خطر در کمین سفره های زیر زمینی آب تهران

به گزارش کتاب ارزان، کاهش 20 درصدی آب ورودی به سدهای تهران و ضرورت تامین آب موردنیاز شهروندان، خطری فزاینده برای سفره های زیر زمینی است که با مدیریت مصرف می توان این خطر را دور کرد.

خطر در کمین سفره های زیر زمینی آب تهران

به گزارش خبرنگاران، در سال آبی جاری (ابتدای مهرماه99 تا انتهای شهریور1400) میزان بارش ها در کشور نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش محسوسی یافته است.

این کاهش، نخستین اثر خود را بر روی موجودی آب سدها به خصوص سدهای تهران نشان داده است.

از طرف دیگر به دلیل افزایش گرمای هوا در تهران و نیز شیوع گسترده بیماری کرونا و ضرورت شستن مکرر دست ها با آب میزان مصرف آن به شدت افزایش یافته است.

انگونه که مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران می گوید: ورودی سدهای تهران از کاهش 20 درصدی از ابتدای سال آبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برخوردار شده اند.

براساس گزارشی که پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو منتشر نموده، محمد شهریاری با بیان اینکه حجم آب ورودی به سدهای پنجگانه استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز 931 میلیون مترمکعب بوده است، اضافه کرد: این حجم در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته که یک هزار و 159 میلیون متر مکعب بوده 20 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی همچنین با بیان اینکه حجم آب ورودی سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو از ابتدای اردیبهشت امسال تا به امروز به ترتیب 38، 24، 52، 41 و 12 میلیون متر مکعب بوده است، ادامه داد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 78، 58، 89، 99 و 67 میلیون متر مکعب بوده که به طور میانگین با کاهش 58 درصدی روبروشده است.

شهریاری در ادامه به کاهش 178 میلیون متر مکعبی حجم فعلی ذخیره آب مخازن سدهای تهران نسبت به روز مشابه سال گذشته اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: درحال حاضر حجم کل مخازن سدهای تهران 806 میلیون متر مکعب است که این میزان ذخیره در روز مشابه سال گذشته 984 میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: با توجه به بارش هایی که در اردیبهشت ماه و روزهای اخیر شاهد آن بودیم میزان بارش در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته افزایش 13 درصدی داشت، ولی با توجه به نبود ذخیره برفی در حوضه آبریز سدهای تامین کننده آب شرب تهران، این میزان بارندگی تأثیر چندانی در حجم ورودی آب به مخازن سدها نداشته و میزان بارش های سال آبی جاری در حوزه عملکرد استان تهران در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته با کاهش 37 درصدی روبرواست.

شهریاری گفت: با توجه به شرایط منابع آبی و ذخایر آب های سطحی در سدهای پنجگانه تهران و فرایند کاهشی ورودی آب به سدهای مذکور و همچنین شرایط کرونایی حاکم بر استان و تأثیر آن بر افزایش مصرف آب، از شهفرایندان درخواست می گردد که صرفه جویی و مصرف بهینه آب را همیشه مدنظر داشته باشند تا بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده در تابستان امسال و روزهای اوج مصرف آب، مسئله ای برای تامین مطمئن و پایدار آب وجود نداشته باشد.

البته نباید از نظر دورداشت که تداوم مصرف بی رویه چاره ای باقی نخواهد گذاشت مگر برداشت بیشتر از سفره های زیر زمینی که این خود خطری عظیم برای فرونشست های زمین است.

به گفته متولیان، سفره های زیرزمینی کشور با کاهشی قابل توجه روبرو هستند و هرچه به سمت استفاده بیشتر از آنها برای تامین مصارف بی رویه رفته گردد فرونشست های عظیمتری رخ خواهد داد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1706

به "خطر در کمین سفره های زیر زمینی آب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر در کمین سفره های زیر زمینی آب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید