اجرای آزمایشی راهنمای عمل معلمان در کلاس های چندپایه

به گزارش کتاب ارزان، تهران (پانا) - کتاب راهنمای عمل معلمان در کلاس های چندپایه و نمونه خودآموز ویژه دوره دوم ابتدایی به وسیله سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فراوری و به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

اجرای آزمایشی راهنمای عمل معلمان در کلاس های چندپایه

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی، کلاس های چندپایه دارای برنامه درسی و کتاب خاص کلاس های چندپایه نیستند، لذا معلمان باید بیش از یک برنامه درسی را به طور همزمان تدریس نمایند. بعلاوه تعداد برنامه های درسی که معلم ملزم به اجرا آن است، به تعداد پایه هایی که در کلاس حضور دارند، بستگی دارد.

براساس این گزارش؛ به استناد راهکار3-5 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای بسط عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان منطقه ها محروم، عشایری و روستایی سراسر کشور و ماده 5 آیین نامه کلاس های چندپایه، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به منظور پشتیبانی آموزشی و تربیتی از معلمان و دانش آموزان کلاس های چندپایه، نسبت به تهیه و تدوین کتاب راهنمای معلم و بسته های آموزشی ویژه کلاس های چندپایه اقدام کرد.

کتاب راهنمای عمل معلمان در کلاس های چندپایه دارای چند ویژگی های می باشد از جمله اینکه برای اولین بار به وسیله سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فراوری شده است و راهنمای تدریس برای یک پایه و یک درس خاص نیست بلکه کتابی برای اجرای مؤثرتر تمامی دروس دورة ابتدایی است و با فرایند و چارچوبی متفاوت از سایر کتاب های راهنمای معلم فراوری شده در سازمان است.

این کتاب مشتمل بر 5 فصل : 1) کلیات؛ چیستی و چرایی کلاس های چندپایه، 2) اهداف و انتظارات عملکردی با هدف ارائه یک مرجع برای انواع طراحی آموزشی معلمان، 3) رویکردها و راهبردهای یاددهی -یادگیری، 4) ارزشیابی و نمونه فعالیت های یاددهی-یادگیری و در پایان فرهنگ واژگان تنظیم شده است و امیدواریم این کتاب معلمان کلاس های چندپایه را در مدیریت زمان کلاس و افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان کمک کند.

اجرای آزمایشی کتاب راهنمای عمل معلمان در کلاس های چندپایه با کد 4901 در پایگاه کتاب های درسی به نشانی http://chap.oerp.ir قابل دسترسی است.

فراوری نمونه خودآموز

یکی دیگر از اقدامات گروه برنامه ریزی کلاس های چندپایه که بر اساس ضرورت، نیازها، چالش ها و مسائل کلاس های چندپایه؛ انجام شد، تدوین یک نمونه خودآموز ویژه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در کلاس های چندپایه است. ویژگی ها و معیارهای تهیه این نمونه به توضیح زیر است:

کاربرد بسته آموزشی دانش آموزان چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در کلاس های چندپایه هستند.

بسته آموزشی خودآموز این قابلیت را دارد تا در کلاس های چندپایه با هدایت معلم و عمدتاً به شکل خودآموز مورد استفاده قرار گیرد و دارای دستورالعمل ویژه معلمان و دانش آموزان است.

اندازه دشواری بسته آموزشی با توانایی های ذهنی و رشدی دانش آموزان چهارم و پنجم و ششم تناسب دارد.

موضوعاتی از مواد درسی دوره ابتدایی که یادگیری آن بدون حضور مستقیم معلم هم ممکن باشد و به عبارتی معلم تنها ناظر فرایند یادگیری باشد.

موضوعاتی که امکان تجربه مستقیم آن به وسیله دانش آموز میسر نباشد و حتی با حضور معلم آموزش به وسیله فیلم، پوستر، تصاویر، فلش کارت، پاورپوینت و ... صورت می پذیرد.

اجرای آزمایشی خودآموز درس 8 آسمان در شب علوم چهارم با کد 431 در پایگاه کتاب های درسی به نشانی http://chap.oerp.ir قابل دسترسی است.

معلمان کلاس های چندپایه می توانند هرگونه نقد، نظر و پیشنهاد خود را جهت بهبود و اعتلای کتاب و خودآموز به رایانامه گروه برنامه ریزی کلاس های چندپایه به نشانی [email protected] ارسال نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1834

به "اجرای آزمایشی راهنمای عمل معلمان در کلاس های چندپایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای آزمایشی راهنمای عمل معلمان در کلاس های چندپایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید