آموزش نصب VPN روی تلویزیون هوشمند: 5 روش آسان برای هر اسمارت تی وی

به گزارش کتاب ارزان، بیشتر تلویزیون های هوشمند با شبکه های خصوصی مجازی (virtual private networks) کاملا سازگار نیستند ولی روی بیشتر این اسمارت تی وی ها می توان VPN نصب کرد. حتی اگر تلویزیون شما از مدل های امروزی و هوشمند نباشد؛ باز هم می توانید از وی پی ان روی آن بهره ببرید؛ به شرط اینکه تجهیزات مناسب این کار را داشته باشید.

آموزش نصب VPN روی تلویزیون هوشمند: 5 روش آسان برای هر اسمارت تی وی

دلایل بزرگی برای نصب VPN روی تلویزیون وجود دارد. از دسترسی به کانال های و سرویس های استریم مختلف بگیرید تا محتواهایی که در محدوده جغرافیایی شما قابل پخش به حالت عادی نیستند یا اینکه بخواهید فعالیت های شما قابل ردیابی نباشد و مخفی بمانید. دوست دارید علاقه مندی های شما خصوصی بمانند و از چشم ارائه دهنده های خدمات اینترنتی پنهان باشند یا اینکه بعضی سرویس ها در کشور شما محدود و مسدود هستند و باید با فیلترشکن باز کنید.

چند روش مختلف برای نصب VPN روی تلویزیون وجود دارد. اینکه شما کدام روش را انتخاب می کنید؛ کاملا بستگی به سلیقه شخصی، دانش فنی، تجربه و تجهیزات شما دارد. ما در این مطلب، بعضی از روش های نصب وی پی ان روی اسمارت تی وی را به صورت عمومی آموزش می دهیم:

چگونه یک VPN روی تلویزیون هوشمند نصب کنیم؟

مانند هر نرم افزار یا سرویس، اولین گام کار با چیزی است که کاملا با تلویزیون شما سازگاری دارد و جفت می گردد. غالب وی پی ان ها برای سیستم عامل های تلویزیون Amazon Fire TV و Google Android TV و پلتفرم های Google TV توسعه داده شده اند و کاربرپسندی و سادگی نصب خوبی دارند.

بیشتر بخوانید:

اگر از تلویزیون های مبتنی بر پلتفرم های Roku و Apple TV یا تلویزیون های با سیستم عاملی سفارشی سامسونگ و ال جی و Vizio و دیگر پلتفرم ها استفاده می کنید؛ احتمالا راستا سخت تری برای نصب وی پی ان روی تلویزیون دارید و باید کمی هزینه کنید.

در اینجا، چند روش کاملا کاربردی برای اتصال یک تلویزیون به VPN را آنالیز می کنیم:

اگر تلویزیون آمازون Fire دارید

اگر شما یکی از تلویزیون های تازه آمازون فایر را خریداری کردید؛ می توانید برنامه VPN خود را مستقیما روی تلویزیون فایر دانلود کنید؛ به شرط اینکه VPN انتخابی شما نسخه ای برای Fire TV داشته باشد.

همه وی پی ان ها با دستگاه های آمازون فایر سازگاری ندارند؛ بنابراین باید سراغ سرویس وی پی انی بروید که از آمازون فایر پشتیبانی کند. معروف ترین سرویس های وی پی ان که با تلویزیون های Fire TV سازگاری دارند؛ وی پی ان های Surfshark و NordVPN و ExpressVPN هستند.

اگر قبلا مشترک یکی از این سرویس ها نشدید؛ وارد سایت آن ها شده و ثبت نام کنید. بعد نسخه Fire TV آن وی پی ان را از فروشگاه Amazon Appstore روی تلویزیون دانلود کنید.

پس از دانلود و نصب برنامه VPN، باید به وسیله Amazon Fire TV وارد حساب کاربری وی پی ان شده و به سرور VPN وصل شوید. تا هر هنگامی که تلویزیون آمازون فایر به وی پی ان وصل است؛ شما می توانید هر محتوای استریمی را مشاهده و پخش کنید و هیچ محدودیتی نداشته باشید.

اگر تلویزیون اندرویدی یا گوگل دارید

به طور مشابه، اگر تلویزیون هوشمند شما دارای سیستم عامل اندروید یا یکی دیگر از پلتفرم های گوگل است؛ می توانید به سادگی، اپلیکیشن VPN خود را از فروشگاه گوگل پلی استور روی تلویزیون دانلود و راه اندازی کنید.

حتی با وجود اینکه گوگل در حال ریبرندینگ Android TV به نامی نرم تر و تمیزتر مانند Google TV است؛ باز هم شما می توانید پس از ارتقای سیستم عامل به Google TV، وارد Play Store شده و برنامه وی پی ان خود را نصب کنید.

پس، اولین کار شما باید دریافت و اشتراک یک وی پی ان باشد که از اندروید پشتیبانی می نماید. وقتی اپلیکیشن VPN خود را در گوگل پلی استور یافته و دانلود کردید؛ آن را باز نموده و وارد شوید و با اطلاعات حساب کاربری که قبلا تهیه کردید؛ به سرور وی پی ان وصل شوید.

توصیه می گردد همواره سرورهایی در نزدیکی محل خود انتخاب کنید تا کمترین تاخیر را داشته و یک سرعت بهینه برای استریم ویدئو و صدا داشته باشید.

VPN روتر؛ روشی سخت تر و گران تر

اگر تلویزیون شما اندرویدی نیست و مثلا یکی از اسمارت تی وی های سامسونگ و ال جی را دارید؛ یک روش رایج ولی کمی سخت و هزینه بر، اتصال تلویزیون به وی پی ان به وسیله روتر و مودم است.

به این معنی که شما یک VPN روی روتر یا مودم خانگی خود تنظیم می کنید و بعد تلویزیون با اتصال به وای فای، به طور اتوماتیک از اینترنتی وی پی ان دار استفاده می نماید.

نکته نخست و مهم این روش، همه روترها و مودم ها از VPN پشتیبانی نمی نمایند. بنابراین، اگر می خواهید سراغ این روش بروید؛ باید یک مودم یا روتر با قابلیت تنظیم و نصب VPN داشته باشید یا اینکه یک مدل بخرید که عموما مقرون به صرفه قیمت نیستند. معمولا، روترها و مودم های برند ایسوس به طور کامل از کلاینت VPN و سرور VPN پشتیبانی می نمایند که گران قیمت هستند و شما حداقل باید 4 الی 5 میلیون تومان برای خریدشان هزینه کنید.

بیشتر بخوانید:

البته، مودم های سیم کارتی مانند یا و همین طور و از قابلیت VPN پشتیبانی می نمایند ولی هریک محدودیت های خاص خودشان را دارند.

فرآیند نصب VPN روی روتر نیز مقداری مشکل است و اگر شما پیروز نشوید یک وی پی ان را درست تنظیم کنید؛ می تواند منجر به خرابی اتصال اینترنت شما گردد.

چون، بعضی روترها و مودم ها در پنل کاربری خود، یک بخش VPN دارند و شما به سادگی می توانید اطلاعات سرویس وی پی ان خود را آن جا وارد نموده و یک اتصال تازه تعریف کنید. حتی بعضی مدل های رده بالا و پرچم دار، امکان نصب وی پی ان را به شما می دهند اما اگر مودم یا روتر شما در پنل کاربری چنین چیزی نداشته باشد؛ ناچار هستید سراغ گزینه فلش روتر و نصب یک فریم ویر منبع باز مانند DD-WRT یا OpenWRT بروید که تازه آغاز داستان های شما با مودم و روتر است.

بیشتر بخوانید:

پس، پیروزیت شما در استفاده از وی پی ان روتر برای تلویزیون، بستگی زیادی به مدل روتر و مودم، نوع سرویس وی پی ان و تجربه شما دارد اما اگر بتوانید تلویزیون هوشمند خود را به یک وصل کنید؛ تقریبا مشکل شما برای همواره حل شده و می توانید بی نهایت کانال و محتوای استریم داشته باشید یا به طور امن در تلویزیون خود، اپ ها و سرویس های مختلف را بدون محدودیت های رایج، اجرا کنید.

روش مدبرانه؛ اشتراک گذاری VPN

اگر یک اسمارت تی پی گوگل و اندرویدی ندارید و همین طور در خانه از یک مودم یا روتر سازگار با VPN استفاده نمی کنید و نمی خواهید هزینه زیادی برای خرید دستگاه تازهی بپردازید؛ روش بعدی پیشنهادی، اشتراک گذاری اتصال وی پی ان با تلویزیون به وسیله دستگاه هایی است که در دسترس هستند.

مثلا، شما می توانید به وسیله یک کابل شبکه که از یک سر به کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ شما وصل است و از سر دیگر به تلویزیون وصل شده، یک اتصال وی پی ان را به اشتراک بگذارید. اگر تلویزیون شما یا کامپیوتر شما دارای یک درگاه شبکه RJ45 نباشد؛ شاید احتیاج به خرید یک مبدل داشته باشید.

در این روش، وقتی تلویزیون به وسیله کابل شبکه به کامپیوتر وصل شد؛ اگر کامپیوتر را به یک سرور VPN متصل کنید؛ همه چیز آماده است تا این کانکشن با تلویزیون به اشتراک گذاشته گردد ولی قبل از آن باید، چند تنظیم را انجام دهید.

همین طور، می توانید از کابل شبکه استفاده ننموده و تلویزیون را به وای فای کامپیوتر یا لپ تاپ وصل کنید. یعنی کامپیوتر را تبدیل به یک هات اسپات وای فای نموده و بعد تلویزیون به وای فای کامپیوتر وصل گردد.

توجه داشته باشید که اگر از کامپیوترهای MacOS استفاده می کنید؛ باید به طور دستی یک اتصال VPN را در مک به وسیله پروتکل های L2TP یا IKEv2 راه اندازی کنید و بعد دستگاه مک خود را به وسیله کابل شبکه به روتر یا مودم وصل کنید تا اتصال وی پی ان روی وای فای به اشتراک گذاشته گردد. معمولا، ارائه دهنده های سرویس VPN برای مک، دستورالعمل های کاملی در اختیار کاربران قرار می دهند.

در ویندوز:

1- وارد Settings و بعد Network & Internet شده و روی Mobile hotspot کلیک کنید.

2- روی گزینه Edit کلیک کنید تا بتوانید نام شبکه هات اسپات و رمزعبور آن را تعریف کنید.

3- از زیر بخش Share my internet connection over گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید.

4- سوئیچ Mobile hotspot را روی روشن یا ON قرار دهید. این گزینه در زیر عنوان Share my internet connection with other devices است.

حالا می توانید تلویزیون هوشمند خود را به هات اسپات ویندوز وصل کنید و بعد با اتصال کامپیوتر به VPN، تلویزیون به طور اتوماتیک دارای یک اینترنت وی پی ان دار باشد.

در مک:

ابتدا دستگاه مک خود را به وسیله یک کابل شبکه به روتر یا مودم وصل کنید. اگر دستگاه مک شما، درگاه شبکه ندارد؛ باید یک مبدل درگاه USB به RJ45 بخرید:

1- وارد System Preferences و بعد Sharing شوید.

2- از پنل سمت چپ روی Internet Sharing بزنید.

3- از منوی افتادنی Share your connection from، کانکشن VPN خود را تنظیم کنید.

4- در باکس To computers using، تیک Wi-Fi را بزنید.

5- در پایین سمت راست، روی Wi-Fi Options بزنید.

6- نام شبکه و رمزعبور هات اسپات را وارد نموده ولی دقت کنید در بخش Security گزینه WPA2 Personal را انتخاب کنید و بعد OK کنید.

7- روی باکس Internet Sharing در پنل سمت چپ کلیک کنید و روی Start در باکس پاپ آپ بزنید.

اکنون، تلویزیون می تواند به وای فای هات اسپات کامپیوتر مک وصل گردد؛ در حالی که دارای یک اتصال VPN است.

من تلویزیون هوشمند ندارم

حتی اگر یک اسمارت تی وی ندارید؛ باز هم خوش شانس هستید چون روش هایی برای اتصال تلویزیون به VPN هست. شما می توانید از دستگاه های پخش استریمی مانند Roku، آمازون Firestick یا گوگل کروم کست برای تلویزیون خود بهره ببرید.

این دستگاه های کوچک و مبتکرانه، اساسا هر تلویزیونی که دارای یک درگاه HDMI باشد را با کمترین هزینه به یک smart TV تبدیل می نمایند. اگر از این دستگاه های استفاده کردید؛ می توانید یک اپلیکیشن VPN را به طور مستقیم از فروشگاه گوگل پلی یا آمازون Appstore روی آن ها نصب نموده و خیلی راحت از وی پی ان روی تلویزیون لذت ببرید.

چند نکته در ارتباط با نصب از VPN روی تلویزیون هوشمند

هنگامی که دارید به نصب VPN روی اسمارت تی وی خود فکر می کنید؛ باید چند نکته را مد نظر داشته باشید:

1- سرویس های VPN سرعت های مختلفی می دهند؛ به ویژه در ایران که عموما وی پی ان ها چند ماهی یک بار به طور کامل مسدود می شوند یا اینکه سرعت اینترنت بسیار ضعیف است و وقتی با فیلترشکن و وی پی ان وارد یک سرویس استریم ویدئو و فیلم می شوید؛ دیگر سرعت نت کاملا نابود شده است. بنابراین، اگر پیروز شدید یک VPN را کامل و درست روی تلویزیون خود نصب کنید ولی سرعت اینترنت بسیار ضعیف بود و چیزی استریم نمی شد؛ تعجب نکنید.

بیشتر بخوانید:

2- اگر یک تلویزیون گوگلی یا اندرویدی دارید و بعد می خواهید یک VPN روی آن نصب کنید؛ حتما باید سراغ سرویسی بروید که اپلیکیشن VPN اندروید در گوگل پلی استور داشته باشد یا به زبان ساده تر، از اندروید پشتیبانی کند. اگر می خواهید مستقیما یک VPN را روی تلویزیون آمازون فایر نصب کنید؛ باید Fire TV سازگاری داشته باشد.

3- اگر ترجیح می دهید تلویزیون به یک روتر VPN وصل گردد؛ باز ابتدا آنالیز کنید سرویس VPN شما به وسیله روتر یا مودم پشتیبانی گردد یا اگر می خواهید یک روتر با قابلیت وی پی ان بخرید؛ خیلی خوب آنالیز کنید از پروتکل ها و سرویس های VPN مد نظر شما پشتیبانی کند.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا احتیاج به هدایت و یاری دارید؛ پیچ اینستاگرام شبکه چی به آی دی shabakehchi.press@ را فالو و در دایرکت پرسش خود را مطرح کنید تا جواب دهیم.منبع: شبکه چی
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2155

به "آموزش نصب VPN روی تلویزیون هوشمند: 5 روش آسان برای هر اسمارت تی وی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش نصب VPN روی تلویزیون هوشمند: 5 روش آسان برای هر اسمارت تی وی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید