کاربرد پارچه پلی آمید در لباس و مبلمان

به گزارش کتاب ارزان، پارچه پلی آمید یک محصول نساجی مصنوعی بوده که از پلیمرهای پلاستیکی مبتنی بر نفت ساخته شده است. از جمله مهم ترین ویژگی های پارچه پلی آمید ساختار انعطاف پذیر آن است. این محصول که به علت انعطاف پذیری به یک ماده همه کاره تبدیل شده ، کاربردهای گسترده ای از جوراب و لباس تا پارچه مبل دارد. علاوه بر این پلی آمید که به علت روش فراوری از مقاومت بالایی در برابر ضربه های فیزیکی برخوردار است با عملکرد پیروز در جذب رطوبت خودنمایی می نماید. در این مقاله به کاربرد پارچه پلی آمید در لباس و مبلمان می پردازیم.

کاربرد پارچه پلی آمید در لباس و مبلمان

کاربرد پلی آمید در مبلمان

زمانی که مبلمان ها با پارچه پلی آمید پوشانده می شوند ، امکان تجربه شرایط نامطلوب مانند تعریق در ماه های تابستان کاهش می یابد. این ماده که عملکردی بالاتر از حد میانه در حفظ گرما دارد ، باعث می گردد مبل ها در هوای سرد ، گرم تر شوند. مواد مورد استفاده در مبلمان ، معمولا با مواد مختلف مانند ساتن ، اکریلیک ، پلی استر و یا پنبه مخلوط می گردد. به علت ساختار راحت آن به وسیله بسیاری از افراد انتخاب می گردد.

این پارچه که خاصیت ضد آب نیز دارد با کارایی خود جلب توجه می نماید. اگرچه عموماً در جوراب ، شلوار ، جوراب شلواری ، کت ، ژاکت ، لباس ورزشی ، مایو و یا لوازم جانبی مختلف استفاده می گردد ، اما وقتی با مواد مختلف مخلوط گردد ، پلی آمید به ماده ای تبدیل می گردد که می تواند در مبلمان نیز استفاده گردد. پارچه پلی آمید معمولاً از مخلوطی از مواد مختلف فراوری می گردد که به نام های الاستین یا لیکرا نیز شناخته می گردد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمید که به عنوان پارچه نایلونی نیز شناخته می گردد ، ماده ای است که از پلاستیک فراوری می گردد. پلی آمید ، اولین الیاف مصنوعی که در دهه 1930 اختراع شد ، سال هاست در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه بسیار الاستیک است ؛ اما چروک شدن کمتر از جمله جزئیات مهم این ماده است.

اگرچه سبک تر از ابریشم بوده ؛ اما در برابر سایش بسیار مقاوم است و پلی آمید را به ماده ای مطلوب برای بسیاری از فراوریکنندگان تبدیل می نماید. این ماده که یک پلیمر ساخته دست بشر مانند پارچه پلی استر است در نتیجه فرآیندهای شیمیایی فراوری می گردد. هنگامی که مقادیر زیادی فشار و حرارت به سوخت های فسیلی وارد می گردد ، پلی آمید به دست می آید.

ویژگی های پلی آمید

پلی آمید با داشتن ساختاری انعطاف پذیر ، کاربردهای گسترده ای دارد. این ماده که عموماً در محصولات نساجی ترجیح داده می گردد ، سطوح و براقیت زیادی دارد. بسته به فرآیند ، پلی آمید ظاهری مات یا براق دارد. این ماده که در ترکیب با الاستین مقاومت سایش بالایی به دست می آورد ، ساختاری بسیار قوی و بادوام به خود می گیرد.

مقاوم بودن در برابر قالب نیز از جمله جزئیات شاخص این ماده است. از مزایای پلی آمید این است که نگهداری آن آسان است ، لک نمی گردد ، سبک بوده و به سرعت خشک می گردد. با این حال ، پلی آمید اصطلاحی است که برای توصیف یک خانواده بزرگ از پلاستیک ها استفاده می گردد. پارچه های پلی آمیدی به انواعی تقسیم می شوند که در درون خود خواص متفاوتی دارند و هر کدام در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

پارچه پلی آمید چیست؟

پارچه پلی آمید که با ساختار مقاوم در برابر سایش جلب توجه می نماید ، کاربردهای گسترده ای دارد. اگرچه ماده ای است که به طور کلی در لباس استفاده می گردد ، اما وقتی محصولات را آنالیز می کنید ، پلی آمید یک ماده مورد استفاده برای پارچه مبل یا فرش است. موادی که به علت اینکه به راحتی کثیف نشده و چروک نمی گردد خودنمایی می نماید ، از جمله گزینه هایی است که افرادی که در پی محصولی بادوام هستند باید به آن نگاهی بیندازند.

با این حال ، پلی آمید ماده ای است که به طور کلی با انواع مختلف پارچه استفاده می گردد. پارچه پلی آمید ساختاری مناسب برای تمیز کردن مرطوب یا بخار دارد ؛ زیرا رطوبت زیادی را در خود نگه نمی دارد. علاوه بر این ، به علت ساختار رطوبت گیر خود ، ماده مناسبی برای فرش ها برای استفاده در حمام می گردد. موادی که می توانند در تماس مستقیم با خورشید محو شوند ، در صورت استفاده با دقت عمر طولانی را ارائه می دهد. ساختار بادوام آن که به راحتی پوشیده و پاره نمی گردد ، از جمله جزئیات قابل توجه پلی آمید است. با آنالیز محصولات پلی آمید دار می توانید قطعه ای محکم و بادوام برای منزل خود به دست آورید و به صورت عملی به جزئیات مورد نظر خود دست یابید.

پلی آمید چه نوع پارچه ای دارد؟

پارچه پلی آمید توجه را به خود جلب می نماید ؛ زیرا ماده ای است که به علت اثرات شیمیایی که متحمل می گردد و مداخلات فیزیکی مانند گرما و فشار بسیار بادوام می گردد. با این حال ، بافت نرم آن نیز از ویژگی های شاخص محصولات است. معمولاً در مقایسه با پارچه هایی مانند پنبه یا پلی استر ساختار قوی تر و بادوام تری دارد.

با این حال ، نرمی آن باعث می گردد که مواد مورد پسند فراوری کنندگان قرار گیرد. در صورت مخلوط شدن با موادی مانند پلی آمید ، مخمل ، پرز را از بین می برد. علاوه بر این ، از آنجایی که بافت نرمی دارد ، این امکان را فراهم می نماید تا روکش ها را بدون برهم زدن ساختار طبیعی مخمل ، بادوام تر کنید. با وجود مصنوعی بودن ، پلی آمید به علت نوع پارچه نرم آن در بسیاری از محصولات مختلف استفاده می گردد.

مزایای پارچه پلی آمید چیست؟

پارچه پلی آمید با ویژگی هایی که ارائه می دهد مزایای بسیاری را به کاربران خود ارائه می دهد. اگر می خواهید اطلاعات دقیق تری در خصوص خواص مواد آن به دست آورید ، فهرست زیر را مطالعه نموده و خواص مواد را از نزدیک آنالیز کنید.

پارچه پلی آمید ابتدا با ساختار انعطاف پذیر و سبک خود متمایز می گردد. بنابراین ، می توان آن را به راحتی در بسیاری از منطقه ها مختلف استفاده کرد.

از آنجایی که پلی آمید یک ماده کاملاً مصنوعی است ، ساختاری مقاوم در برابر تشکیلات قالب یا قارچ دارد.

اگرچه این ماده انعطاف پذیر است ؛ اما با سختی خود جلب توجه می نماید. بنابراین در برابر ضربه های فیزیکی مقاوم می گردد.

پارچه پلی آمید با ضد آب بودن خود در مقایسه با الیاف طبیعی مانند پنبه یا پشم جلب توجه می نماید. بعلاوه اغلب در تجهیزات ورزشی یا لباس شنا استفاده می گردد ، زیرا به سرعت خشک می گردد.

این ماده در برابر نور خورشید مقاوم نیست. ممکن است در تماس با نور مستقیم خورشید محو گردد. بنابراین ، اگر قرار است از پلی آمید در فضای باز استفاده گردد ، عوامل تثبیت کننده اشعه ماوراء بنفش نیز اضافه می گردد.

پلی آمید با جذب کم رطوبت را از بین می برد و در مدت کوتاهی خشک می گردد. بنابراین تمیز کردن پارچه بسیار آسان است. هنگامی که از پارچه پلی آمید روی صندلی ها استفاده می گردد ، آن را به راحتی می توان تمیز کرد و لکه هایی که حاوی مواد شیمیایی نیستند عملاً از روی پارچه پاک می شوند.

منبع: اتاق
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2262

به "کاربرد پارچه پلی آمید در لباس و مبلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد پارچه پلی آمید در لباس و مبلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید