در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ عوامل توقف پروژه های پژوهشکده فناورى عصبى ایران، تحول شگرف فناوری عصبی در توانبخشی و درمان

به گزارش کتاب ارزان، رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران گفت: فناوری عصبی در توانبخشی و درمان، بسیار گسترش یافته، اما برای خروج از وابستگی احتیاج به حمایتی بیشتر است.

در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ عوامل توقف پروژه های پژوهشکده فناورى عصبى ایران، تحول شگرف فناوری عصبی در توانبخشی و درمان

عباس عرفانیان امیدواراستاد مهندسی پزشکی دانشگاه علم و صنعت ایران و رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران در گفت وگو با خبرنگار ، درباره مهندسی و فناوری عصبی گفت: مهندسی عصبی از حوزه های گسترش یافته در قرن 21 در زمینه علوم شناختی و مهندسی پزشکی است و از اهداف مهم مهندسی عصبی می توان به تحقیقات بنیادین در زمینه سیستم های عصبی و عصبی-عضلانی و گسترش روش های تشخیص، درمان و توانبخشی با استفاده از روش های مهندسی اشاره نمود.

وی اضافه کرد: مهندسی عصبی منشا ایجاد یک فناوری، به نام فناوری عصبی شده است. هدف این فناوری، طراحی و ساخت ابزار میکروالکترونیکی است که با ارتباط مستقیم با سیستم عصبی مرکزی و یا اعصاب محیطی، کنترل خارجی ارگان های بدن را به عهده می گیرد.

عرفانیان اظهار کرد: امروزه کاربرد فناوری عصبی در توانبخشی و درمان، بسیار گسترش یافته و تحول شگرفی را در زمینه توانبخشی به وجود آورده است. همچنین محصولات این تکنولوژی بسیار گران قیمت است و از نیازهای ضروری جهت حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه محسوب می گردد.

مهم ترین محصولات فناوری عصبی

رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران گفت: از محصولات این فناوری می توان به پروتزهای عصبی قلبی، پروتزهای عصبی شنـوائی، پروتزهای عصبی تنفسی، پروتزهای عصبی مغزی و پروتزهای عصبی بینائی اشاره نمود. همچنین از این فناوری برای کنترل درد، کنترل مثانه، کنترل اسپاستیستی، کنترل بعضی از موارد اپلیپسی، درمان بیماری پارکینسون و کنترل بیماری صرع هم استفاده می گردد.

وی اضافه کرد: امروزه مهندسی عصبی به عنوان یک روش موثر برای برطرف مسائل افراد دچار ضایعه نخاعی از جمله مسائل حرکتی، کنترل مثانه کنترل دفع، مسائل قلبی-عروقی، اسپاستیسیتی، زخم بستر، و غیره مطرح است.

آخرین دستاوردها و فعالیت های پژوهشکده مهندسی ایران

عرفانیان اعلام کرد: پژوهشکده مهندسی ایران در زمینه های فناوری عصبی فعال بوده، هدف آن گسترش و بومی سازی این فناوری در ایران است و از آخرین فعالیت های پژوهشکده می توان به طراحی و ساخت پروتز عصبی گام برداشتن پاراواک اشاره نمود.

رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران اضافه کرد: یکی از روش های مطرح برای برطرف مسائل حرکتی در افراد دچار ضایعه نخاعی استفاده از فناوری عصبی است. یک تیم تحقیقاتی در پژوهشکده مهندسی عصبی پس از 25 سال کوشش موفق به طراحی و ساخت یک پروتزعصبی حرکتی منحصر به فرد تحت عنوان پاراواک برای ایجاد حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی کمری شده اند.

کاربردهای مهم سیستم پاراواک

وی اضافه کرد: پروتزعصبی حرکتی پاراواک یک سیستم قابل حمل میکروالکترونیکی با کنترل تراشه ریزپردازند ه ای است که بر مبنای سیستم عصبی مرکزی انسان، حرکت را در عضو ایجاد و کنترل می نماید. سیستم عصبی پاراواک برای ایجاد حرکت های ایستادن، گام برداشتن، و نشستن بعضی از افراد دچار ضایعه نخاعی کامل در سطح پشتی بدون استفاده از بریس به کار می رود.

عرفانیان اعلام کرد: علاوه بر کاربردهای حرکتی، سیستم پاراواک دارای کاربرد های درمانی بوده و از پوکی استخوان، آتروفی عضلانی و زخم بستر جلوگیری می نماید، همچنین باعث بهبود در وضعیت قلبی-عروقی وعملکرد سیستم گوارش بیمار می گردد.

رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران گفت: پروتز عصبی پاراواک پس از اخذ استانداردهای لازم، مجوز فراوری را از اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت دریافت نموده و طی مراسمی توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اسفند 1396 رونمائی شد و در حال حاضر آماده ارائه به مراکز کلینیکی کشور و افراد واجد شرایط است.

ساخت سیستم تحریک کننده قابل برنامه ریزی در پژوهشکده مهندسی ایران

وی اظهار کرد: طراحی و ساخت سیستم تحریک کننده قابل برنامه ریزی فعالیت دیگر پژوهشکده است. این سیستم قابلیت فراوری سیگنال های تحریک الکتریکی در سطوح مختلف میکرون و میلی آمپر را دارد و برای تحریک مستقیم شبکه های عصبی، رشته های عصبی و تحریک عمقی مغز به کار می رود.

عرفانیان اضافه کرد: سیستم دارای 16 کانال تحریک مستقل است و قابلیت برنامه ریزی توسط کامپیوتر را دارد. کامپیوتر در هر واحد زمان، اطلاعات لازم را برای فراوری سیگنال مناسب تحریک به سیستم تحریک کننده ارسال می نماید و سیستم تحریک کننده با استفاده از اطلاعات دریافتی، شکل موج مناسب را ایجاد و به وسیله الکترودهای تحریک به عصب و یا عضله ارسال می نماید.

رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران گفت: طراحی و ساخت میکرو سیستم تحریک کننده قابل برنامه ریزی بی سیم سومین اقدامی است که می توان نام برد. این سیستم قابلیت فراوری سیگنال های تحریک الکتریکی در سطوح مختلف میکرون و میلی آمپر را دارد و برای تحریک مستقیم شبکه های عصبی، رشته های عصبی و تحریک عمقی مغز به کار می رود. سیستم دارای 8 کانال تحریک مستقل است و قابلیت برنامه ریزی توسط کامپیوتر را دارد. ارتباط کامپیوتر با میکروسیستم تحریک کننده به صورت بی سیم است.

ساخت پروتزعصبی حرکتی قابل کاشت در بدن

عرفانیان اعلام کرد: طرح کلان ملی طراحی و ساخت پروتز عصبی حرکتی قابل کاشت در بدن یکی از طرح هایی است در سال 1392 و با هدف گسترش و بومی سازی فناوری عصبی در کشورمان به عنوان یک طرح کلان ملی تدوین شد و مورد تصویب شورای عتف نهاده شد. با اجرای این طرح، علاوه براینکه نمونه ای از پروتزهای عصبی قابل کاشت در بدن، ساخته می گردد؛ زیر ساخت لازم برای بومی سازی این فناوری در ایران فراهم شده و امکان ساخت انواع پروتزهای عصبی مهیا می گردد.

وی اضافه کرد: این طرح تا کنون 37 % پیشرفت داشته که مورد تایید ناظر طرح و کمیسیون سلامت شورای عتف نهاده شده و متاسفانه به علت عدم اختصاص بودجه از سال 1394 متوقف شده است.

تنها روش موثر و امید بخش در درمان قطع نخاعی ها

رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران گفت: طراحی و ساخت پروتز عصبی رکاب زنی یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام در پژوهشکده است. افرادی که دچار ضایعه نخاعی هستند در اثر عدم تحرک، دچار عوارضی از قبیل پوکی استخوان، آتروفی عضلانی، سفتی مفاصل، نارسائی های کلیوی و قلبی-عروقی می شوند. همچنین، این افراد کنترل ادرار نداشته و عمل دفع آنها با مشکل روبرو است. یکی دیگر از مسائل این است که عضلات فلج در اثر عدم امکان انقباض، رفته رفته شل شده و توانائی خود را از دست می دهند.

عرفانیان اضافه کرد: نکته مهم این است که این افراد دچار افسردگی می شوند و نگه داری این افراد برای خانواده مشکل و دارای هزینه است؛ به همین دلیل پیدا کردن روشی که بتواند ازعوارضی که این بیماران دچار آن می شوند، جلوگیری کند، همواره یکی از موضوعات تحقیقاتی در جهان بوده و هست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر استفاده از سیستم های عصبی رکاب زنی تنها روش موثر و امید بخش برای حل بعضی از این مسائل است. هدف این پروژه طراحی و ساخت یک پروتز عصبی رکاب زنی است و در حال حاضر با حمایت معاونت علمی و فناوی ریاست جمهوری در حال اجراست.

ارائه 2 دستاورد مهم در نمایشگاه ساخت ایران

رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران اعلام کرد: از میان دستاوردهای پژوهشکده پروتز عصبی پاراواک، سیستم های تحریک کننده قابل برنامه ریزی، میکروسیستم های تحریک کننده قابل برنامه ریزی بی سیم و پروتز عصبی رکاب زنی (پاراسایکلینگ) به فراوری رسیده است.

عرفانیان گفت: با برنامه ریزی های اجرا شده، پروتز عصبی پاراواک و سیستم های تحریک کننده قابل برنامه ریزی در نمایشگاه ساخت ایران که در دی ماه امسال برگزار می گردد، ارائه خواهد شد.

بی مهری به پروژه های با صرفه جویی بالا برای کشور

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر کلیه پروژه های پژوهشکده به علت قطع بودجه های تحقیقاتی متوقف شده است. این مساله نه تنها روند توسعه علمی، پژوهشی و فنی کشور را کند خواهد نمود و کشور را همچنان در زمینه محصولات فناوری عصبی به خارج از کشور وابسته نگه می دارد، بلکه باعث جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در زمینه های مهندسی عصبی فارغ التحصیل می شوند به مراکز تحقیقاتی خارج از کشور می گردد. در حالی که محصولات فناوری عصبی از نیازهای مسلم در حوزه سلامت است ولی متاسفانه کشور ما در تمام زمینه های فناوری عصبی به خارج از کشور وابسته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 111

به "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ عوامل توقف پروژه های پژوهشکده فناورى عصبى ایران، تحول شگرف فناوری عصبی در توانبخشی و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ عوامل توقف پروژه های پژوهشکده فناورى عصبى ایران، تحول شگرف فناوری عصبی در توانبخشی و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید