اعتراض به اضافه شدن سرویس آپارتمان به مصادیق تاسیسات گردشگری

به گزارش کتاب ارزان، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، اعتراض به اضافه شدن سرویس آپارتمان به مصادیق تاسیسات گردشگری صورت پذیرفت.

اعتراض به اضافه شدن سرویس آپارتمان به مصادیق تاسیسات گردشگری

جهت دریافت خدمات آلاچیق های فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

داستان چیست؟

عباس بیدگلی، مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران گفت که سالها پیش به علت کمبود زیرساخت و برای سوق دادن سرمایه گذاران به صنعت گردشگری، شرایطی فراهم شد تا خدمات سرویسْ آپارتمان نیز ارائه گردد. آن موقع سرمایه گذاری های خوبی در این بخش و در استانهای خراسان رضوی و مازندران صورت گرفت. بعدها در اصلاحیه آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری این عنوان را حذف کردند. حالا بعد از گذشت حدود یک دهه، بازگشت این عنوان در آن آیین نامه به هیات دولت پیشنهاد شده است؛ درحالی که جزئیات و ضوابط آن معین نیست.

او تاکید نمود: جامعه هتلداران با اضافه شدن سرویس آپارتمان به آن آیین نامه مخالف است. معتقدیم کمکی به توسعه گردشگری نخواهد شد و فقط فضا را چالشی تر خواهد نمود.

جامعه هتلداران ایران در نامه ای به معاون گردشگری، دلایل مخالفت خود را با افزودن عنوان سرویس آپارتمان به مصادیق تاسیسات گردشگری این چنین تشریح نموده است:

1. اضافه کردن این نوع، به نظر می رسد هیچ کمکی به توسعه صنعت گردشگری کشور ننموده و در واقع حمایت از صنعت ساختمان و مجتمع سازی است.

2. در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور، مسئله ای بابت زیرساخت اقامتی وجود ندارد و در مناطقی هم که احیانا احتیاجی وجود دارد، با مصادیقی شبیه بوم گردی ها، خانه های مسافر و نظایر آن پاسخگویی به احتیاج اقامت صورت می پذیرد.

3. درخواست جدی این جامعه، بازنگری کامل آیین نامه ایجاد و اصلاح است و به هیچ عنوان با بازنگری موردی و تنها اضافه کردن یک بند موافق نیستیم.

4. به نظر می رسد زیرساخت های حقوقی و قانونی لازم برای اضافه کردن سرویس آپارتمان ها هنوز وجود نداشته و نیز ضوابط ساخت و درجه بندی و نظارت بر آن ها نیز توسط وزارت محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آماده نشده است.

در اصلاحیه پیشنهادی آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری آمد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجاز است در صورت وجود تقاضای سرمایه گذاران بخش های خصوصی و تعاونی، برای تاسیسات گردشگری اقامتی متقاضی، با شرط حق استفاده و انتفاع عمومی و همچنین حفظ کاربری گردشگری تمامی واحدها، مجوزی با عنوان سرویسْ آپارتمان صادر و در قالب صرفا یک پروانه بهره برداری جهت صدور سند تفکیکی، متقاضیان را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی نمایند.

منظور از سرویس آپارتمان هر یک از تاسیسات اقامتی است که پس از اخذ مجوز می تواند ضمن عقد قرارداد بخشی از ظرفیت اقامتی خود را با رعایت مفاد این آیین نامه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار کند. میزان مجاز برای واگذاری حداکثر 30 درصد ظرفیت واحد اقامتی خواهد بود.

مالک و خریدار منتفع از واحد واگذار شده صرفا حق استفاده و انتفاع از واحد به عنوان یک مکان عمومی را دارد و کلیه مقررات مربوط به اماکن عمومی در واحدهای واگذار شده جاری است. خرید، فروش و اجاره یا معاوضه واحدهای واگذارشده پس از موافقت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشروط به رعایت مراتب فوق، مجاز بوده و در این صورت تعهدات ناشی از قرارداد اولیه بین خریدار و فروشنده بر عهده مالک بعدی قرار خواهد گرفت. دستورالعمل اجرایی این تبصره مشتمل بر نحوه پیش فروش واگذاری اداره نظارت و سایر موارد از قبیل تبیین روابط سرمایه گذاری با بهره برداری مدیریت تاسیسات خریداران و مالکین واحدها و نیز چگونگی اقدام در موارد تخلف حداکثر ظرف سه ماه از ابلاغ این تصویب نامه از سوی وزارت با رعایت قواین مربوطه تدوین و ابلاغ می گردد.

در تعریف ساده تر سرویس آپارتمان ها، مرکز خودپذیرایی اما در یک فضای مسکونی هستند که از همان روش هتلداری برای رزرو تبعیت می نمایند و مناسب مسافرانی هستند که فضای بیشتری احتیاج دارند و زمان سفر آن ها طولانی و منعطف تر است.

بسیاری از هتلدارن در نقد اصلاحیه آیین نامه ایجاد و اصلاح، آن را عامل به خطر انداختن سرمایه هتلداران در وضع موجود دانسته و دوباره به جریان انداختن آن را پس از یک دوره حذف، در شرایطی که مالیات خانه های خالی مصوب شده است، زیر سوال برده اند. بعضی از هتلداران معتقدند این طرح در گذشته فقط در مناطقی مثل مشهد، مازنداران و کیش پاسخگو بوده و اینک اجرای آن به شکل سراسری، فقط منافع عده ای خاص را تامین می نماید.

گزینه سرویس آپارتمان درحالی قرار است به آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری اضافه گردد که خانه مسافرها و خانه های اجاره ای همچنان موضوعی حل نشده در گردشگری است و مخالفانی سرسخت در جمع هتلداران دارد. از سویی در زمان اصلاح آن آیین نامه مصادیقی همچون پانسیون های گردشگری و مالکیت زمانی حذف شده که به همین دلیل مدتهاست درخواست اصلاح و بازنگری آن آیین نامه مطرح شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1163

به "اعتراض به اضافه شدن سرویس آپارتمان به مصادیق تاسیسات گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض به اضافه شدن سرویس آپارتمان به مصادیق تاسیسات گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید