بازسازی، سامان دهی و اجرای دیوار حائل کلیسای تاریخی سُهرل

به گزارش کتاب ارزان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی، علیرضا قوچی روز یکشنبه 9 آذر ماه 99 ضمن اعلام این خبر، گفت: کلیسای سهرل شهرستان شبستر از جمله آثار تاریخی ارزشمند استان است که قدمت آن متعلق به قرن پنجم و ششم میلادی بوده که در سال 1347 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بازسازی، سامان دهی و اجرای دیوار حائل کلیسای تاریخی سُهرل

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او با بیان اینکه در راستای حفاظت از کلیسای تاریخی سهرل، بازسازی، سامان دهی و اجرای دیوار حائل این کلیسا در دستور کار اداره کل استان نهاده شده است، عنوان نمود: با مشاهده آسیب و ترک های جزئی در بنای کلیسا، پس از آنالیز و مطالعات اولیه توسط دفتر فنی و کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و انجام آزمایشات مکانیکی خاک، همچنین دریافت مشاوره از پروفسور لورنسو، در مرحله نخست تثبیت بستر خاک، جلوگیری از رانش و لغزندگی و مقاوم سازی آن در دستور کار نهاده شد.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مداخله و جلوگیری از عوامل بیرونی آسیب رسان به بنای اصلی کلیسا در اولویت عملیات بازسازیی و حفاظتی نهاده شده است، ادامه داد: یکی از مهم ترین عواملی که در حفظ آثار تاریخی مؤثر است، توجه به عوامل آسیب رسان بیرونی و مداخله به هنگام است، لذا این اداره کل نسبت به اقدامات حفاظت کالبدی، برنامه ریزی لازم را انجام داده است.

او بیان نمود: در این پروژه ناپایداری و لغزش خاک موجب بروز خسارت و آسیب سازه ای کلیسای شده بود که با احداث دیوار حائل سنگی به طول 91 متر در ارتفاع 2.5 متر یک نیروی مقاوم قابل توجه در برابر نیروهای محرک خاک ایجاد شد، سایر مراحل عملیات مقاوم ­سازی نیز در حال اجرا است.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1322

به "بازسازی، سامان دهی و اجرای دیوار حائل کلیسای تاریخی سُهرل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی، سامان دهی و اجرای دیوار حائل کلیسای تاریخی سُهرل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید