تور عمان ارزان: انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی به کجا رسید؟

به گزارش کتاب ارزان، تهران (پانا) - عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به آنالیز انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی کشور گفت پیمانکار این طرح معین شده است و پروژه در فاز دوم مطالعات قرار گرفته است که پس از این مرحله، اجرای پروژه شروع می گردد.

تور عمان ارزان: انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی به کجا رسید؟

با تور عمان ارزان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان با هدف تأمین آب استان سیستان و بلوچستان در تاریخ 24/ 12/ 1399 با امضای 102 نفر از نمایندگان، به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. هدف از ارائه این طرح برطرف مسائل ناشی از کمبود آب منطقه ها مختلف استان سیستان و بلوچستان به وسیله شیرین سازی و انتقال آب دریا به منطقه ها بحرانی استان و با اولویت شهرهای زاهدان و زابل عنوان شده است.

اسماعیل حسین زهی، عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس درباره انتقال آب بین حوضه ای از دریای عمان به استان های شرقی اظهار کرد: طرح انتقال آب دریای عمان در قالب طرح آبرسانی در اواخر تابستان به تصویب رسید. کارهای مطالعاتی این طرح، قبل از تصویب صورت گرفته بود اما برای آنالیز بیشتر قرار شد تا کارهای مطالعاتی برای پیشگیری از مخاطرات زیست محیطی با دقت بیشتری انجام گردد.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هدف از انتقال آب دریای عمان، آبرسانی به استان های شرقی است، گفت: با اجرای این طرح قرار است به استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی و خراسان شمالی آبرسانی انجام گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مطالعات انتقال آب، مخاطرات زیست محیطی نیز مورد ارزیابی نهاده شده است، گفت: این طرح در دولت گذشته مطرح شد و قرار بود انتقال آب از خلیج فارس صورت بگیرد. در واقع تفاهم نامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به نوار شرقی کشور در شهریورماه سال 98 به امضا رسیده بود. با روی کار آمدن مجلس یازدهم و در آنالیز های صورت گرفته تعیین شد انتقال آب از خلیج فارس مضراتی به همراه دارد و به صرفه نیست. مطالعات انتقال آب بازهم در دستور کار نهاده شد و قرار شد انتقال آب از دریای عمان صورت بگیرد.

حسین زهی با تاکید بر اینکه ارزیابی زیست محیطی پروژه های انتقال آب بسیار اهمیت دارد، گفت: جلسات کارشناسی و مطالعات انتقال آب از دریای عمان صورت گرفته بود و به علت اهمیت محیط زیست و جلوگیری از چالش های احتمالی، قرار است مطالعات بیشتری انجام گردد تا هم ردیف بودجه ای تعیین داشته باشد و هم اینکه اعتبارات، سالانه به این پروژه اختصاص یابد. ضمن اینکه باید در صحن نیز مجددا آنالیز گردد.

این نماینده مجلس تاکید نمود: براساس مطالعات انجام گرفته، در افق 1425 استان سیستان و بلوچستان نیازمند 228 میلیون متر مکعب، استان خراسان جنوبی نیازمند 217 میلیون مترمکعب منابع آبی است که در خوش بینانه ترین شرایط حدود 59 میلیون مترمکعب آب موجودی استان خواهد بود و حدود 110 میلیون مترمکعب هم آب دریافتی از دریای عمان و بقیه نیز با اجرای سند سازگاری با کم آبی باید تامین گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1982

به "تور عمان ارزان: انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور عمان ارزان: انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید