بازسازی خانه های دارای ارزش فرهنگی تاریخی در روستای روئین اسفراین

به گزارش کتاب ارزان، مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای روئین از بازسازی بناهای دارای ارزش فرهنگی تاریخی در امسال اطلاع داد.

بازسازی خانه های دارای ارزش فرهنگی تاریخی در روستای روئین اسفراین

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، حامد وظیفه شناس روز شنبه 27 اردیبهشت ماه 99 گفت: از محل اعتبارات دفتر پایگاه میراث فرهنگی، بازسازی پنج بنای فرهنگی تاریخی روستای روئین در دستور کار نهاده شد.

او با اشاره به اینکه بازسازی این بناها با پیش بینی های صورت گرفته تا نیمه اول سال 99 به اتمام خواهد رسید، اضافه نمود: یکی از بناهای دارای ارزش با قدمت 60 ساله در مرکز بافت روستای روئین با توافق مالک پس از بازسازی و احیا در اختیار دفتر پایگاه قرار خواهد گرفت.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای روئین با بیان اینکه در اوایل کار، نسبت به همکاری با این پایگاه مقاومت وجود داشت، مطرح نمود: خوشبختانه به مرور زمان با فعالیت بیشتر در روستا و آشنایی با نحوه کار دفتر پایگاه، مشارکت ها افزایش یافت.

روستای روئین در 27 کیلومتری شمال اسفراین واقع شده و آب وهوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پربرف و تابستان های معتدل است.

آب فراوان، باغ های این روستا را پررونق ساخته به طوری که هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی بهره نبوده است. از جمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است. در این روستا خانه ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده اند به طوری که پشت بام منزل یکی، حیاط خانه دیگری است.

هنر زنان روستا چادرشب بافی، چتائی بافی، حوله و دستمال است. سوغات محلی این روستا چادرشب، حوله پارچه ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است. ورزش محلی کشتی باچوخه، غذای سنتی کله جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این روستا از ویژگی های خاص برخوردار است. این روستا جزو روستای هدف گردشگری خراسان شمالی محسوب می گردد.

این روستا در سال 87 با شماره 22777 به ثبت آثار ملی رسیده و از سال 97 پایگاه ملی میراث فرهنگی بافت تاریخی روستای رویین راه اندازی شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 970

به "بازسازی خانه های دارای ارزش فرهنگی تاریخی در روستای روئین اسفراین" امتیاز دهید

2 کاربر به "بازسازی خانه های دارای ارزش فرهنگی تاریخی در روستای روئین اسفراین" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه های دارای ارزش فرهنگی تاریخی در روستای روئین اسفراین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید