شروع فصل چهارم کاوش ایرانی ها و ایتالیایی ها در کل چندار منطقه شمی

به گزارش کتاب ارزان، خبرنگاران/خوزستان سرپرست گروه مشترک باستان شناسی ایران، ایتالیا از شروع فصل چهارم کاوش های باستان شناسی در دره کل چندار منطقه شمی اطلاع داد.

شروع فصل چهارم کاوش ایرانی ها و ایتالیایی ها در کل چندار منطقه شمی

با ما همراه باشید و با تور لوکس ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به گزارش خبرنگاران، جعفر مهرکیان اظهار کرد: چهارمین فصل باستان شناسی در دره کل چندار منطقه شمی با گروه باستان شناسی ایرانی و ایتالیایی از ابتدای آبان ماه شروع شده است.

وی اضافه کرد: سال جاری با تمرکز بر کاوش در تخت گاه شمالی که در سه سال گذشته به نمادهایی از آن دست یافته بودیم می پردازیم و در این فصل بر پلکان گستره ورودی، آرامگاه های خانوادگی با درهای سنگی و سومین سکوی آیینی که در تمدید مأموریت در زمستان سال پیش نمایان شد تمرکز بیشتر داریم.

این باستان شناس باتجربه مطرح نمود: در کل چندار شمی روستاهایی مانند سرتو و کل چندار وجود دارد که دارای ساختمان هایی سنگی بوده که بعضاً بعضی از این سنگ ها تاریخی است.

مهرکیان اعلام کرد: مردم در کل چندار شمی با مختصر کشاورزی و دامداری امورات می گذرانند و پیدایش این منطقه باستانی و تاریخی می تواند ازنظر مالی و گردشگری این محدوده را متحول کند.

وی با تأکید بر اینکه این منطقه توانایی زیادی دارد، گفت: اصلی ترین اقدامی که باید در این منطقه اتفاق بیافتد تملک 65 هکتار زمین از این منطقه برای باستان شناسی و کاوش است، این اقدام باعث می گردد تا دیگر یافته ها زیرزمین مدفون نشوند و این مهم باید با رضایت مردم انجام گردد.

مهرکیان از پیشنهاد احداث پارک موزه باستان شناسی کشور در شمی اطلاع داد و اضافه کرد: این منطقه تاریخی توانمندی احداث نخستین پارک موزه باستان شناسی کشور را دارد و در این زمینه پیشنهادهایی نیز ارائه شده است.

سرپرست گروه مشترک باستان شناسی ایران، ایتالیا مطرح نمود: سامان دهی این منطقه احتیاج به عزم ملی و طرحی بزرگ دارد که در این طرح باید وزارت خانه های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو، سازمان امور عشایر و... برای تملک اراضی همکاری و مشارکت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 792

به "شروع فصل چهارم کاوش ایرانی ها و ایتالیایی ها در کل چندار منطقه شمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصل چهارم کاوش ایرانی ها و ایتالیایی ها در کل چندار منطقه شمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید