24 ساعت تا پاسخ اولین سؤال مهم ایران

به گزارش کتاب ارزان، تیم ملی فوتبال ایران فردا از ساعت 19 به وقت تهران اولین دیدارش در مرحله برگشت رقابت های انتخابی جام جهانی را برابر هنگ کنگ برگزار می نماید. ایران در گروه سوم رقابت های انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا از چهار بازی، دو برد و دو شکست دارد و شش امتیازی است و در رده سوم این گروه پشت سر تیم های عراق و بحرین قرار گرفته است، اما با چنین نتایجی هنوز شانس ملی پوشان ایرانی برای رسیدن به مرحله دوم انتخابی جام جهانی دست نخورده باقی مانده است. در واقع اگر شاگردان اسکوچیچ بتوانند هر چهار بازی پیش رو در این مرحله را با برد پشت سر بگذارند، بدون هیچ حرف وحدیث و، اما و اگری به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعدی بازی های انتخابی جام جهانی قطر می شوند.

24 ساعت تا پاسخ اولین سؤال مهم ایران

البته دغدغه این روز های دراگان اسکوچیچ فقط مربوط به نتایجی که ایران در دور رفت با مارک ویلموتس بلژیکی گرفته نیست، چون او هنوز تردید زیادی برای بازی دادن بازیکنان مد نظرش در ترکیب اصلی تیم ملی ایران دارد. در دنیای فوتبال از این دغدغه به عنوان نوع شیرینش یاد می گردد، چون تقریبا دراگان در بیشتر پست های کلیدی تیم ملی بیش از یک یا دو بازیکن آماده دارد. با وجود این، اشتباه در تصمیم گیری دراین باره می تواند شیرینی این دغدغه را به تلخی بکشاند، پس همان قدر که انتخاب بازیکن برای پست های کلیدی در چنین شرایطی راحت به نظر می رسد، سخت هم است. شاید دراگان در هیچ پستی به اندازه دروازه بانی، این روز ها دغدغه نداشته باشد؛ چراکه او با دعوت کردن از چهار دروازه بان مختلف و آماده، خیالش از داشتن مهره در این پست راحت است. با وجود آن که پیغام احتیاجمند و محمدرضا اخباری به عنوان دو دروازه بان آماده لیگ، به اردوی تیم ملی فراخوانده شده اند، اما به نظر می رسد جنگ اصلی برای رسیدن به ترکیب اصلی بین دو دروازه بان لژیونر یعنی علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده باشد؛ جایی که یکی در لیگ بلژیک و دیگری در لیگ پرتغال به میدان رفته اند. انتخاب از بین این دو نفر کار راحتی نیست، چون این دو دروازه بان هر کدام فاکتوری دارند که دیگری از آن در این مقطع زمانی بی بهره است، پس به همین دلیل به نظر می رسد اولین دغدغه جدی اسکوچیچ این باشد که کدام دروازه بان را در ترکیب اصلی تیم ملی بگذارد؛ بیرانوند یا عابدزاده؟

علیرضا بیرانوند

دروازه بان ایرانی باشگاه آنتورپ بلژیک، در فصلی که گذشت چندان پیروز نبود. او که امید داشت به عنوان دروازه بان اصلی این تیم در لیگ بلژیک و لیگ اروپا به میدان برود، بیشتر مقاطع فصل را روی نیمکت یا سکو نشست تا چندان توفیقی در برنامه های درازمدتی که برای خودش ترسیم نموده بود، نداشته باشد. بیرانوند خاتمه در لیگ بلژیک 10 بار فرصت بازی به دست آورد. در این 10 بازی او چهار بازی را پیروز به ثبت کلین شیت شد و در بقیه بازی ها دروازه اش 11 بار باز شد.

در مجموع بیرانوند در لیگ بلژیک برای تیمش 845 دقیقه بازی کرد. با توجه به طولانی بودن لیگ بلژیک و تعداد زیاد بازی ها در این لیگ، این تعداد دقایق بازی چندان زیاد نیست؛ به ویژه این که بیرانوند این دقایق را هم در اواسط فصل دارد و اواخر فصل نه تن ها بازی نمی کرد، بلکه روی نیمکت هم نبود و سکونشینی را تجربه می کرد. البته بیرانوند دو بازی هم برای آنتورپ در لیگ اروپا انجام داد که تقابل سخت با تاتنهام بود. او در مجموع این دو بازی هم چهار بار دروازه اش باز شد. در مجموع و با احتساب این 167 دقیقه ای که بیرو در لیگ اروپا بازی کرد، او در فصل گذشته 12 بار پیراهن آنتورپ را به تن کرد که حاصلش 15 گل خورده و چهار کلین شیت در هزار و 12 دقیقه ای بود که برای این تیم به میدان رفت. اما نکته همچنان همان است که بیرو این تعداد دقایق بازی را اواسط فصل لیگ بلژیک داشته و مدت هاست در ترکیب اصلی تیمش قرار نگرفته است.

امیر عابدزاده

بر خلاف علیرضا بیرانوند، عابدزاده دروازه بان اصلی باشگاه ماریتیمو در لیگ پرتغال است. آمار گل های خورده امیر در لیگ پرتغال زیاد است، ولی دو، سه مورد است که این آمار را توجیه می نماید. عابدزاده در این فصل 29 بار درون دروازه ماریتیمو نهاده شد و 34 بار دروازه اش باز شد. این تعداد گل خورده نه از ضعف عابدزاده بلکه از ضعف کلی تیم ماریتیمو بود، چون تیم آن ها تا هفته های آخر برای فرار از سقوط می جنگید که اتفاقا هنرنمایی عابدزاده در ملاقات های نهایی فصل، یکی از دلایل بقای این تیم در لیگ پرتغال شد. نکته ای که کار عابدزاده را پررنگ جلوه می دهد، این است که او از این 29 بازی 10 بازی را با کلین شیت سپری نموده؛ رکوردی فوق العاده برای دروازه بانی که تیمش برای فرار از سقوط می جنگد. دوباره بر خلاف بیرانوند که اواخر فصل فرصت بازی کردن به دست نیاورد، عابدزاده چنین نبود و تقریبا به طور ثابت در تمامی ملاقات های فصل، بدون درنظرگرفتن چند ملاقاتی که روی نیمکت نشست، به میدان رفته است.

حاصل دقایق بازی او در مقایسه با بیرانوند، اما شگفت انگیز است. او با 2610 دقیقه بازی در ترکیب ماریتیمو بیش از دو برابر علیرضا بیرانوند در فصل اخیر بازی نموده است. پرواضح است که او در فصل اخیر به مراتب از رقیب این روزهایش در تیم ملی پرکارتر بوده است. درخشش امیر در تیم ضعیف ماریتیمو آن قدر به چشم آمد که انتهای فصل از سوی چند رسانه معتبر به عنوان یکی از برترین بازیکنان لیگ پرتغال شناخته شد.

بیرانوند یا عابدزاده؟

شاید این سؤالی است که اسکوچیچ تا به الان چند بار از خودش پرسیده باشد و مثل بسیاری دیگر از علاقه مندان به فوتبال در ایران، پاسخ روشنی برایش نداشته باشد. اگر قرار باشد بر اساس میزان آمادگی بدنی و شرایط مسابقه این انتخاب صورت بگیرد، بدون تردید باید عابدزاده درون دروازه قرار بگیرد، ولی کار برای این دروازه بان 28ساله چندان هم راحت نیست، چون علیرضا بیرانوند فاکتور بسیار مهمی دارد که امیر با وجود درخشش در باشگاهش از آن بی بهره است؛ تجربه! تعداد بازی های ملی امیر عابدزاده به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می رسد، در حالی که علیرضا بیرانوند تعداد بازی های ملی اش 10 برابر عابدزاده است! در شرایطی که تیم ملی احتیاج به کسب سه امتیاز در تک تک بازی های پیش رو دارد، شاید اسکوچیچ بدون درنگ به گذاشتن بیرانوند درون دروازه بیندیشد، چون علاوه بر فاکتور تجربه، بیرو بیش از عابدزاده می تواند با مدافعان خط دفاعی تیم ملی ارتباط برقرار کند. هرچه باشد، در مقایسه با عابدزاده، بیرانوند زمان بیشتری را در کنار مدافعان کنونی تیم ملی گذرانده است.

شاید انتخاب بدون ریسک اسکوچیچ برای این چهار بازی علیرضا بیرانوند باشد، ولی این مورد علاوه بر این که نکات مثبتی در دل دارد می تواند خطرناک هم باشد. فارغ از این که بدن بیرو مثل امیر عابدزاده در شرایط مسابقه نیست، باید اندکی دوراندیشی هم کرد. اگر ایران از این گروه صعود کند و به دور دوم مرحله انتخابی جام جهانی برسد و بیرانوند در ادامه جهت در باشگاهش همچنان یک نیمکت نشین باشد، تکلیف چیست؟ آن وقت آیا می گردد دوباره مثل همین روز ها از تجربه بیرو حرف زد و آمادگی امیر عابدزاده را نادیده گرفت؟ پاسخ به این پرسش با توجه به این که تعیین نیست بیرانوند قرار است در آینده چه تصمیمی بگیرد، سخت است، اما موضوعی که ذهن طرفداران فوتبال را قلقلک می دهد این است که اگر در این بازی ها هم دوباره فرصت تجربه اندوزی به عابدزاده داده نگردد، پس چه زمانی قرار است از توانایی های او استفاده گردد؟ با درنظرگرفتن این مورد آخر دوباره باید به خانه اول برگشت: بیرانوند یا عابدزاده؟ پاسخ این پرسش قریب به 24 ساعت دیگر تعیین می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1699

به "24 ساعت تا پاسخ اولین سؤال مهم ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "24 ساعت تا پاسخ اولین سؤال مهم ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید