با مهم ترین مواد پرنقش در تصفیه آب و حفظ سلامتی آشنا شوید

به گزارش کتاب ارزان، تصفیه آب به یاری فیلترها و مواد شیمیایی مختلف انجام می گردد. قرار گرفتن فیلترهای پیش تصفیه، مواد شیمیایی پیش تصفیه، فیلتر ممبران و دیگر موارد تصفیه کننده آب که در صورت احتیاج به دستگاه اضافه می شوند، باعث فراوری آبی با خلوص بالا می گردد. این آب برای کاربردهای مختلف از صنایع گرفته تا تامین آب آشامیدنی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

با مهم ترین مواد پرنقش در تصفیه آب و حفظ سلامتی آشنا شوید

مواد شیمیایی مختلفی در تصفیه آب و تبدیل آب به حالتی که قابلیت ورود به فیلترهای تصفیه آب را داشته باشد، نقش دارند. از جمله مهم ترین مواد شیمیایی تصفیه آب می توان به کربن اکتیو، رزین سختی گیر، آنتی اسکالانت و ... اشاره نمود.

هر یک از این مواد شیمیایی که اغلب در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می شوند، برای از بین بردن نوع مشخصی از آلاینده های آب کاربرد دارند. مجموعه این مواد در کنار فیلترهای پیش تصفیه و هم چنین عملکرد فوق العاده فیلتر ممبران برای از بین بردن آلاینده های آب با دقت 0.0001 میکرون باعث فراوری آبی با خلوص بالا می گردد.

تصفیه صحیح و اصولی آب

تصفیه آب صحیح و اصولی باید بر اساس احتیاج مشتری و نوع کاربرد انجام گردد. بنابراین احتیاج به طراحی و در نظر گرفتن پارامترهای زیادی دارد. برای این که تصفیه آب به طور صحیح و کامل انجام گردد، ابتدا باید در مراحل مختلف پیش تصفیه آب را برای ورود به مرحله اصلی فیلتراسیون به وسیله فیلترهای ممبران آماده کنیم.

بعضی از انواع آلاینده ها که احتیاج به تصفیه و جداسازی از آب را دارند، شامل موارد زیر می شوند:

1- ذرات معلق و درشت آب که باعث کدورت آن می شوند. این مواد آلاینده در اولین مرحله از فیلتراسیون آب به وسیله فیلتر شنی و سیلیس از آب حذف می شوند.

2- آلاینده هایی که باعث طعم، بو و مزه نامطلوب در آب می شوند. برای حذف این نوع آلاینده ها از کربن فعال استفاده می گردد. علاوه بر این، کربن اکتیو می تواند کلر و بعضی از فلزات سنگین را نیز از آب حذف کند.

3- ذرات معلق ریز به جای مانده در آب که، با استفاده از فیلترهای میکرونی از آب جداسازی می شوند. این ذرات باید قبل از فیلترهای ممبران به وسیله فیلترهای میکرونی از آب حذف شوند، زیرا ورود آنها به فیلترهای ممبران می تواند باعث خرابی این فیلترها گردد.

4- آلاینده های مهم و مضری مانند آرسنیک، جیوه، سرب، املاح و نمک های آب و بسیاری از موارد دیگر که تنها به وسیله فیلتر یا فیلترهای ممبران می توانند از آب حذف شوند. فیلتر ممبران یا دقت بالای 0.0001 میکرون می تواند اغلب ذرات آلاینده را از آب حذف کند. ساختار غشای نیمه تراوای لایه های فیلتر ممبران باعث این عملکرد فوق العاده و حذف آلاینده های آب با دقت حدود 99% می شوند.

5- عوامل میکروبی و میکرو ارگانیسم های آب که به وسیله مواد شیمیایی مختلف مانند کلر از آب حذف می شوند. یکی از فیلترهای پرکاربرد برای ضد عفونی آب و از بین بردن عوامل میکروبی آن فیلتر یوی تصفیه آب است.

در دستگاه های تصفیه آب مقیاس خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی از فیلترهای متفاوتی بسته به نوع و مشخصات آب ورودی و هدف از تصفیه آب می توان استفاده کرد. برای تصفیه اصولی آب احتیاج است که برای دستگاه های تصفیه آب صنعتی، طراحی سیستم مطابق با بررسی آب ورودی به وسیله طراح سیستم انجام گردد. سپس بر اساس آن دستگاه تصفیه آب فراوری گردد.

این تنها راه برای فراوری سیستم تصفیه آب با کارایی ضروری است. دستگاهی که بتواند بازدهی بالایی در فراوری آب با خلوص بالا داشته باشد.

افزودنی های پر اهمیت

مواد شیمیایی افزودنی به آب در مراحل مختلف از مهم ترین عوامل در فرایند تصفیه آب هستند. بعضی از این مواد در پیش تصفیه و بعضی در پس تصفیه دستگاه تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین مواد افزودنی شیمیایی به آب شامل موارد زیر هستند:

کربن فعال

کربن فعال یا همان کربن اکتیو از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی تصفیه آب است. این ماده به علت مساحت سطحی زیادی که ایجاد می نماید، قابلیت بالایی در جذب آلاینده های آب دارد. این ویژگی کربن فعال باعث شده است میزان کمی از این ماده بتواند میزان زیادی از آلاینده های آب را به خود جذب کند و از نظر مالی ارزان باشد.

رزین سختی گیر

رزین سختی گیر برای از بین بردن عوامل یونی سخت کننده آب استفاده می شوند. دانه های رزین تبادل یونی با تبادل یون های فرم یونی خود با یون های عامل سختی آب باعث نرم سازی آب می شوند. رزین سختی گیر پرولایت از برندهای برتر رزین سختی گیر است. رزین پرولایت دارای انواع مختلفی شامل آنیونی، کاتیونی و میکس بد است که، هر کدام برای از بین بردن نوعی از عوامل سختی آب کاربرد دارند.

آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت از مواد شیمیایی ضروری برای همه دستگاه های تصفیه آب صنعتی است. این ماده در تصفیه آب و حذف آلاینده های آن تاثیر گذار نیست، اما برای محافظت از فیلترهای ممبران نقش اساسی و مهمی دارد.

آنتی اسکالانت ساختاری دارد که، با چسبیدن ذرات آلاینده و املاح مانع از ته نشین شدن آنها می گردد. به این ترتیب جلوی گرفتگی و خرابی فیلترهای ممبران گرفته می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2266

به "با مهم ترین مواد پرنقش در تصفیه آب و حفظ سلامتی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مهم ترین مواد پرنقش در تصفیه آب و حفظ سلامتی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید