شیر طلای جشنواره فیلم ونیز به مکزیک رفت

به گزارش کتاب ارزان، اختتامیه جشنواره فیلم ونیز برگزار گردید و برندگان جشنواره فیلم ونیز معرفی شدند. از میان همه ستاره هایی که سال جاری در جشنواره حضور داشتند آلفونسو کوارون مکزیکی موفق شد شیر طلا را به خانه ببرد. این دومین سال پیاپی است که مکزیکی ها در جشنواره ونیز می درخشند. سال گذشته گیلرمو دل تورو با فیلم شکل آب موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از ونیز گردیده بود. جایزه ای که در نهایت او را به اسکار رساند.

شیر طلای جشنواره فیلم ونیز به مکزیک رفت

درنتیجه تحلیلگران از حالا به تکاپو افتاده اند که شاید شیر طلای ونیز برای فیلم روما ساخته آلفونسو کوارون هم مقدمه ای برای موفقیت های بعدی اش در فصل جوایز و حتی اسکار باشد.

در حال حاضر فاتحان بزرگ سینمای دنیا مکزیکی ها هستند. مجریان اسکار می توانند سال جاری حسابی باب شوخی را با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دراین باره باز نمایند. یکی از اولین سخنرانی های ترامپ علیه مهاجران مکزیکی بود.

فیلم روما درام سیاه و سفیدی است که به خاطرات کوارون از بزرگ شدن در مکزیکوسیتی در اوایل دهه 70 برمی گردد. با این فیلم بعد از قریب یک دهه او دوباره فیلمی به زبان مادری اش، اسپانیایی ساخته است. روما شخصی ترین فیلم کارنامه کوارون محسوب می گردد و داستانش بر محور دو کارگر محلی است که هر دو بی وقفه و خستگی ناپذیر به حمایت از خانواده های کوچک شان که جزو طبقه متوسط هستند، می پردازند. کوارون بعد از دریافت جایزه از تهیه نمایندگانش و شبکه نت فلیکس تشکر کرد و گفت: این جایزه و این جشنواره به طرز باورنکردنی برای من اهمیت دارد. کوارون ضمن تشکر از بازیگرانش گفت: از شجاعت و بخشندگی شما سپاسگزارم و احترام فوق العاده ای که در تصویر کردن زنانی که مرا بزرگ کردند، گذاشتید.

حضور قبلی کوارون در جشنواره فیلم ونیز به سال 2013 و فیلم جاذبه برمی گردد که درنهایت هفت جایزه اسکار نصیبش شد.

جایزه کوارون را هموطنش گیلرمو دل تورو به او داد در حالی که به شوخی می گفت: حالا اجازه بدهید من اسم برنده را اعلام کنم و ببینیم که می توانم نامش را درست تلفظ کنم یا نه. دل تورو تاکید نمود که او مثل بقیه اعضای هیات داوران فقط یک رای داشته است و برنده شدن کوارون ربطی به مکزیکی بودنش ربطی نداشته است.

سال جاری ونیز سال درخشش فیلمسازان غیرانگلیسی زبان بود. جایزه بهترین کارگردانی به ژاک اودیار فرانسوی برای فیلم برادران سیسترز رسید. فیلمی درباره دو برادر آدمکش با بازی جان سی.رایلی و یوآکین فونیکس که اقتباسی از رمان مشهوری به همین نام است. این اولین فیلم اودیار به زبان انگلیسی است.

جایزه بهترین بازیگر زن به الیویا کولمن برای فیلم سوگلی رسید که یکی از ارکان اصلی فیلم لانتیموس بود. فیلم لانتیموس مثلثی شامل سه کاراکتر زن دارد که دو ضلع دیگر اما استون و ریچل وایز هستند. الیویا کولمن در فیلم لانتیموس نقش ملکه آن را بازی می نماید که به قدرت رسیده اما تحت تاثیر دوست صمیمی اش لیدی سارا نهاده شده است و درواقع اوست که کشور را اداره می نماید.

جایزه بهترین بازیگر مرد به ویلم دفو برای بازی در فیلم در آستانه دروازه ابدیت (At Eternitys Gate) ساخته جولین اشنابل رسید. دافو در این فیلم نقش ونسان ون گوگ نقاش مشهور را بازی می نماید.

جایزه بهترین فیلمنامه را برادران کوئن، جوئل و اتان برای فیلم وسترن تصنیف بالاد اسکروگز (The Ballad of Buster Scruggs) به خانه بردند. آنها همیشه بخاطر فیلمنامه های شوخ طبعانه سیاه و سبک منحصر به فردشان مورد تحسین منتقدان بوده اند. فیلم جدیدشان شش داستانک دارد که همه شان حول محور کاراکتری به نام باستر اسکروگز می گردد.

جایزه ویژه هیات داوران به جنیفر کنت برای فیلم بلبل (The Nightingale) رسید. کنت چهار سال پیش با درام ترسناک بابادوک موردتوجه سینمادوستان نهاده شد. فیلم جدیدش بلبل یک تریلر ماجراجویانه است. فیلم در سال 1825 اتفاق می افتد. کلر زن جوان ایرلندی مجرمی است که یک افسر بریتانیایی را تعقیب می نماید تا از او بخاطر خانواده اش انتقام بگیرد. جایزه جنیفر کنت کمی هم پاسخ به انتقاداتی بود که از جشنواره فیلم ونیز بخاطر بها ندادن به فیلمسازان زن گردیده بود. خود کنت بعد از دریافت جایزه اش گفت: دلم می خواهد به همه زنانی که آن بیرون می خواهند فیلم بسازند بگویم که آغاز کنید و فیلم هایتان را بسازید. ما به شما نیاز داریم. نیروی زنانه قوی ترین نیروست و تنها نیروی شفابخش روی کره زمین. امیدوارم سال های آینده زنان بیشتری را در این رویداد ببینیم.

بنظر می رسد که سال جاری جایزه ها کاملا عادلانه تقسیم گردیده اند چون با نظرات منتقدان در طول جشنواره همخوانی زیادی دارد. در جدول منتقدان فیلم روما بالاترین امتیاز را آورده بود و بعد از آن نوبت به برادران سیسترز می رسید. از بازی های فیلم لانتیموس هم منتقدان تمجید نموده بودند.

باید دید از میان این فیلم ها کدام شان موفق می شوند همین مسیر را در فصل جوایز هم ادامه بدهند و حتی به اسکار برسند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 39

به "شیر طلای جشنواره فیلم ونیز به مکزیک رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر طلای جشنواره فیلم ونیز به مکزیک رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید