برترین زمان تعویض پوشک نوزاد دختر و پسر هر چند ساعت است؟

به گزارش کتاب ارزان، آشنا بودن با زمان مناسب تعویض پوشک بچه به مادران و پدران جوان یاری می نماید تا دائم نگران این موضوع نباشند و برای این کار زمان مناسبی را انتخاب نمایند. از طرف دیگر توجه به زمان تعویض پوشک نوزاد موجب می گردد تا پوست حساس نوزاد در معرض آلودگی ها قرار نگیرد. از همین رو عوض کردن پوشک بچه برای سلامت فرزند دلبند شما نیز اهمیت زیادی دارد. اما در خصوص تعداد دفعات تعویض پوشک نوزاد پسر و دختر اطلاعاتی دارید؟ برترین زمان تعویض پوشک نوزاد هر چند ساعت است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله خبرنگاران می توانید با زمان مناسب تعویض پوشک نوزاد آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص زمان مناسب عوض کردن پوشک نوزاد پاسخ خواهیم داد.

برترین زمان تعویض پوشک نوزاد دختر و پسر هر چند ساعت است؟

اهمیت زمان تعویض پوشک نوزاد

زمانی که پوشک نوزاد را به موقع عوض نکنید، این موضوع می تواند به سلامت نوزاد شما آسیب وارد کند. به علاوه تعداد دفعات تعویض پوشک نوزاد معمولاً به مقدار حساسیت پوست نوزاد نیز وابسته است. نوزادانی که پوست حساس تری دارند، باید بلافاصله بعد از هر ادرار و مدفوع تمیز شوند و پوشک آن ها عوض گردد. در غیر این صورت پوست نوزاد ملتهب و قرمز می گردد. در ادامه به مهم ترین عوارض بی توجهی به زمان عوض کردن پوشک نوزاد اشاره شده است.

  • خیس بودن پوشک موجب ایجاد بثورات پوستی می گردد.
  • ماندن مدفوع نوزاد در پوشک موجب ایجاد حساسیت ها و تحریک پوست می گردد.
  • باکتری های موجود در پوشک به خصوص در نوزادان دختر می تواند سبب بروز عفونت در مثانه گردد.
  • بی توجهی به زمان تعویض پوشک نوزاد می تواند موجب نشتی ادرار و مدفوع و کثیف شدن لباس و محل استراحت نوزاد گردد.

زمان مناسب تعویض پوشک بچه کی است؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که زمان تعویض پوشک نوزاد ممکن است از یک روز به روز دیگر فرق دارد. به طور کلی متخصصین توصیه می نمایند که برای نوزادان تازه متولد شده، هر 2 تا 3 ساعت یک بار پوشک او را تعویض کنید. بعد از چند ماه مدت زمان تعویض پوشک نوزاد افزایش پیدا می نماید.

نوزادان تازه متولد شده معمولاً هر 1 تا 3 ساعت یک بار ادرار و تقریباً 2 تا 5 بار نیز در روز مدفوع می نمایند. به طور میانگین پوشک نوزاد در روز حدود 8 تا 12 بار احتیاج به تعویض دارد و گاهی اوقات این مقدار می تواند کمتر یا بیشتر باشد. بهتر است هر بار قبل از این که آغاز به شیر دادن به نوزاد کنید، ابتدا پوشک او را آنالیز کنید. بعد از خوردن شیر نیز حتماً پوشک بچه را آنالیز کنید که در صورت احتیاج پوشک را تعویض نمایید.

اطلاع از آخرین مطالب مجذوب کننده و پرطرفدار

راه های تشخیص زمان مناسب تعویض پوشک

تشخیص این که زمان تعویض پوشک نوزاد فرا رسیده یا خیر کار چندان سختی نیست. برای این کار می توانید به راحتی پوشک را کنار بزنید و ببینید که آیا تمیز است یا خیر. اما جز این روش می توانید از 2 طریق دیگر نیز زمان عوض کردن پوشک بچه را تشخیص دهید. در ادامه به این دو روش اشاره شده است.

1- نشانگر تعویض پوشک نوزاد را آنالیز کنید

نوار نشانگر پوشک که روی بیشتر پوشک ها با برندهای مختلف وجود دارد، به شما نشان می دهد که پوشک خیس شده یا خیر. این نوار در شرایط عادی زرد است. زمانی که رنگ این نوار از زرد به رنگ آبی تغییر کند، یعنی زمان تعویض پوشک کودک فرا رسیده است.

2- گریه و بیقراری نوزاد می تواند نشانه زمان تعویض پوشک نوزاد باشد

در بیشتر مواقع زمانی که کودک بیقرار است و آغاز به گریه می نماید، می خواهد به شما بگوید که چیزی او را ناراحت می نمایند. معمولاً گریه یک باره نوزاد 3 علت مهم دارد. او گرسنه است، خسته شده و یا پوشکش کثیف است و زمان عوض کردن پوشک فرا رسیده است. در صورتی که نوزاد شما غذایش را خورده و استراحت نموده، پس احتمالاً زمان تعویض پوشک است!

نکاتی مهم در خصوص زمان مناسب و نحوه تعویض پوشک بچه

  • برای انتخاب سایز مناسب پوشک حتماً قبل از خرید پوشک بچه، نمودار مقدار و وزن پوشک را آنالیز کنید و سعی کنید تا سایز مناسبی را انتخاب کنید.
  • هر چقدر کودک شما بزرگ تر می گردد و تحرک بیشتری دارد، باید سریع تر برای تعویض پوشک او اقدام کنید تا آلودگی به بیرون رسوخ نکند.
  • معمولاً حجم ادرار نوزادان با افزایش سن و مصرف غذاهای جامد کاهش پیدا می نماید. اما در این سن نیز لازم است هر چند ساعت یک بار پوشک را تعویض کنید.
  • اگر پوست کودک شما حساس و قرمز شده است، بعد از شستشو و تمیز کردن پوست از پمادهای مخصوص پای نوزاد بهره ببرید تا نوزاد دچار عوارض ناشی از حساسیت به پوشک نگردد.
  • برای عوض کردن پوشک بچه آن را طوری زیر پای نوزاد قرار دهید که نوارها به صورت متقارن بسته شوند. برای بستن چسب کنار پوشک باید دو انگشت خود را بین پوشک و شکم نوزاد بگذارید و مطمئن شوید که پوشک خیلی سفت بسته نمی گردد و به شکم نوزاد فشار وارد نمی نماید. پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش مراحل تعویض پوشک نوزاد را بخوانید.
  • در زمان تعویض پوشک نوزاد پسر حتماً آلت نوزاد را به سمت پایین قرار دهید تا ادرار روی شکم خارج از پوشک نریزید.
  • در زمان تعویض پوشک نوزاد حتماً کمی صبر کنید تا بدن نوزاد خشک گردد و بعد پوشک را تعویض نمایید.
  • اگر نوزاد شما یک روز ادرار کمتری نسبت به سایر روزها داشته، باید بدانید که این موضوع می تواند نشان دهنده کاهش مقدار آب بدن او باشد. بنابراین بهتر است مایعات بیشتری به او بدهید.
  • بهتر است بدانید که تعویض پوشک نوزاد دختر بیشتر از نوزاد پسر اهمیت دارد. انتقال آلودگی به مثانه و مجاری ادراری می تواند زمینه ایجاد عفونت را در نوزادان دختر فراهم کند.

آیا تعویض پوشک نوزاد در شب لازم است؟

عوض کردن پوشک نوزاد در خواب چندان مهم نیست. درواقع زمانی که کودک شما خواب است، بهتر است او را برای عوض کردن پوشک بیدار نکنید. اجازه دهید او بخوابد و زمانی که بیدار شد می توانید این کار را انجام دهید. در صورتی که احساس می کنید پوشک او بیش از حد خیس شده و یا حجم مدفوع زیاد است، بهتر است پوشک را در زمان خواب نیز عوض کنید.

پوشک پارچه ای یا یک بار مصرف، کدام بهتر است؟

هر چند که استفاده از پوشک های یک بار مصرف بسیار رایج است، اما از مهم ترین عوارض پوشک برای نوزاد بروز حساسیت و قرمز شدن پوست است. اما پوشک پارچه ای یکی از برترین انواع پوشک های نوزاد است که برای بچه هایی که به جنس پوشک های یک بار مصرف حساسیت دارند، گزینه مناسبی است. باید بدانید که پوشک های پارچه ای در صورتی که خیس شوند، باید بلافاصله عوض شوند و بی توجهی به این موضوع موجب بروز بیماری های پوستی در نوزاد می گردد.

در هر صورت توجه به زمان مناسب عوض کردن پوشک می تواند از بروز مسائل پوستی و عفونت های مجاری ادرار در نوزادان جلوگیری کند. سعی کنید هر 2 تا 3 ساعت یک بار پوشک نوزاد را آنالیز کنید و در صورتی که آلوده شده، به سرعت آن را تعویض نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای قدم به قدم گرفتن کودک از پوشک

سوالات متداول

آیا تعویض پوشک نوزاد در خواب لازم است؟

در صورتی که پوشک نوزاد با ادرار خیس شده و یا حجم مدفوع بسیار کم است احتیاجی به تعویض پوشک بچه در خواب نیست. از همین رو اجازه دهید نوزاد بیدار گردد و بعد پوشک او را عوض کنید. در صورتی که پوشک با مدفوع کثیف شده است و مقدار آلودگی زیاد است، برای جلوگیری از بثورات پوستی و ایجاد عفونت پوشک را در همان لحظه عوض کنید.

تفاوت استفاده از پوشک پارچه ای و یک بار مصرف چیست؟

پوشک های پارچه ای برای نوزادانی که پوست حساسی دارند، گزینه مناسبی هستند. اما در صورت استفاده از این پوشک ها باید بلافاصله بعد از کثیف شدن، آن را تعویض نمایید.

زمان تعویض پوشک نوزاد هر چند ساعت است؟

متخصصین توصیه می نمایند که برای نوزادان تازه متولد شده، هر 2 تا 3 ساعت یک بار پوشک او را عوض کنید.

منابع: ،

نوشته های مرتبط

6 مرحله آموزش تعویض پوشک بچه دختر و پسر

10 روش عملی و قدم به قدم برای از پوشک گرفتن کودک + تمام نکات و سوالات شما

7 نکته مهم راهنمای خرید پوشک بچه برای نوزاد دختر و پسر

8 عوارض پوشک بچه برای نوزاد پسر و دختر | کهنه بهتره یا پوشک؟

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2038

به "برترین زمان تعویض پوشک نوزاد دختر و پسر هر چند ساعت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان تعویض پوشک نوزاد دختر و پسر هر چند ساعت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید