بازار آجیل در کما

به گزارش کتاب ارزان، کمتر از چند روز به سال جدید مانده است اما هنوز بازار آجیل اهواز کساد است تا جایی که حدس ها از افت 70تا 80درصدی فروش این اقلام شب عید حکایت دارند.

بازار آجیل در کما

به گزارش ایرنا، چند سالی است که آجیل به عنوان یکی از اقلام پذیرایی در ایام نوروز باستانی تقریبا از سفره های هفت سین مردم بخصوص افراد کم درآمد حذف شده و این روند بازار آجیل در این ایام را با چالش هایی روبرو نموده است که می توان اوج آن را در آستانه عید سال جاری مشاهده کرد.

اتحادیه آجیل و شیرینی فروشان شهرستان اهواز قیمت فروش پسته را از یک میلیون 500 هزار ریال تا 2 میلیون 100 هزار ریال اعلام نموده و این درحالی است که بر اساس نرخ نامه فروش آجیل معمولی چهار مغز 900 هزار ریال تا یک میلیون 140 هزار ریال برای هر کیلوگرم مشخص شده است.

  • افت 70 تا 80 درصدی بازار فروش آجیل

سیامک جعفری رئیس این اتحادیه با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در سطح بازار، اظهارداشت: بنا بر اعلام بنکداران و خرده فروشان سطح شهر می توان گفت فروش آجیل در آستانه عید نوروز 70 تا 80 درصد افت پیدا نموده است.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون اصناف واحدهای صنفی که به فروش خشکبار و آجیل مشغول هستند تنها می توانند کالاهای خود را با سود 10 درصدی عرضه نمایند، در حال حاضر آجیل فروشان این میزان را به 6 درصد نیز کاهش داده اند اما عملا همچنان استقبالی از سوی مردم دیده نمی گردد.

رئیس اتحادیه آجیل و شیرینی فروشان اهواز با اشاره به اینکه آجیل شب عید در انبارها به اندازه کافی موجود است، توضیح داد: متاسفانه مردم به دلیل قدرت خرید پایین نمی توانند نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

  • افزایش 100 درصدی آجیل

رضا باقری یکی از فروشندگان آجیل در خیابان شریعتی اهواز در مورد افزایش قیمت ها، گفت: این افزایش قیمت برای مردم به شدت تعجب آور است.

وی ادامه داد: اینکه آجیل طی تقریبا یک سال گذشته 100 تا 150 درصد افزایش پیدا نموده عامل اصلی استقبال نکردن مردم برای خرید آن است.

این فروشنده با تاکید بر اینکه با وجود اینکه در آستانه سال جدید هستیم سال جاری برخلاف دیگر سال ها بازار آجیل با کاهش شدید آجیل روبرو است، یادآور شد: با وجود اینکه سال جاری در کشور فراوری آجیل کاهش داشته اما مغازه داران آجیل برای شب عید مردم عرضه نموده اند.

او در مورد دلایل کاهش استقبال مردم برای خرید آجیل، بیان داشت: علاوه بر موج گرانی ناشی از نرخ دلار، قطعا جوسازی های اجرا شده در فضای مجازی نیز در این زمینه تاثیر مستقیمی داشته است.

  • امید به روزهای پایانی سال

سعید بهرامی یکی دیگر از کسبه های مرکز شهر اهواز با اشاره به اینکه بعضی از خانوارهای با درآمد پایین مجبور به حذف آجیل از سفره های شب عید نموده اند، گفت: با این وجود همچنان مشتری هایی هستند که می توانند با قدرت خریدی که دارند نسبت به تهیه آجیل اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه هنوز باید تا روزهای پایانی سال امیدوار بود، گفت: هنوز تعدادی از شهروندان منتظر هستند تا حقوق خود را دریافت نمایند که آجیل شب عید را تهیه نمایند.

این فروشنده آجیل یادآرو شد: بازار شب عید اخیر آغاز شده است ولی با همه این اوصاف استقبال مردم بسیار افت نموده است.

  • پیش بینی گرایش مردم به سمت شیرینی

از روزهای پیش از شب یلدا کمپینی تحت عنوان نه به خرید آجیل در فضای مجازی ایجاد شد که با استقبال کاربران همراه بود دامنه آن تا امروز که چند روز مانده به عید ادامه دارد و می توان یکی دیگر از دلایل کاهش استقبال خریداران از آجیل را این کمپین مطرح نمود.

علاوه بر این موضوع قدرت خرید مردم به شدت حاشیه هایی را در پی داشته که تنها محدود به آجیل نمی گردد و این موضوع در بخش های دیگری از بازار از جمله پوشاک نیز دیده می گردد.

بعضی از شهروندان شیرینی را به عنوان کالای جایگزین به عنوان آجیل عید می دانند و این احتمال وجود دارد که گرایش خریداران در روزهای پایانی سال به این سمت راهنمایی گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 166

به "بازار آجیل در کما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار آجیل در کما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید