خداحافظی تلخ تایوان با امریکا

به گزارش کتاب ارزان، خداحافظ رقابت قدرت های بزرگ، سلام رقابت های استراتژیک، این جمله ای بود که دانیل لیپمن، سخنگوی پنتاگون در دولت جو بایدن چندی پیش به پولیتیکو گفت.

خداحافظی تلخ تایوان با امریکا

به گفته ناظران و تحلیلگران اخبار امریکا، این اظهارنظر اشاره ای بود به حرکت واشنگتن به سوی همکاری و حتی سازش با حزب کمونیست چین. اما کار به همینجا ختم نشد و کمی بعد از این اظهارنظر، شخص جو بایدن نیز در سخنانی به رسانه ها گفت که با رئیس جمهوری چین صحبت نموده و با وی موافقت نموده تا امریکا همچنان به توافق دوطرف درباره تایوان پایبند بماند. توافقی که رئیس جمهوری امریکا از آن سخن گفته به سال 1979 برمی گردد که بر مبنای آن امریکا و چین به توافق رسیدند تا امریکا بدون اینکه تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد با آن تعامل داشته باشد. بر مبنای این توافق پکن نیز در مقابل به واشنگتن اجازه می دهد تا یاری های نظامی خود به تایوان را داشته باشد. بند دیگری از این توافقنامه، بعلاوه به امریکا اجازه می دهد تا هرگاه که خواست، دست از حمایت از تایوان بکشد.

مذاکراتی که جو بایدن با شی جین پینگ داشت و از آن با رسانه ها سخن گفت، درست اندکی بعد از آن صورت گرفت که چین با بیش از 50 جنگنده خود، در آسمان تایوان قدرت نمایی کرد؛ اقدامی که با خشم شدید تایوانی ها رو به رو شد و اکنون ناظران هشدار داده اند که هر حرکت اشتباه از دو طرف می تواند تبدیل به جنگی تمام عیار گردد که نه فقط دو کشور که تعداد زیادی از کشورها را درگیر خود کند؛ رخدادی که حداقل در شرایط فعلی واشنگتن اصلاً از آن استقبال نمی نماید. هرچند پرواز جنگنده های چین خشم تایوان را برانگیخت اما تنها واکنشی که امریکا به آن داشت، گسیل دو فروند ناو هواپیمابر به نزدیکی آب های اوکیناوا ژاپن و گردهمایی ناوهای بلوک نزدیک به امریکا در این منطقه بود که اقدام چندان مؤثری محسوب نمی گردد و طبیعتاً پکن را نیز تحت تأثیر قرار نداد.

در این بین هرچند از انظار دور نیست که شرایط کنونی برای شی جین پینگ طوری است که احتیاج به چنین قدرت نمایی هایی دارد اما واقعیت آن است که موقعیت برای بایدن نیز خوب نیست و او به هر طرف که نگاه می نماید، بحرانی را می بیند که خلاصی از آن برایش سخت است. بایدن از یک سو اقتصاد امریکا را می بیند که به علت تورم های بی وقفه و برابر نبودن عرضه و تقاضا و بعلاوه ادامه داشتن تبعات مالی کووید 19 نفس او را طوری گرفته است که هیچ بعید نیست بخواهد برای خلاصی از تورم موجود و به گردش آوردن چرخ اقتصاد، تن به امضای توافق تجاری جدیدی با چین بدهد. وی بعلاوه از سوی دیگر خود را رویاروی بحران تغییرات جوی می بیند که می تواند تبدیل به فاجعه ای برای امریکا گردد که در سال های اخیر تبعات گرم شدن کره زمین را با آتش سوزی ها و... با تمام وجود پرداخته است. بایدن بخوبی می داند که حداقل یکی از کلیدهای مبارزه با تغییرات اقلیمی در دست چین است. بنابراین درصدد است، به جای مقابله با این کشور، روابط امریکا با پکن را به حالت پیش از 2016 و دوره دونالد ترامپ بازگرداند.

از همین رو بعید به نظر می رسد که رئیس جمهوری امریکا بخواهد با نیروهای رزمی خود برای دفاع از تایوان وارد عمل گردد. ضمن آنکه نظرسنجی های اخیر نشان می دهد تنها 41 درصد امریکایی ها از اقدام نظامی امریکا در پشتیبانی از تایوان حمایت می نمایند. در این بین پکن نیز مترصد گام های امریکا است. چین اگر به یقین برسد که امریکا، حمایتی از تایوان نخواهد کرد، بسرعت به این حرکت با یک توافق آب و هوایی یا توافقی تجاری پاداش خواهد داد. بنابراین در شرایط فعلی تایوان نمی تواند انتظار هیچ یاریی را از امریکا داشته باشد.، ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1943

به "خداحافظی تلخ تایوان با امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی تلخ تایوان با امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید