کاهش 275 درصدی تراز آب های زیر زمینی سیستان و بلوچستان

به گزارش کتاب ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان، اتابک جعفری گفت: حجم سدها نسبت به سال گذشته 49 درصد و حجم مخازن هم 30 درصد کاهش پیدا نموده است و در مجموع بیش از 70 درصد آن خالی است.

کاهش 275 درصدی تراز آب های زیر زمینی سیستان و بلوچستان

وی بیان نمود: سیستان وبلوچستان یکی از استان های مورد توجه دولت در اجرای طرح های ارائه گردیده به کار گروه ملی آب است که یکی از موضوع هایی که در شورای حفاظت از منابع آب استان باید آنالیز گردد، منشا تغییر طعم و بوی نامناسب آب در چاه نیمه های زابل است.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان افزود: برای بستن چاه های غیر مجاز به دلیل همکاری نکردن مردم و مسئولان محلی در جذب پیمانکار موفق نبودیم، بنابراین به ناچار خودمان به موضوع ورود کردیم. .

وی با اشاره به اینکه برخی فرمانداران همکاری لازم در این باره را ندارند، ادامه داد: با ادامه این روند برداشت آب از سفرهای زیر زمینی باید گفت در 10 سال آینده از کشاورزی در این خطه هیچ خبری نخواهد بود، مگر اینکه مصرف آب به درستی مدیریت و از سوی کشاورزان و بهره برداران این موضوع رعایت گردد و همه دستگاه ها باید با توجه به مشکلات کم آبی به ویژه آب شرب، از برداشت بیشتر آب با توجه به شرایط کنونی خودداری نمایند.

جعفری گفت: ما آمادگی داریم چاه های آب را برای آبیاری فضاهای سبز شهری در اختیار شهرداری ها قرار دهیم اما باید آن ها هم انشعابات فضای سبز را با توجه به پر هزینه بودن جمع آوری نمایند.

وی گفت: خاش با 375 میلیون متر مکعب، ایرانشهر با 385 میلیون متر مکعب و دلگان با 348 میلیون متر مکعب بالاترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص دادند و نیمروز و هامون با 14 و 16 میلیون متر مکعب کم مصرف ترین شهرستان های استان هستند.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان توضیح داد: در حال حاضر بیش از 4 هزار و7 روستا در سیستان و بلوچستان فاقد سامانه آبرسانی هستند.

وی افزود: آب چاه نیمه ها نیز در حال کاهش شدید است، 300 میلیون متر مکعب حجم مرده آن بوده و 330 میلیون متر مکعب آب در چاه نیمه ها تبخیر گردیده است، البته در شهریور ماه 250 میلیون متر مکعب به چرخه اضافه و جایگزین می گردد.

جعفری افزود: با توجه به بارش های هفته های گذشته بیش از6 میلیون متر مکعب آب به حجم آب سدها در مناطقی که بارندگی رخ داد اضافه شد که این میزان آب مورد احتیاج یکسال مردم استان است.

وی بیان داشت: دیپلماسی آب برای رسیدن به حقابه سیستان مدت هاست توسط مسئولان وزارت امور خارجه دنبال می گردد اما نتیجه بخش نبوده است که باید هر چه سریع تر تکلیف آن میان مسئولان ایران و افغانستان معین گردد.

به گفته وی، تنها راه نجات از کم آبی در منطقه واگذاری مدیریت مصرف آب به خود مردم است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 20

به "کاهش 275 درصدی تراز آب های زیر زمینی سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 275 درصدی تراز آب های زیر زمینی سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید