آبشارهای مازندران یکی از دیدنی های مناسب برای گردشگران در ایام نوروز است

به گزارش کتاب ارزان، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، آبشارهای مازندران یکی از دیدنی های مناسب برای گردشگران در ایام نوروز است.

آبشارهای مازندران یکی از دیدنی های مناسب برای گردشگران در ایام نوروز است

برای رسیدن به آبشار آب پری باید فاصله پنج کیلومتر شهر نور تا شهر رویان را پیمود، یک خیابان در وسط شهر کوچک رویان در حاشیه غربی پل و رودخانه به طرف جنوب از مسیر اصلی نور به نوشهر جدا می شود که پس از آسفالت هشت کیلومتری در کنار رودخانه، کوه و دره جنگلی به آبشار آب پری می رسید. این محور به گلندرود یا سوردار معروف بوده و جریان آب در شیب سنگی به 60 درجه کوه منظره زیبایی را ایجاد کرده و وجود دانه های سنگی در پایین جاده به طرف دره و وجود درختان جنگلی منظره رویایی را پدید آورده است.

گردشگری به مقصد آبشار آب پری در مسیر رویان به بلده در واقع سفر در جاده و میان درختان جنگلی با پوششی از مه در بهار و پاییز رنگارنگ مازندران است.

مسافرانی که محور هراز را انتخاب می کنند، می توانند از وارد جاده بلده شوند و از پنج کیلومتری شهر بلده به سمت جاده رویان حرکت کرده که باید ابتدا از گردنه های زیبا کوهستانی و جنگلی به طول 40 کیلومتر که 15 کیلومتر آن همراه با پوشش مه است، عبور کنند تا به آبشار برسند.

آب پری یا آب پری رویان منطقه ای گردشگری و خوش آب و هوا است. در این منطقه اختلاف دمای 10 درجه ای را نسبت به دشت و جلگه احساس می کنید، درختها از هم فاصله کمی دارند و تعادل هوا و تنوع رنگ در تک تک منظره ها طبیعی شاهکارهای بوجود آورده که انسان را به وجد می آورد و در این میان درختان بویژه انجیلی، ممرز و صنوبر متنوع ترین رنگها را در جنگلهای شمال کشور دارد.

بیشتر بخوانیدآبشار آب پری رویان | آبشاری که آبشار نیست اما طبیعت زیبایی دارد!

آبشار حرام او از شاخص ترین جاذبه دیدنی شهر رویان است که در فاصله یک کیلومتری این شهر واقع شده است.

این آبشار با وجود دست اندازی های اطراف آن همچنان زیبایی خود را حفظ کرده و اهالی و مسافران از آن بهره مند می شوند.

بسیاری از اهالی منطقه معتقدند آب این آبشار دارای خواص درمانی فوق العاده ای است. حرام او نیز از واژه حرم که معنای مقدس است، گرفته شد.

جاده آسفالته دو هزار و سه هزار که از تنکابن آغاز می شود، پس از عبور از خرم آباد به مسافت 2 کیلومتر به منطقه قلعه کردن می رسد که منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه و جنگلی از جلگه و دریای تنکابن به نمایش میگذارد.

آبشار فرهاد جوی با تنکابن هشت کیلومتر فاصله داشته و در کنار جاده از تونل انحرافی و تاریخی قلعه تنکا که آب ولمرود را به رود سه هزار متصل می کند، آبشاری به ارتفاع 10 متر دارد که محیطی زیبا را برای استراحت مسافران بوجود آورده است.

آبشار هریجان در روستای هریجان نزدیک گردنه هزار چم و آبشار آکاپل در جنگلهای سردیچال کلاردشت واقع است که مسافران محور کرج - چالوس می توانند با ورود به کلاردشت از این جاذبه طبیعی دیدن کنند.

مسافران همچنین به بهانه دیدن این آبشار می توانند از غار یخ مراد و غار دیوکولی نیز بهره مند شوند.

بیشتر بخوانیدآبشار هریجان، از جمله جاذبه های مجذوب کننده استان مازندران

آبشار هلی دره چالوس به گفته کارشناشان مربوط به دوره کرتاسه تا کوارترنری به عنوان طولانی ترین اثر طبیعی منطقه و با ویژگی های خاص جغرافیایی و گردشگری در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده است.

دوره کرتاسه یا گِل سفیدی بعد از تریاس و ژوراسیک سومین دوره دوران میانه زیستی است که در 145 تا 65 میلیون سال پیش بود و در واقع هشتاد میلیون سال به طول انجامید و از این لحاظ طولانی ترین دوره در میانه زیستی است.

کواترنری بخشی از زمان بندی زمین شناسی است که در انتهای عصر نوزیستی قرار گرفته است، دوران کواترنری از حدود 2.5 میلیون سال پیش آغاز شده و هنوز نیز ادامه دارد.

آبشار هلی دره چالوس که در حدود کیلومتر هشت جاده قدیم چالوس به مرزن آباد در منطقه پل کرات واقع بخش مرکزی این شهرستان قرار گرفته است، به شماره 853 در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

این آبشار با ارتفاع حدود 12 متر در دل جنگلهای هیرکانی قرار گرفته است که با توجه به فاصله حدود 500 متری از جاده قدیم چالوس و مسیر آن قابل دسترسی است.

هلی به زبان مازندرانی به آلوچه گفته می شود و اطراف این آبشار نیز پوششی از درختان توسکا، ممرز و افرا قرار گرفته است.

استاد رشته گردشگری دانشگاه های غرب مازندران جاذبه های گردشگری و تاریخی این منطقه را ظرفیت ملی برشمرد و گفت: هنوز از این ظرفیت های ملی برای توسعه صنعت گردشگری، اشتغالزایی و درآمدزایی در این منطقه استفاده نکردیم.

محمدرضا اورمزدی آبشارهای یاد شده، غار دانیال، دریاچه ولشت، پارک جنگلی چالدره و جواهرده رامسر، جنگل نیرنگ نوشهر را از جمله جاذبه های غرب مازندران ذکر و اضافه کرد: باید برای جاذبه های غرب مازندران کتاب اختصاصی گردشگری تالیف شود.

وی یادآور شد: نداشتن نقشه گردشگری آثار بی بدیل طبیعی و تاریخی غرب مازندران موجب شده تا بسیاری از گردشگران و مسافران نتوانند از آن دیدن داشته باشند.

استاد رشته گردشگری در غرب مازندران شرح داد: این جاذبه های طبیعی ظرفیت بزرگ بخش گردشگری استان مازندران است که باید نهایت حفاظت و بهره برداری را از آن برد.

اورمزدی اضافه کرد: مسئولان نهادهای مربوط با هدف بهره برداری در حوزه گردشگری باید نقشه راه اصولی این آبشارها را تهیه کرده و امکانات مربوط خدماتی را برای گردشگران فراهم شود.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اسفند 1401 بروزرسانی: 28 اسفند 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2252

به "آبشارهای مازندران یکی از دیدنی های مناسب برای گردشگران در ایام نوروز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشارهای مازندران یکی از دیدنی های مناسب برای گردشگران در ایام نوروز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید