آمادگی ایران برای ایجاد راستا تازه ای در راستای ارتقای روابط با بلاروس

به گزارش کتاب ارزان، وزیر امور خارجه در ملاقات همتای بلاروسی از آمادگی ایران برای ایجاد راستا تازه ای به منظور ارتقای روابط دو کشور اطلاع داد و از کاهش حجم تعاملات تجاری ابراز تأسف کرد.

آمادگی ایران برای ایجاد راستا تازه ای در راستای ارتقای روابط با بلاروس

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و ولادیمیر ماکی وزیر خارجه بلاروس در مورد روابط دوجانبه و همکاری های مالی بین دو کشور به بحث و گفتگو پرداختند.

وزیر خارجه بلاروس در این ملاقات بر اراده مینسک برای اجرایی کردن توافقات دو کشور از جمله توافق های اجرا شده در ملاقات هفته گذشته روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه، تأکید کرد.

ماکی با اشاره به اینکه تحریم های ظالمانه هر دو کشور ایران و بلاروس را هدف قرار داده است، توضیح داد که تنها با همکاری مشترک می توان بر این مسئله فائق آمد.

آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران در تمامی حوزه ها و ایجاد رابطه مالی متوازن

وزیر خارجه بلاروس تأکید کرد که این کشور برای همکاری در تمامی حوزه ها و ایجاد یک رابطه مالی متوازن با ایران آمادگی دارد.

وی با اشاره به جلسات متعدد در سطوح کارشناسی بین دو کشور، رسیدن توافقات به سطح عملیاتی را نیازمند اراده سیاسی خواند.

در ادامه، وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات روسای جمهور دو کشور را ملاقاتی خوب توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا راستا تازه ای برای ارتقای روابط دو کشور ایجاد گردد.

ابراز تأسف از کاهش حجم تعاملات تجاری دوجانبه

امیرعبداللهیان ضمن ابراز تأسف از کاهش حجم تعاملات تجاری دوجانبه با وجود توافقات اجرا شده بین دو کشور، توضیح داد که ایران آمادگی دارد تا در حوزه هایی نظیر ماشین های صنعتی و سنگین، ماشین آلات کشاورزی، اتوبوس برقی، قطعات خودرو و اقلام کشاورزی با بلاروس همکاری جدی داشته باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به عدم برگزاری جلسه کمیسیون مشترک سیاسی و کمیسیون مشترک مالی دو کشور در طول چهار سال گذشته، خواستار تشکیل جلسه این کمیسیون ها شده و اسم کرد که ایران در انتظار معین رئیس کمیسیون مشترک از سوی طرف مقابل بوده و برای برگزاری جلسه کمیسیون سیاسی در ماه اکتبر آمادگی دارد.

امیرعبداللهیان بعلاوه اشاره نمود که می توان از ظرفیت اتحادیه مالی اوراسیا هم برای توسعه روابط مالی دو کشور بهره گرفت.

گفتنی است وزرای خارجه ایران و بلاروس در حاشیه نشست شانگهای در دوشنبه هم ملاقات و امیرعبداللهیان بر برطرف مشکل دانشجویان مشغول به تحصیل در بلاروس تأکید نموده بود. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وزرای خارجه فنلاند، اتریش، هند، لوکزامبورگ، آلمان، کرواسی و بعلاوه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه در ملاقات با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این که دولت سیزدهم مذاکرات را از سر می گیرد، توضیح داد: دولت نو در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات صورت گرفته است. نه اتلاف وقت می نماید، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می پذیرید و نه کشور را معطل وعده های توخالی سابقه دار خواهد نمود. (جزییات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1842

به "آمادگی ایران برای ایجاد راستا تازه ای در راستای ارتقای روابط با بلاروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ایران برای ایجاد راستا تازه ای در راستای ارتقای روابط با بلاروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید