آسیاب آبی متعلق به دوران ایلخانی در اردکان مرمت می گردد

به گزارش کتاب ارزان، به گفته حمید مشتاقیان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان، آسیاب آبی ترک آباد واقع در روستایی به همین نام متعلق به دوران ایلخانی مرمت و ساماندهی می گردد.

آسیاب آبی متعلق به دوران ایلخانی در اردکان مرمت می گردد

برای سفر با تورهای ارزان قیمت پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

مشتاقیان با بیان اینکه پروژه مرمت و ساماندهی آسیاب آبی ترک آباد اردکان در آذر ماه 94 با مشارکت دهیاری ترک آباد و با تخمین اعتباری بالغ بر 15 میلیون ریال شروع می گردد گفت:

مهم ترین آیتم های اجرایی این پروژه شامل پی بری و پی بندی، استحکام بخشی دیواره ها، ازاره چینی، مرمت داخلی، محوطه سازی و نور پردازی است که امیدواریم تا نوروز 95 به بهره برداری برسد.

مشتاقیان با اشاره به اینکه در سال های گذشته بخشی از استحکام بخشی و مرمت آسیاب توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان و با مشارکت دهیاری ترک آباد اجرا شده است، اعلام کرد:

روستای ترک آباد در پنج کیلومتری غرب اردکان در جهت راه اردکان - نائین واقع شده و به صورت معین و مستند، قدیمی ترین شواهد تاریخی و متون در ارتباط با روستای ترک ­آباد را باید در وقف ­نامه ربع رشیدی اثر رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر اعظم ایلخانان مغول دانست.

مشتاقیان ادامه داد:

در این کتاب، بانی اولیه این روستا را ترکان خاتون دختر امیر مبارزالدین محمد، حاکم حکومت محلی آل­ مظفر در یزد در سال 747 هجری قمری دانسته که قناتی در این منطقه احداث و موجب ایجاد این روستا شده است.

وی با بیان اینکه این آسیاب آبی در سال 82 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار امیدواری کرد:

این آسیاب پس از مرمت دوباره راه اندازی و فعال گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 680

به "آسیاب آبی متعلق به دوران ایلخانی در اردکان مرمت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیاب آبی متعلق به دوران ایلخانی در اردکان مرمت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید