یک تیر و چند نشان جوانان نخبه ایرانی برای حل چالش های صنعت سیمان، کاهش مصرف انرژی همزمان با کاهش آلودگی هوا

به گزارش کتاب ارزان، کارخانجات تولید سیمان بیش از 15% از مصرف انرژی مربوط به بخش صنعت را به خود اختصاص می دهند و علاوه بر آن میزان بسیار زیاد و قابل توجهی کربن دی اکسیدوارد جو می کنند. جوانان نخبه ایرانی یک فرایند پیشرفته برای این دو معضل اساسی ابداع کرده اند.

یک تیر و چند نشان جوانان نخبه ایرانی برای حل چالش های صنعت سیمان، کاهش مصرف انرژی همزمان با کاهش آلودگی هوا

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، رشد روز افزون مصرف انرژی و محدودیت منابع فسیلی که اصلی ترین منبع فراوری انرژی در ایران و دنیا هستند، جوامع را برای تامین انرژی مورد احتیاج در حال حاضر و آینده به تکاپو وا داشته است. بیش از 26% کل انرژی ایران در بخش صنعت به مصرف می رسد. کارخانجات فراوری سیمان یکی از زیربخش های مهم صنعت هستند که به شدت وابسته به انرژی هستند، به گونه ای که بیش از 15% از مصرف انرژی مربوط به بخش صنعت را به خود اختصاص می دهند. صنایع فراوری سیمان در کنار مصرف بالای انرژی، میزان بسیار زیاد و قابل توجهی کربن دی اکسیدوارد جو می کنند که باعث به وجود آمدن مخاطرات زیست محیطی بسیاری در کشور می گردد.

از این رو محققان شرکت دانش بنیان اکسیرصنعت سیمان سبز برای رفع مسائل موجود در صنعت سیمان دست به راهکاری تازه زدند و با طراحی یک فرآیند پیشرفته توانستند با هزینه ای بسیار کمتر، ضایعات گیاه نیشکر را به سیمان هایی با ویژگی های فیزیکی و شیمیایی منحصر بفرد تبدیل کنند. این فرایند نه تنها انرژی مصرف نمی کند بلکه می تواند به یکی از منابع فراوری برق نیز تبدیل گردد. همچنین طی این فرایند برخلاف روش اصلی فراوری سیمان در دنیا، کربن دی اکسید آلاینده موجود در جو مصرف می گردد. از این رو برای آشنایی بیشتر با جزئیات این طرح با امیربهادر مرادی خو دانشجوی دکترای مهندسی عمران و علیرضا اسپرهم دانشجوی دکترای مهندسی سیستم های انرژی از نخبگان محققان و مخترعان این شرکت دانش بنیان گفت و گو کرده ایم که در ادامه این گزارش می خوانید:

چه چیزی باعث شد به سمت ثبت اختراع و تاسیس شرکت دانش بنیان حرکت کنید؟

عبور از مقاله نویسی و حرکت به سمت حل مسائل کشور

مرادی خو: یک روز یکی از بزرگان کشور حرف بسیار درستی زد و گفت ما در این مملکت مقاله نویس نمی خواهیم، به سمت حل مسائل کشور پیش بروید، جوانان ما به میدان بیایند و مسائل را حل کنند. من و همکارم تلاش کردیم براساس همین سیستم حرکت کنیم، چون خودمان به عینه تجربه کرده بودیم که نوشتن مقالات متعدد هیچ دردی را از نویسندگان آن هم دوا نمی کند چه برسد که بتواند گره ای از مسائل کشور را باز کند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم به سمت مسائل کشور حرکت کنیم. از آنجایی که رشته تخصصیمان عمران و تکنولوژی سیمان و بتن بود با مسائل این حوزه آشنایی داشتیم. از سوی دیگر مسائل کشور در حوزه انرژی و محیط زیست را می دیدیم که پتانسیل بالای کشور می توانست در رفع این مسائل بکارگرفته گردد. به همین دلیل در صدد این برآمدیم که مسائل عمران ، محیط زیست و انرژی را به نحوی به هم وصل کنیم.

وقتی که روی مواد مختلف کار می کردیم متوجه شدیم ضایعات این مملکت طلا هستند و با اینکه فراوری خاصی روی آن ها انجام نمی گردد، دقیقا همان چیزی هستند که باید باشند. لذا به فکر اختراع روشی برای بکارگیری ضایعات بومی کشور در راستای حل این مسائل افتادیم و از همه مهم تر اینکه برای ایده و اختراعمان حق انتشار و حق پتنت دریافت کنیم.

چه کمبود و احتیاجی درکشور باعث شد به فکر این اختراع بیفتید؟

تلاش برای رفع چالش های صنعت سیمان

اسپرهم: صنایع فراوری سیمان جزو صنایع پرمصرف انرژی هستند و همچنین موجب انتشار آلایندگی به محیط زیست مانند؛ ذرات گرد وغبار ،ترکیبات کربن دار ،اکسیدهای گوگرد ،ازت وفراوری کلینکر بعنوان عامل اصلی فراوری گازگلخانه ای دی اکسیدکربن می باشد. از سوی دیگر برای فراوری سیمان از منابع معدنی بسیار زیادی استفاده می شوند. لذا باید به این مسئله توجه داشته باشیم که تا 50 سال آینده منابع فراوری سیمان با کاهش چشم گیری روبه رو خواهند شد. از طرف دیگر سیمان و بتنی که از این مواد حاصل می گردد به لحاظ مشخصات فیزیکی و شیمیایی مطلوب نمی باشد. به همین دلیل در فراوری سیمان معمولی از افزودنی هایی استفاده می گردد که بتوان خواص فیزیکی و شیمیایی را بهبود بخشید. از این رو باید در پی سیمانی باشیم که علاوه بر مصرف انرژی بسیارکمتر و دوست دار محیط زیست بودن، بتوانیم خواصی را برای آن ایجاد کنیم که احتیاجی به اضافه کردن افزودنی، جهت افزایش خواص فیزیکی و شیمیایی آن نباشد.

امروز اکثرنیروگاه های ما از سوخت فسیلی تغذیه می کنند که مضرات زیادی مثل اتمام منابع سوخت فسیلی ، انتشار آلودگی و... را در پی دارد. به همین دلیل ما باید به سمت فراوری برق از منابع انرژی های تتازهپذیر مثل زیست توده حرکت کنیم که آلایندگی آن تقریبا برابر صفر است.

نکته دوم اینکه ما در تابستان با مشکل خاموشی ها و قطعی برق روبرو بودیم، لذا باید فراوری انرژی مخصوصا برق را تقویت کنیم و به سمت استفاده از انرژی های تتازهپذیر حرکت کنیم. امروز اکثرنیروگاه های ما از سوخت فسیلی تغذیه می کنند که مضرات زیادی مثل اتمام منابع سوخت فسیلی ، انتشار آلودگی و... را در پی دارد. به همین دلیل ما باید به سمت فراوری برق از منابع انرژی های تتازهپذیر مثل زیست توده حرکت کنیم که آلایندگی آن تقریبا برابر صفر است. بحث دیگر روی آوردن به نیروگاه های پراکنده است چرا که نیروگاه های متمرکز به علت پروتکل های اجرایی، اتلاف انرژی بسیار زیادی دارند اما نیروگاه های پراکنده به علت نزدیک بودن به منابع مصرفی انرژی اتلاف شده کمتری خواهند داشت.

حل مسائل زیست محیطی صنعت سیمان با فراوری سیمان سبز

نکته سوم به مدیریت پسماند برمی گردد. ضایعات گیاه نیشکر از قسمت های مختلفی مانند سرشاخه ها، پیت، باگاس تشکیل شده است. قسمت قابل توجهی از این پسماندها بعدازاستفاده مجدد و انباشته شدن سوزانده می گردد که باعث انتشار آلایندگی به شکل ریزگرد در هوا می گردد. مسئله ای که مردم بسیاری از روستاها و شهرهای خوزستان با آن دست و پنجه نرم می کنند. از سوی دیگر سوزاندن این ضایعات سیلیس بسیار زیادی را فراوری می کند که نفوذ آن به خاک های کشاورزی باعث انتشار آلایندگی به خاک و بروز مسائل زیادی از جمله خوردگی ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی کشاورزی می گردد. همچنین گِل آهک انباشته شده میزانی ضریب انتشار به خاک دارد که باعث آلودگی خاک های منطقه می گردد. تمام این موارد ما را به سمتی هدایت کرد که سیمانی فراوری کنیم که به تمام این ضرورت ها به نحو مطلوبی پاسخ دهد.

بصورت کلی در خصوص اختراعی که توانسته اید برای آن مجوز دانش بنیانی دریافت کنید توضیح دهید.

مرادی خو: ما فرایند و چرخه فراوری سیمان را برعکس کردیم. به این معنی که در فراوری سیمان یک نقطه شروع داریم، که به ماده معدنی انرژی بسیار زیادی داده می گردد(سومین صنعت پرمصرف انرژی دنیا). طی این فرایند کربن دی اکسید زیادی فراوری می گردد، درواقع در ازای فراوری یک تن سیمان یک تن کربن دی اکسید فراوری می گردد و در پایان این فرایند سیمان پورتلند فراوری می گردد. ما این چرخه را کاملا برعکس کرده ایم؛ به این صورت که در نقطه شروع از ضایعات یک صنعت دیگر استفاده می کنیم و بجای مصرف انرژی، از این فرایند انرژی نیز دریافت می کنیم. همچنین در این فرایند هیچ کربن دی اکسیدی فراوری نمی کنیم و در پایان یک سیمان بسیار با کیفیت فراوری می کنیم. در واقع ما دو سیکل برگشت ضایعات به گیاه نیشکر زده ایم، به این صورت که در یک سیکل از آن برق فراوری می کنیم و در سیکل دیگر از ضایعات ضایعات این فرایند هم سیمان با کیفیت فراوری می کنیم.

سیمانی که طی این فرایند فراوری می گردد چه ویژگی هایی دارد؟

مقاومت فشاری بالاتر و عملکرد شیمیایی مطلوب تر

بتن حاصل از سیمانی که ما از ضایعات نیشکر فراوری می کنیم به لحاظ مقاومت فشاری تقریبا 4 برابر بتن حاصله از سیمان پورتلند است و عملکرد شیمیایی بسیار مطلوب تری دارند.

اسپرهم: بتنی که از سیمان پورتلند یا همان سیمان معمولی ایجاد می گردد یکسری ویژگی های فیزیکی و شیمیایی دارد. بتن حاصل از سیمانی که ما از ضایعات نیشکر فراوری می کنیم به لحاظ مقاومت فشاری تقریبا 4 برابر بتن حاصله از سیمان پورتلند است. همچنین عملکرد شیمیایی بسیار مطلوب تری دارد. اگر شما بتن معمولی را در اسید H2SO4 قرار دهید بعد از گذشت یک ماه تقریبا متخلل و اسنفجی شکل می گردد. اما بتن های فراوریی ما با قرارگرفتن در اسید فقط تغییر رنگ می دهد. به همین دلیل این بتن ها می توانند در قسمت های ساحلی کشور که احتیاجبه نفوذپذیری کم یابعبارتی مقاومت شیمیای بالا وجود دارد، مورد استفاده قرار بگیرند.

مقاومت حرارتی بالاتر بتن های حاصل از ضایعات نیشکر

بتن های حاصل از ضایعات نیشکر مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند. این بتن هابرخلاف بتن های معمولی در دماهای 300 الی 400 درجه شروع به افزایش مقاومت می کنند و در نهایت به یک حالت پایدار می رسد.

نکته بعدی مقاومت حرارتی بسیار بالای بتن های حاصل از ضایعات نیشکر است. در بتن پورتلند معمولی وقتی حرارت از 100 الی 200 درجه افزایش پیدا می کند فرایند شیمیایی آن برگشت ناپذیر می گردد و در واقع بتن غیر قابل استفاده می گردد. اما بتن های حاصل از سیمان هایی که ما فراوری می کنیم در دماهای 300 الی 400 درجه شروع به افزایش مقاومت می کند و در نهایت به یک حالت پایدار می رسد.

از سوی دیگر برق فراوری شده در فرایند فراوری برق و سیمان سبز ازضایعات نیشکر، چون از منایع انرژی های تتازهپذیر محسوب می گردد، می توان آلایندگی آن را تقریبا برابر با صفر در نظر گرفت.

بتن های حاصل از این سیمان ها با ویژگی های منحصربفردی که دارند در چه صنایعی کاربرد دارند؟

فراوری بتن با طیف متنوعی از خواص و قیمت

مرادی خو: احتیاجهای بخش عمرانی طیف بسیار گسترده ای را شامل می گردد. از جداول کنار خیابان ها تا تراورس های خط سوزن در اینکپسولیشن مواد اتمی همه از بتن ساخته شده اند. درنتیجه باید برای آن ها یک طیف از ویژگی، مقاومت، خواص فنی و اقتصادی را در نظر بگیریم. شما تصور کنید بتنی ساخته اید که بسیار مقاوم است و تا 120 مگاپاسکال مقاومت دارد و طبق آیین نامه ها در رده بتن های فوق مقاوم واقع شده است، این بتن در موارد خاصی کاربرد دارد و به صرفه نیست که از آن برای جدول کشی خیابان ها استفاده کنیم. لذا یکی از چالش های مهمی که ما داشتیم، این بود که بتوانیم بتن هایی با طیف مقاومت متفاوت فراوری کنیم. نکته بعدی هزینه این بتن ها بود که تلاش می کردیم بتن هایی با قابلیت های متفاوت و قیمت های متفاوت داشته باشیم.

بتن های فوق پرمقاومت ضایعات نیشکر ارزان تر از سایرنمونه ها

ما سیمانی هایی با طیف مقاومت و هزینه های متفاوت فراوری کردیم به صورتی که می توانیم سیمان تمام وسایلی که برای ساخت آن ها به این ماده احتیاجداریم را با ویژگی های بالاتر و هزینه کمتر فراوری کنیم.

در واقع اختراع ما یک قطعه بتنی یا خود بتن نیست، اختراع ما سیمان است. در هر کامپوزیت سیمانی از ماده پرکننده دندان تا قطعات عمرانی کاربرد دارد. باتوجه به این 3 مسئله، ما سیمانی هایی با طیف مقاومت و هزینه های متفاوت فراوری کردیم به صورتی که می توانیم سیمان تمام وسایلی که برای ساخت آن ها به این ماده احتیاجداریم را با ویژگی های بالاتر و هزینه کمتر فراوری کنیم و درتمامی رده ها از بتن های ساختمانی تا بتن های فوق پرمقاومت قیمت ما نسبت به سایر بتن ها ارزان تر خواهد بود.

این فرایند فراوری سیمان از ضایعات، نمونه مشابه داخلی و خارجی نیز دارد؟ تفاوت طرح شما با نمونه های مشابه چیست؟

مرادی خو: برخی ادعا می کنند که از ضایعات مختلف بتن های سبز فراوری می کنند، شما هرگاه ضایعات مختلف را در ترکیب با سیمان پورتلند معمولی استفاده کنید بتن سبز فراوری کرده اید و با اینکار یک حجمی از سیمان کاربردی را کاهش می دهید؛ اما طرح ما فراوری سیمان ژئوپلیمری است که به لحاظ ساختار و فرمولاسیون به صورت کلی با این روش ها فرق دارد. به همین دلیل ما هیچ رقیب داخلی و خارجی نداریم که توانسته باشد از ضایعات نیشکر بتن های پلیمری و ژئوپلیمری فراوری کند و ما تنها کسی هستیم که این طرح را به ثبت رسانده و حق حق انتشار آن را نیز دریافت کرده ایم.

البته محققین استرالیایی از ضایعات بومی کشورشان که از صنایع ذغال سنگ حاصل می گردد توانسته اند رده های هم خانواده سیمان های پلیمری را فراوری کنند و حق انتشار آن نیز دریافت کنند. اما طرح ما در نوع خود، اولین طرح استفاده از ضایعات نیشکر برای فراوری سیمان های پلیمری در دنیا است.

آیا این طرح از نظر هزینه بصرفه است؟

مرادی خو: سیمان های فراوری ما در هر رده مقاومتی و در هر رده از مشخصات فنی علاوه بر کیفیت بهتر نسبت به سیمان های دیگر 20 تا 30 درصد هزینه کمتری دارند.

این طرح چه دستاوردهایی برای کشور خواهد داشت و چه گره ای از مسائل کشور را باز می کند؟

قصه پر غصه کمبود برق و صنعت پرمصرف سیمان

مرادی خو: کشورما همیشه عضو 10 کشور برتر فراوریکننده سیمان در دنیا بوده است، از این رو به شدت در معرض مسائل زیست محیطی حاصل از فراوری سیمان پورتلند هستیم. از سوی دیگر باید به مصرف انرژی از طریق این صنعت مهم و حیاتی توجه داشته باشیم. همین امروز بسیاری از منطقه ها کشور ما با مسئله خاموشی ها دست و پنجه نرم می کنند. براساس گفته های کارشناسان، دنیا تنها تا 50 سال دیگر منبع دارد. از طرف دیگر ما تا سال 1405 ، 18 هزار مگابات کسری برق خواهیم داشت. یعنی ما باید 18 هزار مگابات برق دیگر به این سیستم اضافه کنیم که از طریق نیروگاه های حرارتی تامین می گردد. حالا این طرح در کجا اجرا می گردد؟ در شهر اهواز که یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا است. نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که کشورما هشتمین یا نهمین کشور فراوری کننده co2 دردنیا است. حالا تصورکنید تا چندسال آینده ما باید علاوه بر افزایش فراوری برق، فراوری سیمان را هم بالا ببریم. درنتیجه ما باید یک توجه بسیار ویژه به این مسئله داشته باشیم.

براساس سند چشم انداز 1404 سیمان علاوه بر افزایش ظرفیت فراوری سیمان، 30 درصد وزنی سیمان باید از ضایعات تامین کنیم. ما سند چشم انداز انرژی زیست توده و بیانیه گام دوم انقلاب را داریم که درآن توجه ویژه ای به محیط زیست، تامین انرژی و داشتن امنیت انرژی و حرکت به سمت انرژی های تتازهپذیر شده است.

فراوری 140 مگاوات برق درکنار فراوری سیمان از ضایعات نیشکر/ ایجاد 350 هزار تن کربن اکسید کمتر

برقی که در فرایند فراوری سیمان از نیشکر فراوری می گردد بسیار به صرفه است. یعنی اگر شما یارانه هایی که روی برق های فسیلی گذاشته می گردد، هزینه آلایندگی که و هزینه های درمانی که برق های فسیلی ایجاد می کنند را در نظر بگیرید برق های فراوریی ما بسیار به صرفه هستند.

ما با اجرای این طرح در خوزستان می توانیم از ضایعات نیشکر تا 140 مگاوات ساعت برق فراوری کنیم و در نهایت سیمان با کیفیت به دست بیاوریم . همین موضوع باعث می گردد به سبب حذف فراوری سیمان پورتلند سالانه 350 هزار تن کربن اکسید کمتر منتشرکنیم. 500 هزار تن منابع معدنی کمتری استفاده کنیم.

با این طرح سالانه 1 میلیون تن کربن دی اکسید را کاهش می دهیم ، 500 هزار تن مصرف مواد اولیه معدنی را کاهش می دهیم، 250 میلیون متر مکعب مصرف گاز در کشور را کاهش می دهیم، برق فراوری شده در این فرایند را هم دولت به صورت تضمینی خریداری می کند.

اگر برق فراوریی در این فرایند را 100 مگاوات هم در نظر بگیریم و بخواهیم آن را جایگزین نیروگاه های فسیلی کنیم، فراوری کربن دی اکسید را سالانه 600 هزار تن کاهش می دهیم و مصرف گاز را 250 میلیون متر مکعب کاهش دهیم از سوی دیگر میزان بسیار زیادی پسماند هم روی دستمان نمی ماند.

در واقع خروجی و دستاورد اجرای این طرح این خواهد بود که سالانه 1 میلیون تن کربن دی اکسید را کاهش می دهیم ، 500 هزار تن مصرف مواد اولیه معدنی را کاهش می دهیم، 250 میلیون متر مکعب مصرف گاز در کشور را کاهش می دهیم، برق فراوری شده در این فرایند را هم دولت به صورت تضمینی خریداری می کند. تا کی باید زمستان ها به مردم بگوییم گاز نداریم و تابستان ها بگوییم برق نداریم؟! در صورتی که این همه نعمت با ارزش در کشور داریم.

از سوی دیگر راندمان نیروگاه های حرارتی خیلی پایین است، اما نیروگاه های بیومس سوز ضایعات را مصرف می کند و از بین 80 تا 86 درصد راندمان دارند. علاوه بر این این نیروگاه ها نه تنها کربن دی اکسید فراوری نمی کنند بلکه کربن دی اکسیدی را که برای ما مضر است را هم مصرف می کنند.

فروش تکنولوژی فراوری سیمان به کشورهایی بزرگ فراوریکننده نیشکر

اسپرهم: از سوی دیگر اختراع ما در بحث های تجاری بسیار قابل استفاده خواهد بود چرا که این طرح ها لایسنس دارند و ما می توانیم تکنولوژی و لایسنس طرح خود را در کشورهایی که مساحت بسیار زیادی را زیر کشت نیشکر دارند مانند برزیل، هند، چین ، استرالیا ، پاکستان ،تایلند ،فیلیپین ، اندونزی ،کلمبیا ،ونزوئلا ومکزیک بفروش برسانیم.

مرادی خو: ما در حین ثبت اختراع خود متوجه شدیم که بیش از 15 سال است که دانشگاه های بزرگ دنیا در چندین کشور مثل چین، هند، استرالیا، برزیل، تایلند، پاکستان و ایتالیا با این مسئله درگیر هستند و در پی راهی برای فراوری سیمان از این ضایعات بودند. خوشبختانه ما برای اولین بار توانستیم این اختراع را به نام کشور خودمان ثبت کنیم.

15 سال است که دانشگاه های بزرگ دنیا در چندین کشور مثل چین، هند، استرالیا، برزیل، تایلند، پاکستان و ایتالیا در پی راهی برای فراوری سیمان از این ضایعات هستند. خوشبختانه ما برای اولین بار توانستیم این اختراع را به نام کشور خودمان ثبت کنیم.

حالا تصور کنید ایران با وجود این همه مشکل در زمینه ضایعات نیشکر، تنها 8 میلیون تن نیشکر فراوری می کند و بیستمین کشور فراوری کننده نیشکر در دنیا محسوب می گردد. اما کشوری مانند برزیل 750 میلیون تن نیشکر فراوری می کند و یکی از مسائل جدی که دارند این است که بتوانند پسماند حاصل از آن را مدیریت کنند و حتی از آن استفاده کنند. کشوری مانند استرالیا یکی از گران ترین برق های دنیا را دارد و با سیستم خرده فروشی مدیریت می گردد، به این صورت که برق فراوریی از طریق شرکت های مختلف به قیمت های متفاوتی به فروش می رسد. یا کشوری مانند چین بیشترین سرمایه گذاری ا را در زمینه انرژی های تتازهپذیر داشته است. ما حتی پیشنهاداتی زیادی داشتیم که این طرح را در کشورهای دیگر اجرا کنیم اما ترجیح دادیم که ابتدا در کشور خودمان آن را اجرا کنیم. ما سرمایه گذاری از مدیران میانی دولت قبل داشتیم که پیشنهاد داده بود هر آنچه که احتیاج داشته باشیم برای ما فراهم می کند اما این طرح را در خارج از کشور اجرا کنیم.

اسپرهم: در بحث فراوری و استفاده از پتانسیل های درون کشور در فرصت 8 ساله دولت قبل که می توانست برای ما یک فرصت طلایی باشد تا حد نسبتا بالایی موردغفلت واقع شد. ان شاء الله در دولت تازه این قضیه به ریل خود برگردد تا علاوه بر جبران کاستی های گذشته بتوانیم به هدف اصلی خود نزدیک شویم.

ضایعات نیشکر در صنایع دیگری مثل الکل سازی نیز کاربرد دارد، اگر این ضایعات کم بگردد ماده اولیه جایگزینی برای طرح شما وجود دارد؟

سرباره صنایع فولاد جایگزین ضایعات نیشکر می گردد

اسپرهم : بله نزدیک 80 درصد از تحقیقات ما بر روی ضایعات صنایع دیگری از جمله صنایع فراوری فولاد که سرباره نام دارد، اجرا شده است. همچنین 2 طرح دیگر را با یکی از کارخانه های صنایع معدنی وابسطه به فراوری ذغال سنگ و سرباره های آهن گدازی جلو می بریم که در صورت نبود باگاس نیشکر می توانیم از آن ها استفاده کنیم. همچنین می توان از سرشاخه های گیاه نیشکر و گِل آهک هم استفاده کرد.

مرادی خو: ما صنایع زیادی داریم که همین امروز هم از باگاس استفاده می کنند مانند خوراک دام، صنایع کاغذسازی و صنایع الکل سازی. خوشبختانه یا متاسفانه کالاهای عمرانی کالاهایی بسیار سنگین، حجیم و ارزان هستند. از یک طرف نگهداری و جا به جایی این کالاها سخت است و از سوی دیگر هیچ صنعتی مانند صنعت سیمان نمی تواند این حجم از ضایعات را مصرف کند.

در نبود باگاس ما می توانیم از ساقه ها استفاده کنیم، اگر ساقه ها نباشند از گِل آهک استفاده می کنیم، و در نهایت اگر گِل آهک هم موجود نباشد از ضایعات فولاد و آهن استفاده می کنیم.

باگاسی که برای خوراک دام استفاده می گردد فوق العاده برای دام مفید است. اما دام آن را دوست ندارد و از کاه گندم بهتر تغذیه می کنند، از این رو این ضایعات در خوراک دام مصرف زیادی ندارد. در صنایع کاغذسازی نیز کاغذهایی که از باگاس فراوری می شوند کاغذهای کاهی و بی کیفیتی هستند و به علت افزودنی هایی که دارند برای فراوریکنندگان به صرفه نیز نیستند. با این وجود در نبود باگاس ما می توانیم از ساقه ها استفاده کنیم، اگر ساقه ها نباشند از گِل آهک استفاده می کنیم، و در نهایت اگر گِل آهک هم موجود نباشد از ضایعات فولاد و آهن استفاده می کنیم.

خروجی ضایعات دیگر نیز از نظر کیفیت مانند باگاس نیشکر خواهند بود؟

از نظر فراوری سیمان خروجی های خوبی دارند اما بهترین عملکرد را در ضایعات نیشکر و صنایع فولاد و آهن داریم. نکته دیگر اینکه ما حق انتشار فراوریسیمان از ضایعات نیشکر را داریم.

این طرح به صورت انبوه در جایی استفاده شده است؟

مرادی خو: ما نمونه اولیه را فراوری کردیم و تست های مقاومتی آن را انجام دادیم. سپس تاییدیه مراجع مختلفی مانند مرکز تحقیقات راه و مسکن شهرسازی،آزمایشگاه استاندارد انجمن بتن آمریکا در ایران، مرکز پژوهش های صنعتی، بنیاد ملی نخبگان و ارزیابی شرکت های دانش بنیان را دریافت کردیم. اما برای اجرای این طرح احتیاجمند خط فراوری و سرمایه گذار هستیم.

برای راه اندازی خط فراوری به چه سرمایه ای احتیاج دارید؟

مرادی خو: در حال حاضر و در فاز اول برای شروع کار و راه اندازی قطعات 2 میلیارد تومان، برای فراوری برق 8 میلیارد تومان و برای فاز سوم به صورت کلی به 12 میلیارد سرمایه گذاری احتیاج داریم.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1918

به "یک تیر و چند نشان جوانان نخبه ایرانی برای حل چالش های صنعت سیمان، کاهش مصرف انرژی همزمان با کاهش آلودگی هوا" امتیاز دهید

2 کاربر به "یک تیر و چند نشان جوانان نخبه ایرانی برای حل چالش های صنعت سیمان، کاهش مصرف انرژی همزمان با کاهش آلودگی هوا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک تیر و چند نشان جوانان نخبه ایرانی برای حل چالش های صنعت سیمان، کاهش مصرف انرژی همزمان با کاهش آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید