خبرنگاران داس ها آغشته به خون نمی شوند!

به گزارش کتاب ارزان، همه ما انسان ها یک زندگی پنهان در درون خود داریم که هنگام ناملایمات و سرکوب های زندگی بیرونی به آن پناه می بریم.آخرین فیلم ترنس مالیک در ادامه سینمای شهودی او در این سالها است که حال با دستمایه قرار دادن داستانی واقعی در روستایی گمشده در درّه های سرسبز اتریش او را به بالاترین درجه سبک فیلمسازی خود رسانده است. سبکی که برآمده از ذهنیات خاص او و گرایش های عمیق مذهبی اش است و دوربینی که ابزاری می شود برای کشف و شهود و گذشتن از مرز زمان و مکان تا مسیری شود برای شناخت هستی که در اعماق وجود یک انسان نهفته است. این فیلم روایتگر مقاومت درونی در برابر فشارهای بیرونی است؛ قصّه سکوت و فریاد، جنگیدن و نجنگیدن، مردن و نمردن است و در نهایت رسوخ به هزارتوی وجود یک انسان برای نشان دادن یک زندگی پنهان.

خبرنگاران داس ها آغشته به خون نمی شوند!

یک زندگی پنهان که در جشنواره کن 2019 به نمایش درآمد، از شانس های اصلی کسب نخل طلا بود؛ ولی در آخر این جایزه به رقیب سرسختش انگل تعلق گرفت. امتیاز فیلم در راتن تومیتوز 80 و در متاکریتیک 78 است که نشان از موفّقیت فیلم در جلب رضایت منتقدان دارد تا جایی که بسیاری یک زندگی پنهان را بهترین اثر مالیک بعد از درخت زندگی دانسته اند.

فیلم داستان مردی اتریشی به نام فرانز یگشتایز (با بازی اگوست دیل) و همسرش فرانزیسکا (با بازی والری پاکنر) را بازگو می کند که در هیاهوی جنگ جهانی دوم مخالف سربازی و جنگیدن برای آلمان ها است و به همین دلیل تصمیم به سوگند نخوردن و تأیید نکردن تفکّرات نازیها می گیرد.

نقطه قوت آثار مالیک، دوربین پرتحرّک او است که به همه جای هستی سرک می کشد و حال با داشتن امتیاز تصویربرداری در یک منظره بکر روستایی بیش از پیش به چشم می آید. مالیک نشان داده کارگردانی نیست که چارچوبی قطعی برای خود قائل باشد، اما این بار داستانی انتخاب کرده که پر از اطمینان و قاطعیت است؛ داستانی که تبدیل به چالشی جدید می شود برای او تا نگاه ها را آزادانه در دالان های یک زندان، گندم زارها، صخره ها و درّه ها بگرداند. در ادامه باید به ترکیب جذّاب بازیگران فیلم که با ظرافت و دقت انتخاب شده اند و همین طور موسیقی درخشان آن، که مانند همیشه در آثار مالیک کارکرد صحیح سینمایی پیدا می کند اشاره کرد. در نهایت، همه این اجزا به شکل گیری یک فرم سینمایی درجه یک منتهی شده اند.

یک زندگی پنهان فیلمی در ستایش مقاومت درونی یک انسان است؛ مردی که نمی خواهد بجنگد، چون دلیلی برای جنگیدن ندارد. مردی که به جای مبارزه در میدان جنگ، علیه جنگیدن می جنگد تا جایی که از طرف اجتماع و دوستانش طرد و در نهایت توسط ارتش نازی دستگیر و محاکمه می شود. امّا این خاتمه کار نیست؛ این شروع یک زندگی پنهان است، زندگی ای که مرد در آن با همسر و فرزندانش در ارتباطی معنوی است؛ مانند لحظاتی که فرانز به خورشید می نگرد و با همسرش سخن می گوید و لحظاتی از این دست که در فیلم فراوان هستند. این مبارزه به همسرش نیز تعمیم داده می شود، او که حال نیمه دیگری از این زندگی پنهان است. مالیک به خوبی توانسته است این دو شخصیت را از بافت تاریخی بزرگ تری که در آن زندگی می کنند جدا کند و جهانی باشکوه آنها را که توأم با رنج و رهایی است به تصویر بکشد.

یک زندگی پنهان نقطه عطف کارنامه درخشان مالیک است که در اثر توازن صحیح فرم و موضوع تبدیل به اثری فاخر در سینمای او و جهان شده است که به خوبی مخاطب خود را با شخصیت ها و شکنجه هایی که متحمّل می شوند، همراه می کند و هر فاصله ای را با نریشن ها و دیالوگ هایی که از درون شخصیت ها جاری می شوند، پر می کند. در نزد مخاطب فقط یک خلأ می ماند که نشأت گرفته از حسی است که مدام از فیلم منتقل می شود: آیا توانایی دریافت چنین تصمیمی را در چنین موقعیتی داشتم؟ و پاسخی که فقط فرد خفته در زندگی پنهانمان آن را می داند.

در آخر باید گفت یک زندگی پنهان اثری غم انگیز و الهام بخش است؛ که تلاش می کند تجربه زیسته، ساختار ذهنی و احساسات متفاوت شخصیت هایش را برای ما فهمیدنی کند و در این تلاش بسیار موفّق بوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 882

به "خبرنگاران داس ها آغشته به خون نمی شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران داس ها آغشته به خون نمی شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید