زندگی در کانادا چگونه است؟

به گزارش کتاب ارزان، کشوری که بیش از 82 درصد جمعیت آن از شرایط زندگی خود رضایت کامل دارند، کمترین میزان گزارش جرم و جنایت در جهان را داراست و سیاست های جمعیتی خود را بر اساس مهاجرت نیروی انسانی متخصص و کارآمد چیده است، شاید بهترین مقصد برای زندگی، کار و تحصیل باشد. البته این کشور کاناداست اما به راستی زندگی در کانادا چگونه است؟ مزایای زندگی در کانادا چیست و آیا هزینه زندگی در کانادا با استاندارهای جهانی همخوانی دارد؟ آیا واقعا کشور کانادا برای زندگی مناسب است؟

زندگی در کانادا چگونه است؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور کانادا 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

تقریبا می توان این طور گفت که کانادا یکی از مرفه ترین، آرام ترین، امن ترین و آزادترین کشورهای دنیا به شمار می رود.

امید به زندگی در این کشور 81 سال است و بیش از 67 درصد مردم این کشور به دولتشان اعتماد دارند. هر کانادایی به طور متوسط 6/2 اتاق در اختیار دارد، در طول سال تنها 1702 ساعت کار می کنند و بیش از 80 درصد مردم این کشور اذعان دارند لحظات خوب و مثبت زندگی شان در روز بیش از لحظات منفی است.

اما این تنها آمار جالب مربوط به دومین کشور پناور دنیا نیست، بلکه بنابر آخرین اطلاعات ارائه شده توسط وب سایت EPOCH TIMES تعداد زیادی از شهروندان کانادایی به کشور خود افتخار می کنند، این بدین معنی است که قریب به 73 درصد از کانادایی ها بخاطر دریافت خدمات درمانی رایگان (health care)، 70 درصد بخاطر اعتبار بالای پاسپورت کانادایی، 65 درصد بخاطر منشور حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی و 50 درصد بخاطر سیستم آموزشی کانادا به این کشور افتخار می کنند.

شاید باور این موضوع سخت باشد، اما براساس همین آمار، 64 درصد از آمریکایی ها به دلیل یکی از موارد زیر قصد نقل مکان به کانادا را دارند:

  • خدمات درمانی منطقی و مقرون به صرفه (63 درصد)
  • ثبات سیاسی بیشتر (38 درصد)
  • امنیت (38 درصد)
  • سیستم آموزشی مناسب و مقرون به صرفه (36 درصد)
  • حقوق برابر (35 درصد)
  • فرصت های کاری (33 درصد)

با ما همراه باشید تا در ادامه به جوانب مختلف زندگی در یکی از شادترین و برترین کشورهای دنیا یعنی کانادا بپردازیم.

کانادا کجاست؟

کشور کانادا که در قاره آمریکای شمالی واقع شده، قریب به 9میلیون کیلومتر مربع خشکی و 891هزار کیلومتر مربع از آب های زمین را در اختیار دارد و با مجموع مساحت 9.984.670 میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور بزرگ و پهناور دنیا پس از روسیه محسوب می شود و حدود دو پنجم قاره آمریکای شمالی را در بر می گیرد.

کانادا پس از کسب حق حاکمیت و قدرت از بریتانیای کبیر در سال 1867، مستقل شد. طبق آمار رسمی سال 2012، جمعیت کانادا کمی بیش از 34میلیون نفر برآورد شده و نسبت تراکم جمعیت به مساحت کشور 4 نفر برای هر کیلومترمربع است.

ارز رایج کانادا دلار کانادایی با علامت اختصاری CAD بوده، پیش شماره تلفن آن عدد 1 است و (.ca.) به عنوان دامنه اینترنتی وب سایت های کانادایی شناخته می شود.

گفتنی است که کانادا تنها با ایالات متحده آمریکا دارای مرز مشترک است، در ادامه نظر شما را به حقایق و اطلاعات اجمالی این کشور جلب می کنیم:

جمعیت34.300.083
تراکم3.8 کیلومتر مربع km2
زبانانگلیسی/ فرانسوی
سال استقلال1867
پایتخت اتاوا
ارز رایجدلار کانادایی
فراوری ناخالص ملی1.790.000.000.000 (اطلاعات 2014)
سرانه فراوری ناخالص ملی52.186
محدوده خشکی9.093.507 کیلومتر مربع km2
محدوده آبی891.163 کیل.متر مربع km2
کشور هم مرزایالات متحده آمریکا
حداقل طول جغرافیایی-141.000
حداکثر طول جغرافیایی-52.620
حداقل عرض جغرافیایی41.710
حداکثر عرض جغرافیایی83.210

شهر اتاوا Ottawa به عنوان پایتخت کشور کانادا دارای 812.129 نفر جمعیت بوده و 71 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. همچنین اتاوا پایتخت و مرکز سیاسی کانادا نیز محسوب می شود و به عنوان یک حکومت مشروطه براساس قانون اساسی و خانه تشریفات دولتی به شمار می رود.

همچنین بنابر آمار وب سایت worldatlas ، محبوب ترین شهرهای کانادا به شرح زیر هستند:

رتبهشهرجمعیت
#1تورنتو2.600.000
#2ونکوور1.837.969
#3مونترال1.649.519
#4کلگری1.019.942
#5اتاوا812.129
#6ادمونتون712.391
#7میسیساگا668.549
#8نورث یورک636.000
#9وینیپگ632.063
#10اسکاربرو600.000
#11کبک528.595
#12همیلتون519.949
#13برمپتون433.806
#14سوری394.976
#15لاوال376.845
#16هلیفکس359.111
#17اتوبیکوک347.948
#18لندن346.765
#19اوکانگان297.601
#20ویکتوریا289.625

معرفی کشور کانادا

به طور کلی کشور کانادا از 10 استان و 3 قلمرو در بخش شمالی تشکیل شده است که به ترتیب الفبا شامل موارد زیر می شوند:

  • استان آلبرتا
  • استان بریتیش کلمبیا
  • استان منیتوبا
  • استان نیوبرانزویک
  • استان نیوفاندلند و لابرادور
  • استان نوا اسکوشیا
  • استان انتاریو
  • استان جزیره پرینس ادوارد
  • استان کبک
  • استان ساسکاچوان
  • قلمروی شمال غربی
  • قلمروی نوناووت
  • قلمروی یوکان

شاید از خودتان بپرسید که چه تفاوتی بین استان و قلمرو در کانادا وجود دارد؟ تفاوت بین این دو در نوع حکمرانی و قوانین آنها است. از این رو، اختیار 3 قلمروی کانادا به مجلس این کشور واگذار شده و توسط دولت فدرال کنترل و حکمرانی می شوند.

اما گفتنی است که سیستم قانون اساسی در تمامی استان های کانادا جریان داشته و هر یک از آن ها دارای قوانین مختص به خود هستند. این کشور مستقر در آمریکای شمالی از اقیانوس اطلس در شرق تا اقیانوس آرام در غرب و قطب Arctic در شمال گسترده شده و عمدتا با دشت، جنگل، دریاچه و کوهستان در غرب پوشیده شده است.

سیستم دولت این کشور بر مبنای دموکراسی مجلسی، فدراسیون، قانون اساسی و حکومت مشروطه چیده شده است. شاید برایتان عجیب باشد اما هم چنان بالاترین مقام مملکتی و رهبر اصلی کانادا، ملکه انگلستان بوده و بالاترین مقام دولتی، نخست وزیر کانادا محسوب می شود.

کانادا دارای یک سیستم مالی بازار market economic system است که در آن قیمت محصولات و خدمات در یک سیستم قیمت گذاری آزاد مشخص می شوند. کشور کانادا عضو مجمع همکاری مالی آسیا-اقیانوسیه APEC، توافق نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی NAFTA و هم چنین مجمع مشارکت فی مابین اقیانوس آرام TPP است.

اگر آلاسکا را بخشی از کانادا حساب کنیم، این کشور نسبت به آمریکا 10 درصد بزرگ تر است، اما با این حال آلاسکا تنها قریب به 10 درصد از جمعیت کل کشور را داراست. انگلیسی و فرانسوی دو زبان رسمی کانادا است و کانادا به طور معمول به عنوان کشوری دوزبانه محسوب می شود. البته تنها 16 درصد از جمعیت کل این کشور دوزبانه هستند.

این بدین معنی است که در حدود 60 درصد از این افراد به انگلیسی مکالمه نموده و تنها 24 درصد به زبان فرانسوی صحبت می کنند. البته بد نیست بدانید که اقوام بومی کانادایی بین 50 تا 60 زبان مختلف صحبت می کنند. قریب به 90درصد از شهروندان کانادایی مسیحی هستند و به طور مساوی به دو فرقه کاتولیک و پروتستان تقسیم شده اند.

مهم ترین تعطیلی رسمی و ملی این کشور روز کانادا Canada Day (با نام قبلی Dominion Day) در اولین روز از ماه جولای (تیرماه) بوده و به مناسبت بزرگداشت استقلال کانادا در سال 1867 میلادی تعطیل است. در این روز کانادایی ها با مراسم و جشن های ملی و میهنی، پیک نیک و گشت و گذار و آتش بازی تولد کشورشان را جشن می گیرند.

سیستم آموزش و پرورش در هر یک استان های این کشور به طور مستقل عمل نموده و کنترل می شود. عموما تحصیل از سن 6سالگی تا 16 سالگی در کشور کانادا اجباری است. بودجه بخش اعظم تحصیلات عالیه دانشگاهی توسط دولت کانادا تامین می شود و دانشگاه های تورنتو و مک گیل مونترال به ترتیب مشهورترین دانشگاه های این کشور محسوب می شوند.

به طور میانگین دو نفر از هر 3 کانادایی صاحب خانه است و از هر 7 خانه کانادایی خانه خود را با چوب گرم می نماید! میانگین سن ازدواج در کانادا بین 20 تا 30 سال است. اغلب زوج ها دارای سطح تحصیلات، اعتقادات، مذهب و قوم و نژاد یکسانی هستند و نزدیک به نیمی از ازدواج ها در نهایت به طلاق منتهی می شود.

خانم ها در حدود 45 درصد از نیروی کار این کشور را تشکیل می دهند و در عین حال درآمد آن ها دوسوم درآمد مردان است.

شرایط زندگی در کانادا

تحصیل و خدمات پزشکی و درمانی تقریبا در همه جای کانادا برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم این کشور رایگان است! به بیانی دیگر بیمه خدمات درمانی در کانادا دولتی بوده و بودجه ان از محل مالیات دولت فدرال و استانهای این کشور تامین می شود.

این در حالی است که دانشجویان بین المللی نیز امکان استفاده از این خدمات را تحت عنوان بیمه دانشجویی کانادا دارند و حتی می توانند از سایر مزایای حضور و تحصیل در این کشور نظیر کار دانشجویی، دریافت بورسیه تحصیلی و اقامت دائم پس از فارغ التحصیلی در کانادا برخوردار شوند.

برخلاف تصور عمومی در مورد آب و هوای کانادا، این کشور در بسیاری از مساحت به 10 میلیون کیلومتر مربعی خود، اقلیمی تقریبا معتدل دارد. به همه این موارد هم جواری با آمریکا و برخورداری از پاسپورتی قدرتمند را اضافه کنید که آزادی رفت و آمد به 172 کشور دنیا را مهیا می سازد و به شهروندان کانادایی این امکان را می دهد تا 6ماه بدون احتیاج به ویزا در آمریکا زندگی کنند.

البته مهاجران کانادایی و افرادی که از طرق مختلف نظیر تحصیل و یا کار در کانادا در این کشور اقامت دارند باید برای برخورداری از تمامی مزایای شهروندی کانادا برای حداقل 5سال در این کشور اقامت داشته و در صورت فارغ التحصیلی و داشتن کار تمام وقت در بازار کار این کشور نسبت به دریافت اقامت دائم (PR) و سپس حق شهروندی کانادا اقدام کنند.

در این میان، مدارس، کالج ها و دانشگاه های کانادا از بالاترین استانداردهای آموزشی در سطح دنیا برخوردار هستند و دورنمایی شغلی در این کشور به اندازه ای مثبت است که هر محصل و دانشجو پیش از خاتمه دوران تحصیل، شغل آینده خود را انتخاب نموده و به خوبی می داند قرار است چه افقی را برای خود متصور باشد.

همانطور که در مطالب برترین دانشگاه های کانادا ، راهنمای تحصیل در کالج های کانادا و آنالیز سیستم آموزشی کانادا به شرح کامل شرایط تحصیل در این کشور پرداختیم، کانادا یکی از 10مقصد برتر تحصیلی و با کیفیت ترین سیستم های آموزشی در دنیاست و شرایط و مزایای متعدد و چشمگیری را بر سر راه مهاجران متقاضی ادامه تحصیل در این کشور قرار داده است.

امنیت در کانادا به اندازه ای بالاست که بر اساس شاخص صلح دنیای GPI، این کشور یکی از پایین ترین نرخ های جرم و جنایت در دنیا را داراست و در رتبه ششم امن ترین کشور دنیا قرار گرفته است. این امنیت، تنها به امنیت اجتماعی محدود نمی شود! بلکه نشانه های امنیت در کانادا را می توان در اقتصاد، سرمایه گذاری، شغل، مسکن، فراوری و صنعت این کشور به خوبی مشاهده کرد.

شهرهای ونکوور، کلگری، ساسکاچوان، وینیپگ، برندون، سنت کاترینز انتاریو و اتاوا همگی در فهرست بهترین شهرهایی قرار دارند که نشریه Money Sense از آنها به عنوان بهترین شهرها برای تازه واردها نام برده است.

البته باید به شهر ساگنای استان کبک نیز به عنوان یکی از مقاصد برتر زندگی و مهاجرت به کانادا اشاره نمود، اما باید به این موضوع توجه داشت که قریب به 95 درصد از مردم این شهر و استان کبک به فرانسوی صحبت می کنند و زندگی در این بخش از کانادا احتیاجمند مهارت و شناخت کامل زبان فرانسوی خواهد بود.

هزینه زندگی در کانادا

اگر باز هم این سوال برای شما باقی مانده است که زندگی در کانادا چگونه است بهتر است نگاهی به هزینه های زندگی در کانادا بکنیم. بطور کلی می توان گفت که هزینه زندگی در کانادا در مقایسه با کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس و استرالیا به مراتب کمتر است. هزینه مسکن در کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، کمتر بوده و هزینه خورد و خوراک در کانادا نیز در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای بزرگ دنیا پایین است.

بر اساس آمار موجود، در کانادا هزینه صرف غذا در خارج از خانه در مقایسه با اروپا و آمریکا کمتر است و قیمت خودرو و بنزین در کانادا نیز همین شرایط را دارد. حراجی های واقعی و متنوعی که در کانادا برپا می شود خود یکی از بهترین فرصت ها برای کاهش هزینه هاست.

از این رو هزینه تقریبی هر لیتر گازولین برای هر لیتر 1.02 دلار ، هزینه ماهانه اتوبوس 91 دلار ، هزینه بلیط تکی اتوبوس معادل 3.15 دلار و هزینه تاکسی برای هر 30 دقیقه 16 دلار کاناداست.

بطور تقریبی می توان گفت اگر بنا بر صرفه جویی مطلق نباشد و هزینه یک زندگی متوسط در کانادا را در نظر بگیریم، هر فرد می بایست ماهانه بین 700 تا 1000 دلار برای مخارج خود کنار بگذارد. به این عدد البته باید 1500 تا 1700 دلار را بعنوان هزینه مسکن و رفت و آمد اضافه نمود. به بیان دیگر هر خانواده 4 نفره در کانادا بطور متوسط برای یک زندگی معمولی ماهانه 2000 تا 2500 دلار به علاوه هزینه مسکن خرج خواهد داشت.

اما اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به موضوع هزینه زندگی در کانادا بپردازیم، بهتر است نگاهی به آمار دقیق وب سایت transferwise براساس دلار کانادا بیاندازیم.

مقایسه هزینه های اولیه زندگیهزینه وعده غذا برای 2نفر (رستوران متوسط،سه وعده غذایی)خانه فلت یک اتاقه در مرکز شهر (ماهانه)حمل و نقل

(ماهانه)

تورنتو کانادا70 دلار1.632.92 دلار143.25 دلار
مونترال60 دلار986.82 دلار83 دلار
لندن انگلیس91.08 دلار2.781.11 دلار218.59 دلار
نیویورک آمریکا94.86 دلار3.809.12 دلار151.78 دلار
برلین آلمان58.32 دلار1.094.74 دلار118.10 دلار
سیدنی استرالیا79.98 دلار2.622.22 دلار159.96 دلار

بر همین اساس، هزینه های عمومی و تقریبی زندگی در کانادا به شرح زیر است:

مجموع هزینه های زندگی در تورنتومیانگین هزینه
1نفر، برای هر ماه بدون احتساب اجاره1.038.73 دلار
1نفر، برای هر سال بدون احتساب اجاره12.464.76 دلار
دانشجو، برای هر ماه بدون اجاره879.95 دلار
خانواده 4نفره، برای هر ماه بدون اجاره3.790.91 دلار
خانواده 4نفره، برای هر سال بدون اجاره45.490.92 دلار
هزینه های زندگی در مونترالمیانگین هزینه
1نفر، برای هر ماه بدون احتساب اجاره944.66 دلار
1نفر، برای هر سال بدون احتساب اجاره11.335.92 دلار
دانشجو، برای هر ماه بدون اجاره675 دلار
خانواده 3نفره، برای هر ماه بدون اجاره3.481.98 دلار
خانواده 3نفره، برای هر سال بدون اجاره41.783.76 دلار

میانگین درآمد در کانادا چقدر است؟

اما برای درک بهتر هزینه های زندگی در کانادا بد نیست نگاهی به میزان درآمد شهروندان کانادایی بیاندازیم که براساس هر یک از استانها و شهرهای کانادا موضوعی کاملا متغیر است. اما به طور کلی میزان حقوق در شهرهای بزرگی نظیر تورنتو و یا مونترال به شرح زیر است:

مشاغل تورنتومیانگین درآمد
صندوق دار16.273 دلار
کپی رایتر33.534 دلار
تحلیل گر مالی42.722 دلار
طراح گرافیست33.831 دلار
توسعه دهنده موبایل57.956 دلار
مدیر محصول59.398 دلار
مسئول پذیرش22.486 دلار
مهندس نرم افزار52.127 دلار
معلم37.889 دلار
توسعه دهنده وب سایت42.015 دلار

هزینه تحصیل در کانادا

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از اداره آمار کانادا در مورد هزینه تحصیل در کانادا در سال 2018-19، میانگین شهریه دانشجویان بین المللی به طور سالانه 27.159 دلار کانادا (20.600 دلار آمریکا) است.

در این میان هزینه تحصیل در رشته های هنر و انسانی ارزان تر بوده و در عین حال رشته های مهندسی و پزشکی برای مقطع کارشناسی دانشجویان غیر بومی (دانشجویان خارجی) جزو گران ترین رشته ها در کانادا هستند و شهریه سالانه آنها به طور میانگین 30.742 دلار کانادا یا مبلغ تقریبی 23.300 دلار آمریکا است.

هزینه تحصیل در رشته های کسب و کار و مدیریت MBA در کانادا به نسبت میانگین بین المللی پایین تر بوده و به طور سالانه چیزی در حدود 26.395 دلار کانادا (20.000 دلار آمریکا) است. اما با این حال هر دوی این رشته ها از دوره های گران تحصیل در کانادا محسوب می شوند.

اما هزینه تحصیل در کانادا در مقطع ارشد به طور معمول کمتر از مقطع کارشناسی است و بنابر رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی شما در کانادا کاملا متغیر است. بنابر اطلاعات ارائه شده توسط سازمان آمار کانادا، به طور میانگین شهریه سالانه مقطع ارشد در سال 2018-19 معادل 16.497 دلار کانادا (12.500 دلار آمریکا) است و تنها 1 درصد نسبت به سالهای پیش افزایش داشته است.

در این مقطع تحصیلی به طور معمول رشته اجرایی MBA با میانگین هزینه 49.798 دلار کانادا (37.700 دلار آمریکا) گران ترین دوره دانشگاهی برای تحصیل در کانادا محسوب می شود، این در حالی است که هزینه تحصیل در سایر رشته های نرمال MBA کانادا چیزی در حدود 30.570 دلار کانادا (23.160 دلار آمریکا) به طور سالانه است.

البته بنابر اطلاعات اخیر وب سایت معتبر topuniversities ، دانشگاه های کانادا هر یک به صورت مجزا شهریه و سایر هزینه های تحصیل را مشخص می کنند و این موضوع به چندین فاکتور مختلف زیر وابسته است:

  • اینکه یک دانشجوی بومی و شهروند کانادا باشید و یا یک دانشجوی بین المللی
  • قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را داشته باشید و یا مقاطع عالی ارشد و دکتری
  • میزان شهرت و رنکینگ دنیای دانشگاه کانادایی
  • نوع رشته انتخابی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا

این اعداد مربوط به هزینه های مربوط به شهریه دانشگاه و فوق برنامه های تحصیلی می شود و برای برآورد دقیق هزینه تحصیل در کانادا باید مابقی مخارج همچون مسکن، غذا، کتاب، رفت و آمد، تلفن و سایر هزینه ها را نیز اضافه نمود. هزینه زندگی دانشجویی (فارغ از شهریه دانشگاه یا مدرسه) در کانادا برای مثال در دانشگاه مونترال سالانه حدود 15000 هزار دلار کانادا تخمین زده می شود که این عدد در بیشتر دانشگاه های این کشور ثابت است.

هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا ارتباط مستقیمی با محل اقامت و عادت های خرج کردن دانشجو دارد و هزینه های جانبی در شهرهای بزرگ بالطبع بیشتر است. البته باید این موضوع را یادآوری کنیم که هزینه بیمه سلامت اجباری نیز به شهریه و هزینه زندگی دانشجویی اضافه می شود و در حدود 864 دلار کانادا هزینه دارد.

3 نوع اقامتگاه دانشجویی (خوابگاه دانشجویی، اقامتگاه خصوصی و اقامت در خانه) از لحاظ هزینه سالانه تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. بر همین اساس، دانشجوی بین المللی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا باید چیزی در حدود 3000 تا 7500 دلار کانادا (2.550 تا 5640 دلار آمریکا) سالانه برای خوابگاه درون دانشگاه کانادایی پرداخت کند.

در عین حال، اقامتگاه های خصوصی اشتراکی چیزی در حدود 8400 دلار کانادا (6.320 دلار آمریکا) در کنار قبوض برق و تلفن و غیره به طور سالانه هزینه دارند.معمولا اقامتگاه های دانشجویی نسبت به سایر اقامتگاه ها ارزان تر بوده و اغلب امکان خرید و صرف غذا در محوطه دانشگاه را به دانشجویان می دهد.

اما بد نیست نظر شما را به بعضی از هزینه های جانبی زندگی در کانادا از نگاه وب سایت Numbeo جلب کنیم:

  • صرف غذا در رستوران: 15 دلار کانادا به ازای هر نفر (11 دلار آمریکا)
  • بلیط یک طرفه وسایل نقلیه عمومی: 3 دلار کانادا (2.25 دلار آمریکا)
  • یک قرص نان: 2.79 دلار کانادا (2.10 دلار آمریکا)
  • بلیط سینما: 13 دلار کانادا (9.78 دلار آمریکا)
  • شهریه ماهانه باشگاه: 49 دلار کانادا (37 دلار آمریکا)

اگر به دنبال اطلاعات دقیق تر از شرایط تحصیلی در کانادا هستید پیشنهاد میکنیم تا با پر کردن فرم پذیرش تحصیلی کانادا اجازه دهید تا کارشناسان خبرنگاران پرونده شما را به طور تخصصی آنالیز کنند.

کار دانشجویی پاره وقت و تمام وقت در کانادا

با توجه به اینکه درصد زیادی از متقاضیان زندگی در کانادا به وسیله دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا قدم به این کشور می گذارند، بد نیست اشاره ای نیز به کسب درآمد به هنگام تحصیل و پس از فارغ التحصیلی در کانادا برای پوشش بخشی از هزینه ها داشته باشیم.

چنانچه بخواهید به هنگام تحصیل به کار دانشجویی در کانادا بپردازید، مجاز هستید تا در خلال ترم های تحصیلی به مدت حداکثر 20 ساعت در هفته انواع کارهای پاره وقت داخل دانشگاه on-campus و یا خارج از دانشگاه off-campus را انجام دهید و به هنگام تعطیلات تابستانی و زمستانی بدون احتیاج به مجوز کار امکان انجام کار تمام وقت را خواهید داشت.

برای اینکه واجد شرایط انجام کار دانشجویی در کانادا شوید باید:

  • مجوز معتبر تحصیل در کانادا داشته باشید
  • یک دانشجوی تمام وقت باشید
  • در یک موسسه آموزشی مشخص شده توسط آموزش و پرورش کانادا در مقاطع عالی ارشد و دکترا ثبت نام نموده باشید
  • در حال تحصیل در یک دوره حداقل 6ماهه آکادمیک، فنی و حرفه ای و یا آموزش تخصصی باشید که به دریافت مدرک، دیپلم و یا گواهی در کانادا منجر شود

شما همچنین احتیاجمند دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی SIN از سازمان Service Canada برای کار در این کشور و یا دریافت مزایا و خدمات طرح های دولتی خواهید بود.

گفتنی است که در صورت فارغ التحصیلی از هر یک از دانشگاه های کانادا امکان دریافت مجوز کار PGWP 3ساله برای شما وجود دارد . با دریافت این مجوز می توانید به کار تمام وقت در بازار کار این کشور پرداخته و در نهایت پس از گذشت 5 سال از زمان حضور در خاک این کشور برای دریافت اقامت دائم کانادا یا همان PR اقدام نمایید.

مزایای زندگی در کانادا

به طور کل می توان گفت که کانادا یکی از بهترین گزینه های زندگی در خارج از کشور برای ایرانیان است. کشوری پهناور با منابع سرشار، جمعیت بسیار کم در مقایسه با مساحت، فرصت های بسیار و دورنمایی روشن برای پیشرفت در کار و تحصیل و از همه مهمتر کشوری مهاجرپذیر و چند فرهنگی که طبعا حل شدن و انطباق برای مهاجران را ساده تر می سازد.

مهمترین مزایای زندگی در کانادا برای ایرانیان عبارتند از:

  • آرامش و امنیت
  • اقامت قانونی و اجازه کار
  • اقتصاد پویا و بازار کار پر رونق
  • حمایت دولت از شهروندان
  • احترام به حقوق شهروندی منطبق بر استاندارهای دنیای
  • نظام آموزشی به روز و با کیفیت
  • مدارس رایگان دولتی و هزینه تحصیل مناسب دانشجویی
  • احترام به مهاجران
  • آزادی بیان، اندیشه و اجتماعی
  • سطح بالای بهداشت و درمان (پوشش خدمات درمانی سراسری)
  • اقلیم جذاب و تنوع جغرافیایی
  • فرصت های اقامتی در کانادا و پاسپورت کانادایی
  • امکان همراهی خانواده با متقاضی ادامه تحصیل در کانادا
  • امکان اسپانسرشیپ والدین

بنابراین می توان اینطور گفت که اگر مبنای انتخاب مقصد براساس اصل هزینه و فایده (Cost & Benefit) باشد، شرایط کار، پیشرفت، تحصیل و زندگی در کانادا برای مهاجران فوق العاده است.

بد نیست بدانید که کانادا دارای بالاترین نرخ پذیرش مهاجر در میان کشورهای توسعه یافته است و در سال 2018 بالغ بر 310.000 مهاجر را از سراسر دنیا پذیرفته است. از این رو با توجه به مهاجرپذیر بودن، وجود فرهنگ ها و اقوام مختلف، امکان تحصیل کار و پیشرفت برای تمام افراد جامعه، می توان گفت که دهمین اقتصاد برتر دنیا مکان مناسبی برای زندگی خواهد بود.

مسائل زندگی در کانادا

زندگی در کانادا برای ایرانیان هم چون بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته دنیا با دشواری هایی همراه است. ریشه بسیاری از این مسائل زندگی در کانادا البته به نوع فرهنگ نهادینه در کشور ما و عادات اجتماعی موجود باز می شود. برای مثال اگر فردی هستید که به زندگی قانون مند و احترام به قوانین عادت ندارید، حتما در کانادا با مشکل روبرو خواهید شد.

همچنین اگر قوانین احترام به حقوق دیگران و حریم شخصی افراد آنچنان برایتان جا نیافتاده باشد ، بی تردید با دشواری های بسیاری در کانادا دست به گریبان خواهید شد. البته به این موارد باید قوانین سختگیرانه و کاملا متفاوت مالیات بر درآمد و همچنین قوانین هدایت و رانندگی را نیز اضافه نمود.

بنابراین به جز مواردی همچون آب و هوا و مهارت زبان، عمده مسائل زندگی در کانادا به سبک زندگی ما یا اصطلاحا Life Style ایرانی باز می شود.

مهمترین مسائل زندگی در کانادا عبارتند از:

  • عدم تسلط کافی به یکی از زبان های انگلیسی و یا فرانسه
  • نداشتن تخصص لازم کاری
  • هزینه زندگی در کانادا
  • یافتن شغل مناسب
  • بروکراسی پیچیده و دشواری اخذ ویزای کانادا
  • مسافت طولانی بین ایران و کانادا و مسائل مربوط به غربت
  • مالیات نسبتا بالا
  • تفاوت اقلیم و آب و هوا

پاسخ به این پرسش که زندگی در کانادا چگونه است شاید تنها یک جواب داشته باشد و آن اینکه: باید در این کشور زندگی کنید تا از شرایط زندگی در آن تقریبی درست و منطقی بدست آورید. قول معروفی در مورد زندگی در کانادا وجود دارد که می گوید: زندگی درکانادا همچون نوشیدن یک لیوان آب از رودخانه ای زلال است.

با مطالعه مجموعه مقالات هلدینگ خبرنگاران در مورد نحوه دریافت ویزای کانادا، ارزیابی بهتری از نحوه اقدام برای ویزای مولتی، مجوز و شرایط کار، ادامه تحصیل، دریافت اقامت، سفر و یا زندگی در کانادا بدست خواهید آورد. باید به این نکته توجه داشته باشید که کسب اطلاعات بیشتر و درک جزئیات مهم سفر و زندگی در کشوری کاملا متفاوت در برنامه ریزی دقیق مراحل پیش رو و موفقیت در پروسه مذکور تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

منبع: نیلگام
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 741

به "زندگی در کانادا چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در کانادا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید