التهاب مزمن و 6 نشانه ای که نباید نادیده گرفت

به گزارش کتاب ارزان، خبرنگاران : التهاب ممکن است یکی از نگران کننده ترین اصطلاحات حال حاضر در دنیای سلامت باشد. در شرایطی که التهاب به طور طبیعی پس از ورود یک ماده خارجی یا مضر به بدن رخ می دهد، التهاب بلند مدت می تواند در نهایت به بروز بیماری ها و شرایط مختلف منجر شود.

التهاب مزمن و 6 نشانه ای که نباید نادیده گرفت

به گزارش خبرنگاران به نقل ازعصر ایران ، التهاب حاد یکی از راه های محافظت بدن از خود محسوب می شود، مانند تجربه تب هنگام بیماری یا حتی قرمزی که اطراف یک جوش شکل می گیرد. اما گاهی اوقات مسیرهای التهابی در بدن بیش از یک دوره حاد فعال باقی مانده و چند ماه یا چند سال این شرایط ادامه می یابد که به آن التهاب مزمن گفته می شود.

اگر به التهاب مزمن رسیدگی نشود می تواند به مسائل سلامت جدی تر از جمله دیابت نوع 2، بیماری های خودایمنی، سرطان، و حتی بیماری آلزایمر منجر شود. اما چه چیزی موجب التهاب مزمن می شود؟ به گفته دکتر آلکساندر سووا، رژیم غذایی عامل اصلی التهاب مزمن است، با این وجود، چندین عامل دیگر سبک زندگی نیز در این زمینه نقش دارند که از آن جمله می توان به سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، و استرس مدیریت نشده اشاره کرد.

در ادامه با شش علامت التهاب مزمن و نکته هایی مفید برای معکوس کردن این شرایط بیشتر آشنا می شویم.

یبوست

به گفته اشلی کیچنز، متخصص تغذیه، یبوست پایدار می تواند یکی از نشانه های کلیدی بروز التهاب مزمن در بدن باشد.

فردی که کمتر از سه بار در هفته دفع مدفوع را انجام می دهد به عنوان فردی مبتلا به یبوست در نظر گرفته می شود. مدفوع فرد مبتلا به یبوست سفت و خشک است و دفع آن با دشواری یا درد همراه است.

اسهال

به گفته دکتر سدرینا کالدر، اسهال بدون دلیل مشخص ممکن است یکی از نشانه های بیماری التهابی روده باشد. افزون بر اسهال، بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت زخمی می توانند موجب شکم درد، خستگی، مدفوع خون آلود و کاهش وزن شوند.

اسهال به شرایطی گفته می شود که مدفوع شل و آبکی است و اغلب با احساس نیاز شدید برای استفاده از توالت پیوند خورده است.

نوسان های وزن

نوسان های منظم در وزن بدن می تواند یکی دیگر از نشانه های التهاب مزمن باشد.

فرد زمانی با نوسان های وزنی روبرو است که کاهش یا افزایش غیرمعمول وزن بدن خود را تجربه کند. این علامت می تواند با دیگر مسائل گوارشی مانند یبوست یا اسهال همراهی شود.

به گفته دکتر سووا، حمل وزن بیش از حد می تواند به دلیل التهاب مزمن باشد.

وزن اضافه اغلب با مقاومت به انسولین مرتبط است که یک محرک دیگر برای التهاب مزمن است. زمانی که حالت التهابی مقاومت به انسولین شکل می گیرد، افراد اغلب خستگی، افزایش وزن، افزایش گرسنگی، و تغییرات خلقی را تجربه می کنند. شکل گیری این شرایط اغلب تدریجی و در ابتدا بدون عوارض جانبی چشمگیر است، اما پیامدهای بیماری مزمن بلند مدت قابل توجه هستند.

تنگی نفس

تنگی نفس علامتی بسیار رایج از بیماری های مزمن تنفسی، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه است. بسکمک از افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه با سرفه مزمن و خس خس سینه نیز روبرو هستند.

خستگی

احساس خستگی بیشتر از حد معمول ممکن است نشانه ای از التهاب مزمن باشد. خستگی یک علامت شایع است که می تواند به واسطه چندین بیماری مزمن التهابی رخ دهد.

بدن درد

بدن درد می تواند نشانه ای از التهاب مزمن باشد. بیماری های مزمن التهابی که بر عضلات، مفاصل یا ستون فقرات تاثیر می گذارند می توانند موجب بدن درد شوند.

برای کاهش التهاب مزمن می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

- مصرف بیشتر غذاهای گیاهی

فرایند درمان التهاب مزمن از شخصی به شخص دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد، اما افزودن غذاهای سرشار از فیبر به رژیم غذایی یکی از نخستین اقداماتی که می توان مد نظر قرار داد. افزودن غذاهای گیاهی مختلف مانند میوه ها، سبزیجات و حبوبات به رژیم غذایی می تواند مفید باشد.

- حذف غذاهای فرآوری شده از رژیم غذایی

یک رژیم غذایی حاوی میزان کم از قند پالایش شده، چربی های ترانس، و چربی اشباع می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. افزایش دریافت اسیدهای چرب امگا-3 از روغن ماهی یا ماهی های چرب می تواند پروتئین های تولیدکننده التهاب را کاهش دهد و همچنین انجام ورزش می تواند به کاهش تولید پروتئین های التهابی کمک کند.

- خواب با کیفیت

خواب خوب و با کیفیت شبانه را نادیده نگیرید. آپنه خواب در موارد زیادی تشخیص داده نمی شود.

آپنه خواب محرکی برای خواب بی کیفیت و التهاب مزمن است، از این رو، باید در پی تشخیص و درمان آن باشید.

همچنین، اشلی کیچنز رسیدگی به استرس مزمن و استفاده از تاکتیک های مدیریت استرس برای کمک به کاهش التهاب را توصیه می کند.

اما در نهایت بهتر است پیش از هر گونه نتیجه گیری با پزشک خود مشورت کنید. همانند هر مساله مزمن دیگر، مراجعه به پزشک برای تشخیص و تایید وجود هر گونه مسئله ای که به آن مبتلا هستید، اهمیت دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1667

به "التهاب مزمن و 6 نشانه ای که نباید نادیده گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "التهاب مزمن و 6 نشانه ای که نباید نادیده گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید