انتشار چاشو در سازمان میراث فرهنگی، کتابی درباره هنری رو به زوال

به گزارش کتاب ارزان، جواد علی محمدی اردکانی به خبرنگاران گفت: چاشو کتابی پژوهشی درباره چادرشب های خطه گیلان و زیبایی شناسی این هنر دستی سنتی است که کار روی آن را به همراه یکی از دانشجویانم در مقطع کارشناسی ارشد به نام نسرین عابددوست انجام داده ام. این کتاب هم اکنون در دست سازمان میراث فرهنگی برای انتشار است. دغدغه ما در این کتاب حفظ و ثبت یک هنر سنتی است که اگر توجهی به آن نشود، ممکن است مانند دیگر هنرهای سنتی ایران در خطر نابودی و فراموشی قرار گیرد.

انتشار چاشو در سازمان میراث فرهنگی، کتابی درباره هنری رو به زوال

وی اضافه نمود: به نسبت دیگر مناطق فلات ایران، راه ها در شمال ایران صعب العبور بود. بافت جنگلی شمال باعث می شد تا آمد و شد در آنجا سخت و سخت باشد. بنابراین بومی های کنار دریای کاسپین بسیار خوب می توانستند در مقابل دشمن از خود دفاع نمایند.

علی محمدی اردکانی ادامه داد: یکی از سختی های اعراب پس از حمله به ایران نیز فتح مناطق شمال بود، بنابراین این مناطق تا مدت ها هویت ایرانی خود را حفظ کردند. بر این اساس کهن الگوها یا آرکیتایپ های ایرانی ثبات بیشتری در میان تفکر مردم شمال ایران داشتند. به همین دلیل این کهن الگوها سالیان دراز تا به امروز ادامه پیدا نموده در انواع هنرهای سنتی ماندگار شدند.

نویسنده کتاب چاشو درباره شیوه پژوهش و روند مباحث این کتاب نیز اشاره نمود: ما در این کتاب ضمن آنالیز ساختاری چادرشب های گیلان نقوشی را که روی این چادرشب ها، بویژه تولیدات منطقه قاسم آباد به کار رفته، تحلیل ساختاری کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این نقوش در سفال های تمدن های کهن مارلیک و املش به کار رفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ به زوال هنر بافت چادرشب در گیلان اشاره نمود و گفت: متاسفانه این هنر کهن رو به زوال است و کسی نیز روی آنها پژوهش نمی کند. کتاب چاشو اگر منتشر گردد، نخستین اثر پژوهشی در این حوزه است. متاسفانه ناشران خصوصی نیز به انتشار این دست از کتاب ها روی خوش نشان نمی دهند. البته در این ماه ها حق هم دارند، چرا که کاغذ به نسبت سال های گذشته چند برابر گرانتر از قبل شده است. امیدوارم این پژوهش ما قدمی در ثبت تاریخی و حفظ این هنر سنتی زیبا باشد.

جواد علی محمدی اردکانی مدرک دکتری در رشته پژوهش هنر از دانشگاه هنر شاهد دارد و هم اکنون استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ است. نخستین کتاب علی محمدی اردکانی با عنوان پژوهشی در زیلوی یزد در سال 1386 از سوی انتشارات فرهنگستان هنر در دسترس مخاطبان نهاده شد. دیگر کتاب او با عنوان همگامی ادبیات و نقاشی قاجار در سال 1392 از سوی انتشارات یساولی منتشر شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 85

به "انتشار چاشو در سازمان میراث فرهنگی، کتابی درباره هنری رو به زوال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار چاشو در سازمان میراث فرهنگی، کتابی درباره هنری رو به زوال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید