سرنخ هایی از تاریخچه بزرگترین قمر سیاره سرخ

به گزارش کتاب ارزان، عبور فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا می تواند سرنخ هایی از تاریخچه بزرگترین قمر مریخ را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

سرنخ هایی از تاریخچه بزرگترین قمر سیاره سرخ

سیاره مریخ دو قمر تایید شده دارد و هر دو نام های ترسناکی دارند. دیموس، کوچکتر از این دو قمر، به نام خدای ترس رومی نامگذاری شده است. فوبوس بزرگتر است و نام آن از کلمات یونانی ترس یا هراس گرفته شده است.

با این حال، زمانی که فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا (ESA) از نزدیک با قمر بزرگ تر سیاره سرخ روبرو شد، بسیار هیحان انگیز بود. این پرواز به دانشمندان اجازه داد تا یکی از جدیدترین ابزار فضاپیمای 19 ساله را آزمایش نمایند.

بر روی مارس اکسپرس ابزار MARSIS است که در ابتدا برای مطالعه ساختار داخلی مریخ طراحی شده بود. آزمایشگاه رانش جت ناسا (JPL)، دانشگاه رم و آژانس فضایی ایتالیا (ASI) آن را به گونه ای ساخته اند که از آن در فاصله بیش از 155 مایلی از سطح مریخ یا فاصله معمولی بین سطح سیاره سرخ استفاده گردد. فضاپیما با یک ارتقاء نرم افزاری بزرگ به مارس اکسپرس اجازه می دهد تا به سطح یک جرم آسمانی نزدیک تر گردد. این به روزرسانی می تواند منشاء مرموز فوبوس را با نگاه کردن به ماه روشن کند.

آندریا سیچتی از تیم MARSIS در INAF در بیانیه ای گفت: در طول این پرواز، ما از MARSIS برای مطالعه فوبوس از فاصله نزدیک (حدود 51 مایل) استفاده کردیم. نزدیک شدن به ما امکان می دهد ساختار آن را با جزئیات بیشتری مطالعه کنیم و ویژگی های مهمی را که هرگز نمی توانستیم از دورتر ببینیم شناسایی کنیم. در آینده، ما مطمئن هستیم که می توانیم از MARSIS از فاصله نزدیکتر از [حدود 24 مایل]استفاده کنیم. مدار مریخ اکسپرس به خوبی تنظیم شده است تا در طی چند پرواز بین سال های 2023 و 2025، ما را تا حد امکان به فوبوس نزدیک کند که فرصت های خوبی برای امتحان کردن به ما می دهد.

MARSIS به علت نقشش در کشف نشانه هایی از آب مایع در مریخ در سال 2005 مشهور است. این امواج رادیویی با فرکانس پایین را با یک آنتن به طول 131 فوت به فوبوس یا مریخ می فرستد. بیشتر امواج از سطح منعکس می شوند، اما بعضی از آن ها عبور می نمایند و در مرز های بین لایه های مواد مختلف زیر سطح ماه منعکس می شوند.

مطالعه سیگنال های بازتاب شده می تواند به دانشمندان یاری کند تا ساختار زیر سطح را ترسیم نموده و ضخامت و ترکیب مواد و سایر ویژگی ها را آشکار نمایند. امواج بعلاوه می توانند شواهدی از لایه های مختلف آب، سنگ، یخ یا خاک را نشان دهند، با این حال، اسرار بیشتری در ساختار داخلی فوبوس نهفته است و ارتقاء MARSIS می تواند به حل این معما یاری کند.

کالین ویلسون، دانشمند ESA Mars Express در بیانیه ای گفت: این که آیا دو قمر کوچک مریخ از سیارک هایی گرفته شده اند یا از مواد جدا شده از مریخ در طی یک برخورد ساخته شده اند، یک سوال باز است. ظاهر آن ها نشان می دهد که سیارک بوده اند، اما نحوه گردش آن ها به دور مریخ مسلما چیز دیگری را نشان می دهد.

سیچتی اضافه نمود: ما هنوز در مرحله اولیه تحلیل خود هستیم. اما ما قبلا نشانه های احتمالی ویژگی های ناشناخته قبلی را در زیر سطح ماه دیده ایم. ما از تماشا نقشی که MARSIS ممکن است در حل نهایی معمای منشاء فوبوس ایفا نماید، هیجان زده هستیم.

بیشتر بخوانید

منبع: popsci

خبرنگاران علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 آبان 1401 بروزرسانی: 13 آبان 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2191

به "سرنخ هایی از تاریخچه بزرگترین قمر سیاره سرخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنخ هایی از تاریخچه بزرگترین قمر سیاره سرخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید