واکاوی مشکلات پروژه پنج ساله، پل شوشود در دست اندازهای اعتباری

به گزارش کتاب ارزان، خبرنگاران، گروه استان ها: حکایت پروژه های نیمه تمام در استان ها مختلف موضوع جدیدی نیست، پروژه هایی که بخشی از آن ها ملی و تعدادی هم استانی است برخی از این پروژه ها دولت های مختلف را تجربه نموده اند و از دولتی به دولت دیگر به ارث رسیده است و مردم همچنان امیدوار به اتمام این پروژه ها هستند تا بتوانند بیش ترین استفاده را از آن ها ببرند. در این میان پروژه هایی مانند پل شوشود وجود دارد که بعد از گذشت چندین سال هنوز بر قامت نیمه احداث خود راسخ بوده و سکوت اختیار نموده اند.

واکاوی مشکلات پروژه پنج ساله، پل شوشود در دست اندازهای اعتباری

سکوت آرام این پروژه در حالی است که جز ایجاد نگرانی و سختی تاکنون برای جامعه فایده ای نداشته و به طور مستمر شاهد تصادفاتی هستیم که تنها با اجرای پروژه برطرف می گردد. این گونه که پیداست ساخت این پروژه از سالی به سال دیگر پاسکاری می گردد و افرادی که از سال ها پیش در مسیر این پل تردد دارند، روندی از اجرای پروژه مشاهده نمی نمایند.

رها شدن این پروژه علاوه بر اینکه صدای گلایه شهروندان را به رسانه ها کشانده، معضلات دیگری در رفت و آمد رانندگان به بار آورده است. طولانی شدن مسیر فارغ از دیگر مشکلات، اولین گلایه شهروندان است که تنها با اجرای پروژه پاسخ داده می گردد.

رانندگان معتقدند برای کاهش هزینه های سوخت باید مسیرهای میان بری را برای رفت و آمد انتخاب نمایند. عبور از زیر پل اولین انتخاب شهروندان برای کوتاه کردن مسیر تردد بوده که مشکلات زیادی را خالق می گردد. هر چند رانندگان پل را بستری مطلوب برای کاهش هزینه ها می دانند اما باز هم از مشکلات دیگری سخن می گویند. بنا به گفته آن ها با کم ترین باران ها، آب حاصل به زیر پل راهنمایی گردیده و به بستری ناایمن و خطرساز مبدل می گردد که توجه متولیان را می طلبد.

شاید وقت آن رسیده که این پروژه با تزریق اعتبارات جان گیرد و شهروندان را از مشکلات کنونی رهایی دهد. هرچند این اولین پروژه ای نیست که در صف اخذ اعتبارات واقع شده است و آخرین پروژه نیز نخواهد بود اما آنچه مسلم است اولویت بندی طرح ها در تخصیص اعتبارات امری ضروری است که باید از سوی متولیان رعایت گردد.

پل شوگردد تکمیل گردد

یکی از رانندگان که در این مسیر تردد می نماید در گفت و گو با خبرنگاران بیان نمود: هر روز از جاده شوگردد عبور می کنم و قریب به چهار سال، شاهد این پل نیمه تمام هستیم.

رضا حسینی با بیان اینکه اعتبارات دولت نباید از مسیر اصلی منحرف گردد، اضافه نمود: بدون شک زمانی که کلنگ احداث این پروژه بر زمین خورد اعتباراتی هم به آن داده گردیده، چگونه می گردد که بعد از گذشت سال ها هنوز نیمه تمام مانده است؟

وی خواهان اتمام این پروژه شد و اضافه نمود: در شرایط کنونی تصادفات زیادی را در این مسیر شاهد هستم که شاید در آمار مسئولان هم نیامده باشد چرا که منجر به سازش گردیده است.

حسینی بیان نمود: در حال حاضر این پروژه نیمه تمام مانند دیگر پروژه ها تنها خاک می خورد و برای جامعه هیچ منفعتی ندارد و باید هر چه زودتر به سرانجام برسد.

انتخاب راه های انحرافی برای رسیدن به شهر

یکی دیگر از رانندگان با بیان اینکه پل نیمه تمام شوگردد از سال ها پیش بر زمین مانده است، اظهار کرد: نباید به این گونه پروژه ها که نقش مهمی در ایمنی جاده دارد، نگاه سطحی گردد.

محمد یوسفی بیان نمود: در حال حاضر رانندگان باید برای رسیدن به شهر، یا از میدان معصومیه دور بزنند و یا از میدان مهرشهر وارد جاده شوگردد شوند.

وی با بیان اینکه وجود این پل نیمه تمام نه تنها مشکلی را برطرف ننموده بلکه چند کیلومتر مسیر رانندگان را اضافه نموده است، اظهار کرد: در حال حاضر برای کم کردن مسیر، از زیر پل دیگری عبور می کنیم که محل رفت وآمد ماشین نیست.

یوسفی اضافه نمود: طی ایام زمستان که آب در زیر پل جمع می گردد، عبور و مرور برای رانندگان سخت بوده و حوادثی هم به دنبال دارد اما به دلیل کوتاه بودن مسیر، رانندگان باز در آن رفت وآمد می نمایند.

پل شوگردد از نیازهای اصلی رانندگان است

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با خبرنگاران بیان نمود: پل اتصالی کمربندی بیرجند به جاده شوگردد- سه قلعه از نیازهای ضروری بوده که باید هر چه زودتر به اتمام برسد.

صادق نیازی با بیان اینکه در حال حاضر مسیر رفت و آمد رانندگان بسیاری طولانی گردیده است، اضافه نمود: با احداث این پل، مسیر عبور و مرور به داخل شهر، نصف می گردد.

وی خواهان تکمیل این پروژه شد و اظهار کرد: تا چندی پیش بلوکه های وسط جاده اصلی نبود و شاهد تصادف و کشته شدن یک نفر از هم وطنان در این مکان بودیم.

نیازی بیان نمود: در حال حاضر هم رانندگان برای کوتاه کردن مسیر، از جاده های انحرافی و یا زیرگذرها می روند که خود نیز مشکلات متعددی را به دنبال دارد.

این شهروند بیرجندی اضافه نمود: مسئولان نباید منتظر باشد تا اتفاق دیگری منجر گردد بلکه باید هر چه زودتر این پل را احداث نمایند تا شهر اتفاقات ناگوار تری نباشیم.

اتمام پل تا یک سال آینده

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر با اشاره به پل اتصالی کمربندی بیرجند به محور شوگردد- سه قلعه بیان نمود: این نقطه یکی از نقاط پر تصادف بود که با پیگیری هایی انجام گردیده طی سال 94 در قالب ایمن سازی، این پل پیش بینی شد.

جعفر شهامت با بیان اینکه طی سال 94 با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان قرارداد منعقد گردیده است، اضافه نمود: با توجه به برآورد انجام گردیده و انتقال پروژه های راه و شهرسازی به راهداری، اتصال جاده، ارتقاء آن و برطرف حادثه خیزی در دستور کار نهاده شد.

وی با اشاره به پیگیری های انجام گردیده در راستای تکمیل پروژه بیان نمود: قراردادی با اعتبار دو میلیارد و 500 میلیون تومان با پیمانکار منعقدگردیده و تا یک سال آینده عملیات احداث به سرانجام می رسد.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان جنوبی ادامه داد: این قرارداد در زمینه اتصال کمربندی به جاده شوگردد- سه قلعه، تکمیل رمپ و لوپ ها بسته گردیده است.

تکمیل پروژه منوط به تخصیص اعتبار

شهامت با بیان اینکه اتصال محور بیرجند - شوگردد- سه قلعه به کمربندی بیرجند و تکمیل رمپ و لوپ ها از وظایف اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای است.

وی با بیان اینکه آنچه در بخش جاده ای پروژه دنبال می گردد، در حال اجرا است، گفت: شهرداری متولی اتصال این پل به نقاط مسکونی بوده که در محدوده طرح تفصیلی شهری بر حسب وظایف خود انجام خواهند داد.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان جنوبی بیان نمود: برای تکمیل پروژه مشکل اعتبار نداریم و روند اجرای عملیات منوط به تخصیص اعتبار خواهد بود.

امید است پل شوگردد بعد از گذشت سال ها با وجود مشکلاتی که برای مردم ایجاد نموده است، با حمایت های مسئولان به بهره برداری برسد و دیگر شاهد وعده و وعیدهای دیگری در این خصوص نباشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 16

به "واکاوی مشکلات پروژه پنج ساله، پل شوشود در دست اندازهای اعتباری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکاوی مشکلات پروژه پنج ساله، پل شوشود در دست اندازهای اعتباری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید