کلیسای جامع فلورانس؛ مهم ترین نماد شهر فلورانس

به گزارش کتاب ارزان، کلیسای جامع فلورانس (Florence Cathedral) یکی از بزرگترین کلیساهای ایتالیا است. گنبد اعجاب انگیز این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین گنبد ساخته شده در دنیا بود.

کلیسای جامع فلورانس؛ مهم ترین نماد شهر فلورانس

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

با این وجود این گنبد عنوان بزرگترین گنبد آجری دنیا را تا به امروز در اختیار دارد. فکر می کنید چه قدر زمان ضروری است تا ساختمانی با چنین ابعاد بزرگی و البته زیبایی خارق العاده ای ساخته گردد؟ جواب 140 سال تمام است. اگر عاشق ایتالیا و اماکن تاریخی اش هستید، با خبرنگاران همراه باشید تا اطلاعات لازم و کافی راجع به این کلیسای اعجاب انگیز بدست آورید.

مطلب پیشنهادی : شهرهای ایتالیا

نام رسمی کلیسای جامع فلورانس، Cattedrale di Santa Maria del Fiore (سانتا ماریا دل فیوره) یا کلیسای جامع سینت مریِ گل ها است. مری که البته مریم مقدس است و گل نیز هم به مسیح و هم به نام لاتین فلورانس یعنی Florentia اشاره دارد. بسیاری این کلیسا را با نام Il Duomo di Firenze یا تنها Duomo می شناسند.

مردم فلورانس می خواستند کلیسایی بسازند که ظرفیت جای دادن تمام 100 هزار سکنه شهر را داشته باشد. البته آن ها کمی از هدفشان عقب افتادند و در نهایت کلیسای جامع فلورانس بعد از اتمام ظرفیت جای دادن حدود 30 هزار نفر را داشت. اما در هر صورت چنین آرزو و بینشی باعث ساخت بنایی شد که حتی در این روزگار، یکی از بزرگترین کلیساهای دنیا است. فلورانسی ها پیروز شدند ساختمانی خارق العاده و بی نظیر برای شهر بزرگ و با عظمتشان بسازند.

در قرن یازدهم فلورانس کلیسای جامع خودش با نام کلیسای Santa Reparata را داشت. بعد از ساختن یک تعمیدگاه جدید درست در روبه روی آن، Santa Reparata برای شهر در حال رشدی مانند فلورانس آن موقع، حالا دیگر خیلی محقر و ساده به نظر می آمد. دولت فلورانس تصمیم گرفت کاری در این زمینه بکند، مخصوصا زمانی که شهرهای پیزا و سیه نا به شکل فزاینده ای ساختمان های پر نقش و نگارتر و بزرگتر می ساختند. Arnolfo di Cambio به عنوان اولین معمار کلیسا استخدام شد تا کلیسای جامعی بسازد که همتایی نداشته باشد.

ساخت کلیسای جامع فلورانس در سال 1296 آغاز شد. صنف پشم فروشان، یکی از بزرگترین مجموعه تجار شهر، عهده دار نظارت بر ساخت کلیسا شد. اعضای صنف یک سازمان مخصوص تشکیل دادند تا بر ساخت کلیسای جامع فلورانس نظارت داشته باشد. آن ها این تشکیلات را Opera del Duomo یا به اختصار OPA می خواندند. در طول بازدید از کلیسای جامع فلورانس در زمان تور فلورانس می توانید نماد صنف پشم فروشان (یک گوسفند که یک صلیب را نگه داشته) و آرم OPA را در تزئینات کلیسا ببینید. ساخت کلیسا زمان زیادی برد و di Cambio هیچ وقت به انتها رسیدن طراحی اش را ندید. بعد از مرگ او ساخت کلیسا به Giotto، بعد از آن به Andrea Pisano و در نهایت Francesco Talenti داده شد. اولین آجر کلیسای جامع فلورانس در 8 سپتامبر سال 1296 گذاشته شد و در نهایت در 25 مارس 1436 توسط پاپ Eugenius چهارم تقدیس شد.

چگونگی ساخت کلیسای سانتا ماریا

کلیسای سانتا ماریا دل فیوره که توسط آرنولفو دیکامبیو (Arnolfo di Cambio) طراحی شد، سومین کلیسای بزرگ دنیا، بعد از سنت پیتر رم و سنت پل لندن بوده و در زمان اتمامش در قرن 15 بزرگ ترین کلیسای اروپا محسوب می شد. طول این بنا 153 متر، عرضش در قسمت صلیبی به 90 متر می رسد و ارتفاعش از زمین تا زیر فانوس 90 متر است. این ساختمان که سومین و آخرین کلیسای جامع فلورانس به شمار می رود در سال 1412 به سانتا ماریا دل فیوره اهدا شده و گل لیلیوم که اشاره به این قدیسه دارد نماد شهر فلورانس نیز هست. ساختمان کلیسای جامع سانتا ماریا بر روی کلیسای جامع دوم ساخته شده که در گذشته به سنت رِپاراتا هدیه شده بود.

سبک های متعدد و متفاوتی که در بنا به چشم می خورند، نمایانگر تغییر سلیقه ای هستند که بین مدت آغاز ساخت تا اتمام آن به وجود آمده است. اولین سنگ قسمت ورودی در 8 سپتامبر سال 1296 بر اساس طراحی دیکامبیو کار شد. وی از سال 1296 تا 1302 به روی کلیسای جامع کار کرد و طراحی او شامل سه طبقه کلاسیک با سه راهروی وسیع بود.

طراحی آرنولفو به طور قابل ملاحظه ای متفاوت از ظاهری بود که امروزه از سازه کلیسا می بینیم. اگر به ضلع های شمالی و جنوبی ساختمان نگاه کنیم متوجه می شویم که چهار پنجره اول هر سمت، در قیاس با ضلع شرقی اندکی پایین تر، باریک تر و به هم نزدیک تر هستند. بخش شرقی طی گسترش بنا توسط فرانچسکو تالنتی (Francesco Talenti) که استاد ناظر آن در اواسط قرن 14 بود ساخته شده است. مجسمه های او بعدها در سال 1586 به موزه تاریخی اپرا منتقل شدند زیرا دوک فرانچسکو دِ مِدیچی (Francesco I de Medici) دستور ساخت یک سر در جدید را داده بود.

فرایند ساخت کلیسا بعد از مرگ آرنولفو در سال 1310 کند شد و تنها بعد از آن که رؤسای انجمن تولیدکنندگان پشم و تاجران مسئولیت ساخت بنا را به عهده گرفتند پروژه ادامه پیدا کرد. در سال 1334 جوتو به عنوان استاد کار منصوب شد و بیشتر زمانش را وقف ساخت برج ناقوس کرد، اما سه سال بعد مرد. بعد از مرگ وی جایگاهش به آندرئا پیزانو سپرده شد ولی کار او تا سال 1348 ادامه پیدا کرد که مرگ سیاه در شهر شایع شده و جمعیت را از 90,000 به 45,000 رساند.

فرانچسکو تالنتی که از سال 1349 تا 1359 به مقام استاد کار پروژه ساخت کلیسای جامع منصوب شد، برج ناقوس را تمام نموده و با همکاری جووانی دی لاپو گینی (Giovanni di Lapo Ghini) یک طراحی جدید برای بنا آماده کرد. در سال 1378 گنبد راهروی اصلی کلیسا کامل شده بود و راهروهای جانبی هم تا سال 1380 تمام شدند. روکش مرمرین و تزئینات ورودی های جانبی بی درنگ در آن موقع آغاز شدند. حاصل این کوشش ها ورودی های شمالی و جنوبی بودند. دو در دیگر هم چیزی از شکوه ورودی های مذکور نداشتند. درب برج ناقوس در قسمت جنوبی نقش برجسته ای از مکتب هنری آندرئا پیزانو دارد.

بازدید از این گوهر ارزشمند فلورانس ایتالیا یکی از تجربه های گران قدر سفر به این شهر محسوب می گردد. امکان رفتن به بالای گنبد و تماشای منظره 360 درجه شهر امکان پذیر بوده اما تنها در زمان های تعیین شده آزاد است. موزه کلیسا در سه شنبه های اول هر ماه بسته خواهد بود.

ساعت بازدید از کلیسای سانتا ماریا:

از دوشنبه تا چهارشنبه و روز آدینه بین ساعت های 10 صبح تا 5 بعدازظهر در ماه های می و اکتبر.

در ماه جولای تا سپتامبر از ساعت 10 تا 3 و نیم بعداز ظهر در روز پنج شنبه است.

از ساعت 10 تا 5 بعدازظهر از ماه جولای تا سپتامبر و ساعت 10 صبح تا 4:30 بعدازظهر در بقیه ایام سال این کلیسا باز است و می توان از آن بازدید کرد.

بازدید ار کلیسای ساننتا ماریا:

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره در پیازا دومو(میدان دومو) درست در وسط شهر فلورانس واقع شده است. بازدید برای عموم رایگان است. البته برای بازدید از گنبد این کلیسا باید 8 یورو و برای بازدید از دخمه های آن باید 3 یورو پول پرداخت کنید که شامل خرابه های باستان شناسی ریپاراتا نیز می گردد.

گشت و گذار در داخل کلیسا و بازدید از همه قسمت های آن بیشتر از 45 دقیقه طول نمی کشد. کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره یکی از بزرگ ترین کلیساهای دنیاست به طوری که تا پیش از ساخت کلیسای سن پیتر باسیلیکا در رم بزرگ ترین کلیسای جامع ایتالیا به شعار می رفته است.

زیبایی این کلیسا، استفاده از سنگ مرمرهای قرمز، سفید و سبز رنگ است. سطح ابتدایی این کلیسا را می توان در موزه دومو مشاهده کرد.

گنبد کلیسای جامع فلورانس

احتمالا مهم ترین بخش کلیسای جامع فلورانس بخشی است که همراه با دیگر بخش های کلیسا ساخته نشده است. این بخش، گنبد غول پیکر کلیسا است که بخش مرکزی این ساختمان صلیب مانند را به طور کامل پوشانده است؛ گنبدی آن قدر بزرگ و قابل توجه که بعد از ساخته شدنش، نامش (Il Duomo) بیشتر اوقات مترداف با خود کلیسا شده است. در زمان ساخت چندین و چند ساله کلیسا، به نظر می آمده هیچ یک از طراحان مطمئن نبودند چگونه می توانند فضای وسیع میان صلیب را بپوشانند. آن ها با خود فرض می کردند که در آینده و با بالا رفتن تکنولوژی و مهارت انسان ها، بالاخره راهی برای فائق آمدن بر این چالش پیدا خواهد شد. ولی زمانی که بالاخره این رخ داد، سقف کلیسا برای سال ها بی پوشش مانده بود.

بالا رفتن از کلیسای جامع فلورانس و بازدید از نمای پانورامیک از شهر

بعد از دیدن کلیسای جامع فلورانس از تمام جهات و بازدید از فضای داخلی آن، باید تجربه خود از این جاذبه بی نظیر را با بالا رفتن و رسیدن به گنبد زیبا و مشهور کلیسا کامل کنید. تنها راه دیدن نقاشی خیره کننده داخل گنبد از نزدیک و همچنین لذت بردن از مناظر بی نظیر و تماشای فلورانس در بیرون گنبد، بالا رفتن از آن است.

آسانسوری در کار نیست، ولی شما در راستا بالا رفتن از پله ها می توانید از تماشای نقاشی دیواری آخرین داوری (1572 تا 1579) اثر Giorgio Vasari لذت ببرید. با این که این نقاشی توسط Vasari طراحی شده بود، اما در واقع بیشتر اثر توسط شاگرد کمتر ماهرش Frederico Zuccari در سال 1579 تکمیل شد. پاکسازی کامل این نقاشی های دیواری بین سال های 1978 تا 1994 انجام شد. بسیاری از مردم فلورانس این کار را به عنوان هدر دادن بودجه های ترمیم آثار هنری می پنداشتند، آن هم زمانی که کارهای هنری بسیار مهم تری در شهر وجود داشتند که منتظر بودند از خطر نابودی حفظ شوند. با این حال پاکسازی نقاشی باعث شد، رنگ های خلاقانه ای که Zuccari استفاده نموده بود، دوباره جلوه خود را بازیابند.

راه خود را که به سمت بالا ادامه دهید، از میانه دو پوسته گنبد گذشته و در بیرون می توانید نمایی به یاد ماندنی و منحصر به فرد از فلورانس را ببینید. اگر از ترس از ارتفاع یا بودن در مکان های تاریک و تنگ رنج می برید، بالا رفتن تا بالای کلیسا به شما توصیه نمی گردد. راستا رسیدن به بالای کلیسا در حقیقت راهروهایی باریک هستند که توسط کارگرانی که کلیسای جامع فلورانس را ساخته بودند ساخته شده اند. این راهروها توسط این کارگران و برای تعمیرات استفاده می شده اند و هیچ زمانی تصور نمی شده است که مورد استفاده عموم قرار بگیرند. این راهروها باریکند، شیب دار هستند و تعداد کل پله هایی که باید از آن ها بالا بروید 463 پله است.

نقشه کلیسای جامع فلورانس، ایتالیا

آدرس:

Piazza del Duomo, 50122 Firenze FI, Italy

شماره تماس:

+39 055 230 2885

منبع: آژانس مسافرتی آدراپانا
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 636

به "کلیسای جامع فلورانس؛ مهم ترین نماد شهر فلورانس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای جامع فلورانس؛ مهم ترین نماد شهر فلورانس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید