای مسکونی و ایجاد بنادر کوچک ماهیگیری و صنایع تبدیلی و اقامتگاههای گردشگری که هند تجربیات خوبی دارد و از قبال خرید نفت از ایران می توان برنامه ریزی کرد.

52311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 128

به "امیراحمدیان: فرصت مغتنمی برای ایران فراهم شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیراحمدیان: فرصت مغتنمی برای ایران فراهم شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید