گشتی اینترنتی در خانه قوام السلطنه (موزه آبگینه)؛ پرونده یک سایت

به گزارش کتاب ارزان، سرویس پرونده یک سایت پرتال تخصصی خبرنگاران، امروز نیز در ادامه برنامه های خود در معرفی و تحلیل فنی پرتال های فعال عرصه گردشگری کشورمان، به سراغ پرتال یک موزه رفته است. سایت اینترنتی موزه آبگینه تهران، عنوان وب سایتی است که سرویس پرونده یک سایت امروز را بر آن داشت تا گشتی اینترنتی بزند در این سایت فعال کشور، با ما همراه باشید.

گشتی اینترنتی در خانه قوام السلطنه (موزه آبگینه)؛ پرونده یک سایت

جهت دریافت خدمات مدل آلاچیق فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

اگر عاشق ارسی های چوبی، معماری سنتی ایرانی و طراحی منحصر به فرد معماران ایرانی منبت کار و خاتم کار هستید، توصیه ما به شما، ملاقات از خانه قوام است. موزه آبگینه تهران، در واقع همان خانه قوام السلطنه است. این مجموعه تا 1330 محل سکونت و کار قوام السلطنه بود و بعد از آن مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر نهاده شد . بعد از آن ، به ترتیب سفارت افغانستان ، بانک بازرگانی و در سال 1355 با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی تغییرات آن آغاز شد. ساختمان موزه هشت ضلعی است و در باغی به مساحت 7000 مترمربع قرار گرفته است. طرح های بدیع و در و پنجره های نفیس که بسیار خوب نگه داری شده اند، یادآور معماری عصر سلجوقی است و می تواند الهام بخش معماران معاصر برای طرح های سبک کلاسیک باشد. از همه مخاطبان پرتال خبرنگاران که در تهران اقامت دارند، می خواهیم انتها هفته را به همراه دوستان و اعضای خانواده، به تماشای این موزه چشم نواز جنوب شهر تهران بروند.

همان طور که مخاطبان پرتال آگاه هستند، پرتال خبرنگاران، علاوه بر این که کوشش می نماید، طیف گسترده ای از مخاطبان خود را با فرصت های تحصیلی، بورسیه، مهاجرت، جاذبه های تفریحی و گردشگری ایران و اقصی نقاط جهان آشنا کند، بر اساس ماموریت های خود که ارائه اطلاعات تخصصی در صنعت گردشگری به مخاطبان داخلی و خارجی ایران است، اهتمام دارد تا برای شخصیت های حقوقی فعال در صنعت پر توان گردشگری ایران نیز، پرتالی مفید باشد. یکی از محورهای توسعه این ماموریت اطلاع رسانی برای فعالان بخش خصوصی و دولتی صنعت گردشگری کشورمان که در پرتال خبرنگاران مدتی است دنبال می شود، بحث تحلیل فنی پرتال های رسمی گردشگری ایران در فضای مجازی است. این مطالب، در قالب سرویس پرونده یک سایت هر روز ارائه می شود و میخواهد تا وب مستر پرتال های تخصصی گردشگری از سایت کاخ موزه ها گرفته تا سایت های استانی سازمان های گردشگری و پرتال های شرکت های خصوصی فعال ایرانی در این عرصه با نکات توسعه دهنده سطح اطلاع رسانی پرتال آشنا کند. در واقع یک مشاوره اینترنتی رایگان برای ارتقای تعاملات مجازی پرتال های رسمی گردشگری با مخاطبان داخلی و بین المللی.

علاوه بر این برنامه، خبرنگاران کوشش دارد تا در سرویس های مختلف خود، با ارائه مقالات و گزارشات روز جهان در عرصه گردشگری، سرمایه گذاران و فعالان این عرصه را با موضوعات، مفاهیم و محتوای تخصصی این صنعت جهت فرصت آفرینی و اشتغال زایی مولد آشنا کند تا همیشه در قالب رسالت اطلاع رسانی تخصصی و عمومی صنعت گردشگری، بتواند پاسخ گوی احتیاج فعالان این صنعت در ایران باشد. در گفتارهای قبلی، به آنالیز فنی و ظرفیت های اطلاع رسانی موزه هایی چون: گلستان، هنرهای معاصر، آبگینه تهران، نیاوران، سعدآباد، فرش، ایران باستان، استاد مقدم دانشگاه تهران، میراث روستایی گیلان پرداختیم. در این گفتار، نگاهی خواهیم داشت به پرتال موزه آبگینه تهران که شاید برای خیلی از مشتاقان جهانی موزه ها و گردشگری تهران، این موزه شناخته شده نباشد. اگر همراه همیشگی سرویس پرونده یک سایت پرتال برترین ها باشید، درخواهید یافت که همیشه در بخش انتهای آنالیز پرونده هر پرتال، توصیه هایی ارائه می کنیم که یکی از ان ها، به موضوع بارگذاری مالتی مدیا و انگلیسی زبان اشاره دارد. خوشبختانه سایت موزه آبگینه تهران به این قضیه توجه کافی داشته است. همان طور که در تصویر ایندکس ملاحظه کردید، پرتال توسط یک intro که با فلش طراح شده است، بارگذاری شده و سپس کل پرتال به زبان انگلیسی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. البته پرتال قسمت فارسی ندارد که برای افزایش شمار مخاطبان پرتال و افزایش آگاهی آنان نیز، توصیه می کنیم بخش فارسی نیز به پرتال اضافه شود.

درباره موزه آبگینه

شاید شما نیز درباره این موزه چیز زیادی ندانید. پیش از گشتی اینترنتی در پرتال و ارائه توصیه های فنی، کمی درباره این موزه بخوانیم. باید ادعا کرد که همانند موزه لوور پاریس یا متروپلیتین نیویورک که ساختمان موزه به تنهایی چشم های زیادی را به خود خیره می نماید، ساختمان موزه آبگینه نیز به لحاظ معماری و طراحی منحصر به فرد، ارزش بالایی دارد و به نظر می رسد صلاحیت نگهداری آثار ارزشمند این موزه را دارد. ساختمان موزه آبگینه متعلق به دوران قوام السلطنه است که وزیر احمد شاه قاجار، یکی از شاهان بی کفایت عصر قجر به شمار می رود. ساختمان دارای 2 طبقه و 5 تالار مختلف است که هر یک، زیبایی و چشم نوازی خاص خود را دارد.

تالارهای اول و دوم در طبقه نخست و تالار های بعدی در طبقه دوم نهاده شده است. در واقع در تالار دوم، قدیمی ترین شیشه ها و لوله های شیشه ای و سفال نهاده شده است که دیده گان هر بیننده ای را با ظرافت و هنرمندی دستان صنعتگران خلاق ایران زمین، خیره می نماید. گفته می شود که طراح ویترین های موزه آبگینه و سفال تهران، مهندس هانس هولاین اتریشی بود. منبت کاری چارچوب درها و پله ها و آجر کاری نما که در 50 نوع مختلف است، فضای دلنشینی از سنت ایرانیان را به ذهن مخاطب مبادرت می نماید.

گچ بری موزه شامل دو دوره است : دوران قوام ، و سبک غربی در زمان سفارت مصر و آینه کاری های طبقه دوم ، که مربوط به دوره قاجار است . موزه آبگینه در واقع موزه تخصصی شیشه و سفال است . قدیمی ترین شیشه ها لوله های شیشه ای به نام سیلندر شیشه است که از معبد چغازنبیل کشف شده است و مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد است . شیشه ها و سفال های طبقه اول نیز مربوط به دوره های پیش از تاریخ است که قدیمی ترین سفال دست ساز از دوران اشکانی ، هزاره های اول به دست آمده است . تالار صدف به علت شباهت شکل آن به صدف نیمه باز به این نام خوانده می شود و شامل انواع سفال های قرن سوم و چهارم شهر نیشابور است .

تالار چهار (زرین ) که به خاطر ظروف زرین فام که از دوران سلجوقی به جا مانده چنین نامی گرفته است ، شامل ظروفی است که دور تا دور با خط نسخ و نستعلیق تزیین شده است . هم چنین چهره های مغولی روی این ظروف خود نمایی می نمایند که با توجه به شهر محل پیدایش ، نقوش آن ها فرق می نماید. تالار پنج (لاجورد) به خاطر لعاب های یک رنگ فیروزه به این نام خوانده می شود، و از قرن هفتم و هشتم (دوره ایلخانی ) به جا مانده است .

با نزدیک شدن به دوران صفویه ، اشیا مصرفی تر می شود. تزیینات این بخش شامل گلاب پاش و صراحی است . هم چنین میزی که از دوران قاجار به جا مانده با لعاب هفت رنگ و مزین به نقش چهره های شخصیت های شاهنامه است که نام هر شخص بالای چهره نوشته شده است . موزه شامل بخش های اداری (زیر زمین )، دبیرخانه و ریاست (طبقه بالا) است . کتاب خانه نیز، واقع در ضلع شمال غربی ، شامل 4000 جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه های باستان شناسی ، تاریخ و هنر است . در ضلع شمالی محوطه ، بناهایی برای تکمیل مجموعه در دست احداث است که در طبقه اول کلاس های آموزشی و در طبقه دوم نمایشگاه موقت قرار گرفته است.

گشتی اینترنت در سایت موزه آبگینه

سایت دارای 5 بخش اصلی است. یکی از این بخشها به موضوع تاریخچه موزه اختصاص دارد که به زبان انگلیسی طراحی و بارگذاری شده است.

در بخش visitor planning، مخاطبان می توانند درباره بازدید از موزه اطلاعاتی کسب نمایند. در بخش اشیا یا objects، اطلاعات مفصلی درباره تالارهای 5 گانه در دو طبقه ارائه شده است که بسیار ارزشمند و خواندنی است.

همان طور که در تصویر فوق ملاحظه می کنید، برای طبقه اول و طبقه دوم، معرفی آثار به تفکیک تالارها صورت پذیرفته است. مثلا اگر بر روی تالار بلور یا Bolour Hall کلیک کنید، وارد صفحه ای می شوید که در آن، اطلاعات جامعی درباره آثار این تالار ارائه می شود. یکی از آثار معرفی شده در این بخش، جامی بلوری است که به قرم چهارم پیش از میلاد مسیح باز می شود و اطلاعات ان را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

یا مثلا در قسمت تالار مینا، گردن بندهای بسیار عتیقه و جالبی را می توانید از هزاران سال قبل ملاحظه کنید. یکی از آن ها در تصویر زیر ارائه شده است.

در طبقه دوم که در پرتال ارائه شده است، می توانید به بخش تالار صدف بروید و مهرهای قدیمی را تماشا کنید. یکی از این مهر ها در تصویر زیر به نمایش در آمده است.

اگر به دنبال تور مجازی در این موزه استید،مستقیم به بخش تور مجازی مراجعه کنید. اطلاعات مختصری درباره موزه و آثار سمبلیک که در فروشگاه آن قابل عرضه و فروش است نیز در بخش اطلاعات موزه در دسترس مخاطبان است.

21 توصیه برای تقویت اطلاع رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع رسانی موزه آبگینه تهران می پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و هم چنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

1. آنالیز ها نشان می دهد که بیش از 1 میلیون صفحه در اینترنت، درباره موزه آبگینه تهران در پرتال خود به ارائه اطلاعات پرداخته اند که رقم جالبی است. این به معنای اهمیت پرتال موزه آبگینه تهران و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی است که مشتاق به بازدید از ظرفیت های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در مرکز شهر تهران است. وب مستر پرتال باید کوشش نمایند تا همیشه معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو، در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقمندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک نیز فراهم شود. هیچ صفحه ای در شبکه های اجتماعی درباره این موزه راه اندازی نشده است که امیدوارم بزودی فراوری شود.

2.پرتال موزه آبگینه تهران می بایست به عنوان یکی از سایت های پر بازدید ، بخش های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان، عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان هستند و بخش انگلیسی یاری زیادی به آن ها برای درک محتوا نمی نماید. بنابراین توصیه می شود این 3 زبان اصلی که در واقع زبان های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می شوند ، برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع رسانی پرتال، در آینده نزدیک به عنوان بخش های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش های زبانی مختلف، فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت های تاریخی و گردشگری ایران به دنبال اطلاعات در فضای مجازی هستند، به سمت خود جذب می نماید.

سوم آن که بخش های متنوع زبانی، منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال های پر بیننده ایران می شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع رسانی چند زبانه پرتال نیز به خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال موزه آبگینه تهران، انتظار به حقی است که باید به آن توجه داشت.

3. ایندکس سایت موزه آبگینه تهران، بهتر است به گونه ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیر فارسی زبان به سایت مراجعه کرد، برای آگاهی از بخش های مختلف سایت، با چالشی روبرو نشود. بهتر است در زمان نمایش intro، انتخاب زبانی به کاربران داده شود.

4. برای ارتقای سطح اطلاع رسانی بخش های محتوایی پرتال، توصیه می شود که سایت، بخش های اطلاعاتی خود را در قالب فایل های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد.االبته بروشورهای قابل دانلودی که در بخش های فارسی و انگلیسی سایت موزه آبگینه تهران بارگذاری شده است، تا حد زیادی پاسخ گوی فوری احتیاجهای اطلاعاتی بازدید نماینده گان است. اما به هر حال، برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می دهند که درباره ظرفیت های موزه آبگینه تهران و آثاری که در آن به نمایش در آمده است، احتیاجمند اطلاعات جامع است و این بخش می تواند یاری خوبی باشد. بنابراین، اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می شود که ارزنده است، ساختار اطلاع رسانی به صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته ها در پرتال، می تواند نسخه پی دی اف هم داشته باشد. اگر هم بخشی هنوز اطلاعات ندارد، لطفا لینک داده نشود.

5. اکنون مشاهده بخش های مختلف کاخ ها و موزه ها و نمایشگاه ها، ازطریق قابلیت های فناوری اطلاعات به راحتی امکان پذیر است که این موضوع را نیز باید سایت موزه آبگینه تهران در نظر گرفته شود. یعنی باید مشاهده بخش های مختلف موزه ، به وسیله فایل های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه به وسیله یک ویدئو، بتواند بخش های موزه را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز می بایست در سایت های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم، بارگذاری شوند تا از این طریق، شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه نمایند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می شوند ، انتظاری است که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به ان نیز توجه شود. انتشار فایل های ویدیویی از موزه آبگینه تهران کشورمان در شبکه های اجتماعی، شمار مخاطبان سایت را بسیار افزایش می دهد.

6. ساخت ویدئوهای اطلاع رسانی از بخش های مختلف موزه ارزشمند آبگینه تهران ، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می نماید که در جهانی شبکه های اجتماعی و دهکده جهانی، اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب بر روی موبایل کاربرانی که علاقمند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه هستند، از جمله مواردی است که باید در راستای توسعه سطح اطلاع رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیداست که باید از همه ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان های گردشگری استفاده کرد.

7.طراحی سایت باید به گونه ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت های آن ْ ، موضوعی است که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب، به آن توجه داشت. سایت موزه آبگینه تهران، قابلیت های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه نمود.

8. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران به وسیله پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن ها صادر می نماید، با مسئولان محترم و زحمتکش موزه آبگینه تهران و به خصوص بخش آموزشی آن در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل شود.

9. اگر بخش های مختلف سایت موزه آبگینه تهران در سایت ها و شبکه های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود، شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می نمایند به شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مساله روابط عمومی محترم موزه توجه کند. به دلیل نمایشگاه ها و جشنواره های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می شود، تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش آموز و جوان کشور در شبکه های اجتماعی خالی از لطف نیست. چرا که انتشار اخبار موزه فرش در سایت های رسمی خبری، احتمال کم تر دیده شدن را دارد.

10. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت تعبیه شود تا اگر فردی بخواهد درباره جهانی موزه های تهران و ظرفیت های آن به زبان ساده و تخصصی اطلاعات بگیرد، این فرصت برایش مهیا باشد. چرا که این موضوع برای گردشگر خارجی که میخواهد به وسیله سایت به مراجعه حضوری در آینده بپردازد، می تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. برخی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام، بسیار مهم و حیاتی است. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان و ظرفیت های صنایع دستی و معماری ایرانی و باغ ایرانی و مسائلی از این دست، چیز زیادی نمی داند.

11.فروش اینترنتی بلیط در موزه آبگینه تهران مساله سختی نیست و می توان امروزه به وسیله ظرفیت های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد.

12. پرتال کوشش کند برنامه های بهتری برای جذب مخاطب در سایت و هم چنین کسب بازدید نماینده بدست آورد. سرویس پرونده یک سایت آماده ارائه توصیه های تکمیلی است.

13. امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه آبگینه تهران مانند تمبر، لیوان، کتابهای معرفی بخش های مختلف آن، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده شده در موزه که محصولات متنوعی صوتی و تصویری را نیز شامل می شوند، می توان در این پرتال در اختیار بازدیدنماینده داخلی و خارجی قرار بگیرد. اکنون با قابلیت های تجارت الکترونیک کشورمان، به راحتی این قضیه در سایت قابل پیاده سازی است.

14. بخش های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست و جو گر نمایش داده شود. کوشش شود تا بخش اموزشی با قابلیت های مجازی و یادگیری الکترونیکی ELS توسعه یابد تا مخاطب و مشتری بیش تری پیدا کند.

15. فایل های ویدئویی که درباره بخش های مختلف موزه در سایت به نمایش در آید و در پرتال های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیش تری را جذب کند و حتما به چند زبان نیز بارگذاری شود تا طیف مخاطبان بیش تری داشته باشد.

16. فایل های آموزشی درباره سفال گری، بلور و این مسائل و هم چنین مستندهایی درباره منبت کاری، ارسی و معماری ایرانی اسلامی ، بهتر است در سایت موزه آبگینه تهران به صورت ویدئویی طراحی و بارگذاری شود. به هر حال این پرتال، محفل بازدید مخاطبان خارجی بسیاری است که به دنبال اطلاعات درباره ایران و معماری و تاریخ هستند و باید به این ظرفیت توجه شایان داشت.

17. انتشار اخبار فعالیت های موزه آبگینه تهران در خبرگزاری های رسمی کشور توصیه می شود. البته خود سایت نیز اگر برنامه هایی در موزه برگزار می شود، با بخش خبری خود اطلاع رسانی چند زبانه و مالتی مدیا بکند تا برد اطلاع رسانی پرتال افزایش یابد.

18. اعطای تخفیف به دانشگاه ها و مدارس کشور برای بازدید از موزه آبگینه تهران نیز باید در پرتال معرفی و تبلیغ شود.

19. اگر مقامات ایرانی یا خارجی درباره موزه آبگینه تهران سخنرانی نموده اند، فایل آن در پرتال بارگذاری شود.

20. ده ها هزار پرتالی که دراینترنت درباره موزه آبگینه تهران و اقدامات آن اطلاع رسانی نموده اند، در بخش مروری بر منابع از ان ها یاد شود.

21. بیش از یک میلیون پرتال فارسی درباره موزه آبگینه تهران اطلاع رسانی نموده اند. این ظرفیت را وب مستر و مسئولان محترم موزه آبگینه تهران در نظر داشته باشند تا همیشه مخاطب پرتال ارتقا یابد تا شاهد چند برابر شدن میزان مخاطبان و مراجعان به این موزه ارزشمند تهران باشیم.

سایت در یک نگاه

  • نام دامنه: glasswaremuseum.ir
  • موضوع : سایت اطلاع رسانی موزه آبگینه تهران
  • زبان سایت: انگلیسی
  • ارتباط با ما: ندارد
  • بخش خبری: دارد
  • نقشه سایت: ندارد
  • آدرس : خیابان سی تیر، موزه آبگینه تهران

خیلی ها به ملاقات موزه آبگینه رفته اند. حتی این شخصیت فوتبالی!

منبع: کجارو
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 718

به "گشتی اینترنتی در خانه قوام السلطنه (موزه آبگینه)؛ پرونده یک سایت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشتی اینترنتی در خانه قوام السلطنه (موزه آبگینه)؛ پرونده یک سایت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید