آسانسور دریایی برای معلولین در آلانیا افتتاح شد!

به گزارش کتاب ارزان، افتتاح آسانسور دریایی معلولین در آلانیا تحولی بزرگ در صنعت دنیاگردی این شهر محسوب می گردد. دنیاگردی از مهم ترین صنعت ها برای کسب عایدی برای همه کشورها محسوب می گردد. کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست، این کشور سالیانه میزبان میلیون ها دنیاگرد از سرتاسر دنیا است. یکی از مسائلی که از دیرباز این صنعت را با مشکل روبرو نموده است، کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای دنیاگردانی با معلولیت جسمی است.

آسانسور دریایی برای معلولین در آلانیا افتتاح شد!

بسیاری از توریستان با معلولیت جسمی نمی توانند به راحتی به شهرها و کشورهایی که دوست دارند، سفر کنند. کمبود امکانات رفاهی، عدم ساخت مسیرهای مناسب رفت وآمد و خدماتی محدود و… از جمله موانعی هستند که بر سر راه این توریستان واقع شده است. شهر آلانیا ترکیه برای اولین بار دست به اقدامی خارق العاده زده است. افتتاح آسانسور دریایی یکی از خاص ترین امکانات ویژه معلولین است، معلولین می توانند با این آسانسور به راحتی از ساحل به داخل دریا بروند. شهر آلانیا کوشیده است تمامی امکانات لازم را برای توریستان معلول خود فراهم کند.

برای رزرو آنلاین تور آنتالیا خبرنگاران با برترین قیمت روی تصویر زیر کلیک کنید:

آلانیا کجاست؟

شهر تاریخی آلانیا در فاصله 135 کیلومتری آنتالیا واقع شده است. این شهر با اماکن تاریخی و تفریحی متعدد هرساله توریستان بسیاری را میزبانی می نماید. نام دیگر آلانیا ((علائیه)) است. این شهر از شمال به رشته کوه های توروس، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به قاضی پاشا و از غرب به ماناوگات و سیده منتهی می گردد. آب و هوای شهر آلانیا مدیترانه ای و معتدل است. این شهر زمستان هایی مرطوب و بارانی دارد. آلانیا به علت موقعیت جغرافیایی خود تابستان هایی گرم دارد و لقب این شهر ((جایی که خورشید لبخند می زند)) است.

آلانیا جاذبه های تاریخی و تفریحی متعددی دارد. در سفر به این شهر هرگز بیکار نمی شوید. حتی ممکن است برای تماشا همه جاذیه های تماشای این شهر وقت کم بیاورید! از جمله جاذبه های آلانیا می توان به غار داملاتاش، غار چاتاک، رودخانه دیم یا دیم چای، منطقه پیکنیک کادی پینار و اوُبا، چشم انداز تراس شهر آلانیا، ارک استراحتی اولاش، ییلاقها و تفرجگاه های شهر آلانیا، تفرجگاه دره توربه لیناس، پلاژهای شهر آلانیا، قلعه سلجوقی (آلانیا)، برج قرمز (Kızıl Kule)، کارخانه کشتی سازی (Shipyard (tersane)، دره سپادره (sepadere canyon)، قلعه احمدک (Ehmedek)، دروازه منحنی (Egri Gate)، خانه و موزه آتاتورک، مجسمه آتاتورک، کاروانسراهای آلانیا، شهر باستانی آیتاپ (Iotap)، سواحل آلانیا (کلئوپاترا و کیقباد) و قلعه آلارا اشاره نمود.

آسانسور دریایی معلولین در آلانیا | شهر آلانیا پیشرو در صنعت توریستی

شهر آلانیا در 120 کیلومتری شهر آنتالیا واقع شده است، این دو شهر از مهم ترین شهرهای توریستی ترکیه به حساب می آیند که در طول سال میزبان میلیون ها توریست از اقصی نقاط دنیا هستند. آلانیا علاوه بر بهره مندی از سواحل بسیار زیبا با آب های زلال و شفاف، توانسته است از این ویژگی برترین استفاده را نموده و طرح های بسیار کاربردی و مهم را ارائه دهد. اولین بار در سال 2003 برنامه توسعه و توسعه توریستی شهر آلانیا مطرح شد، از زمان تا به حال دولت و شهرداری آلانیا کوشیده اند با طراحی و ساخت زیرساخت های مختلف صنعت توریستی شهر و کشور را بهبود ببخشند.

یکی از طرح های توریستی دولت، حمایت از توریستان معلول بود که به علت زیر ساخت های ضعیف کشور نمی توانستند از خدمات توریستی ترکیه بهره مند شوند. شهرداری آلانیا کوشیده است با فراهم کردن اماکنی مجهز نظیر سواحل، پارک های ملی و هتل های شیک و… خدمات لازم را به توریستان دارای معلولیت های جسمی ارائه دهد.

آسانسور دریایی معلولین در آلانیا | آسانسور دریایی، تحولی در صنعت توریستی ترکیه

شهر آلانیا ترکیه یکی از پیشتازان جذب توریست در این کشور است، از همین رو برای توسعه دایره توریستان خود دست به ابتکاری نو زده است. شهرداری آلانیا با برگزاری جلسات متعدد و مطرح کردن ایده نو خود در نهایت در ساحل رینبو (rainbow) این شهر به توافقات نوی دست یافتند. شهرداری این شهر تصمیم دارد که برنامه های گسترده ای را با شعار آلانیا شهری در دسترس توریستان اجرا نماید.

یکی از مسائلی که بر سر راه توریستان با معلولیت های جسمی واقع شده است، کمبود امکانات حمل و نقل و تفریحی مناسب است. برنامه های توریستی شهر آلانیا جامعه توریستان معلول را هدف خود قرار داده است. اولین اقدام در دست، برنامه ساخت یک آسانسور دریایی اتوماتیک بود. این آسانسور به معلولین با آسیب های نخاعی و مسائل حرکتی و… این امکان را می دهد که به تنهایی و بدون حضور شخص سومی، از ساحل وارد آب دریا شوند.

آسانسور دریایی اولین بار در کشور ترکیه طراحی و راه اندازی شده است. آدِم مورات، شهردار آلانیا و برهان سیلی پرزیدنت اجرایی انجمن متصدیان توریستی آلانیا با مشارکت مهمانانی که دچار معلولیت بودند این آسانسور دریایی را افتتاح کردند. این آسانسور طوری طراحی شده است که بدون احتیاج به زیر ساخت های ثابت عمل کند و به شکل جدا شونده ساخته شده است. عدم احتیاج به زیر ساخت های ثابت مانع از بین رفتن سواحل آلانیا می گردد. در این برنامه چندین سکوی مختلف ساخته شده که امکان نصب شدن یک آسانسور دریایی را فراهم می نماید.

آسانسور دریایی معلولین در آلانیا | آلانیا اولین شهر ترکیه با عضویت اتحادیه ENAT

اتحادیه ENAT (European Network for Accessible Tourism) یک شبکه توریستی در کشورهای اروپایی است. توریستان با معلولیت های جسمی مختلف می توانند با عضویت در این اتحادیه با حداقل محدودیت ها به کشور های مختلف سفر کنند و از امکانات مختلف آن ها بهره ببرند. کشورهای اروپایی با عضویت در این اتحادیه خود را موظف می دانند که محیط و شرایطی را فراهم آورند که اشخاص معلول نیز بتوانند به راحتی سفر کنند و از جاذبه های توریستی مختلف بازدید کنند. در کشور ترکیه، شهر آلانیا اولین شهر در این کشور است که با اجرای استاندارهای مورد نظر، عضو اتحادیه ENAT شده است.

مجهز شدن منطقه ها توریستی آلانیا به امکانات ویژه توریستان معلول

تمامی منطقه ها توریستی و تاریخی آلانیا، بعد از پیوستن این شهر به اتحادیه ENAT، مجهز به امکانات ویژه برای معلول شدند. بعد از ساخت آسانسور دریایی، آلانیا امکان تاریخی خود را نیز برای معلول قابل دسترس کرد. یکی از این مکان های توریستی، قلعه تاریخی آلانیایی است که در سال 1226 میلادی ساخته شده است. امکانات لازم و مسیرهای مناسبی برای توریستان معلول در نظر گرفته شده است، اکنون توریستانی که با ویلچر حرکت می کنند و از لحاظ بصری یا شنوایی با محدودیت هایی روبه رو هستند، می توانند از این قلعه تاریخی بازدید نموده و لذت ببرند.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2349

به "آسانسور دریایی برای معلولین در آلانیا افتتاح شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسانسور دریایی برای معلولین در آلانیا افتتاح شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید