ترفندهای تمیز کردن خانه که فقط حرفه ای ها می دانند

به گزارش کتاب ارزان، هر کسی بعد از بازگشت به خانه ای تمیز، منظم و بدون به هم ریختگی احساس بهتری دارد. در واقع، وقتی خانه هایمان نامرتب هستند، بیشتر احساس استرس و اضطراب می کنیم. تحقیقات نشان می دهند که تمیز کردن خانه بر بهبود سلامت روان تأثیر مثبتی دارد. بعضی از تحقیقات نیز رابطه افزایش افسردگی و ترشح هورمون استرس کورتیزول با به بهم ریختگی خانه را نشان می دهند. تمیز کردن خانه و مرتب نگه داشتن آن راهی آسان برای کاهش استرس روزانه است اما همین نظافت نیز بعضی از افراد را مضطرب می نماید. اینکه نمی دانیم برای تمیز کردن خانه از کجا آغاز کنیم یا هر چند وقت یک بار باید کارهای منزل را انجام دهید، می تواند مانعی برای نظافت منزل باشد. در این مقاله، برترین ترفند های تمیز کردن خانه را می خوانید تا همواره خانه ای تمیز و درخشان داشته باشید.

ترفندهای تمیز کردن خانه که فقط حرفه ای ها می دانند

ابزاری که برای تمیز کردن خانه به آن ها احتیاج دارید

قبلاً از اینکه به سراغ فوت و فن تمیزی خانه برویم، باید به ابزار مورداحتیاج تمیز کردن خانه بپردازیم. اولین و برترین کار برای تمیز کردن خانه این است که مطمئن شوید ابزار مناسبی در اختیار دارید. خبر خوب این است که برای مرتب کردن خانه شلوغ به محصولات گران قیمت احتیاجی ندارید. اگر چند ابزار اساسی و باکیفیت را تهیه کنید، می توانید خانه خود را به برترین شکل ممکن تمیز کنید.

1. دستمال میکروفایبر ابزاری تمیز کردنی که باید داشته باشید

دستمال میکروفایبر یکی از ابزارهای محبوب حرفه ای ها است. پارچه میکروفایبر نه تنها در تمیز کردن سطوح بهتر از اسفنج، دستمال حوله ای و مواد مشابه آن کار می نماید، بلکه قابل شستشو در ماشین لباسشویی است و بسیار سریع خشک می گردد. این ویژگی به این معناست که میکروب کمتری روی این دستمال باقی می ماند.

شما می توانید سرکه سفید را با آب و مایع ظرفشویی ترکیب کنید و یک پاک نماینده چندمنظوره برای از بین بردن لکه ها و تمیز کردن خانه داشته باشید. این پاک نماینده به یار همیشگی دستمال میکروفایبر شما تبدیل خواهد شد.

دستمال های میکروفایبر تا 99 درصد از باکتری ها را تنها با آب از بین می برند و تقریبا سه برابر بیشتر از دستمال های عادی مؤثر هستند. به همین دلیل، در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی از دستمال ها و حوله های میکروفایبر استفاده می نمایند.

2. برای تمیز کردن خانه جعبه ای از محصولات شوینده داشته باشید

دستمال های میکروفایبر ملزومات اصلی تمیز کردن خانه هستند. در کنار این دستمال ها باید جعبه ای از محصولات شوینده نیز داشته باشید. در این جعبه، یک مایع شیشه شوی، یک پاک نماینده ملایم، یک پاک نماینده چندمنظوره و یک جفت دستکش لاتکس قرار بدهید. همیشه این جعبه را پیش از آغاز نظافت منزل آماده کنید و در دسترس خود بگذارید.

چگونه خانه را تمیز کنیم؟

در ابتدا، انگیزه برای تمیزی خانه بسیار اهمیت دارد. برای تمیز کردن خانه باید برنامه ریزی داشته باشید. به همین منظور، بهتر است که هر بخش از خانه را به صورت جداگانه یا در یک روز تمیز کنید.

نکاتی برای تمیز کردن آشپزخانه

آشپزخانه قلب هر خانه است. حتی اگر تمام سوراخ سنبه های خانه را تمیز کنید اما آشپزخانه ای نامرتب داشته باشید، نظافت منزل هیچ فایده ای نخواهد داشت. برای تمیز کردن آشپزخانه باید به نکاتی که در ادامه می خوانید توجه داشته باشید.

1. در طول روز مراقب تمیزی و نظافت آشپزخانه باشید

برترین راه برای تمیز کردن آشپزخانه این است که آن را در طول روز تمیز کنید. این کار به شما یاری می نماید تا پیش از اینکه همه چیز از کنترل خارج گردد، به اوضاع رسیدگی کنید. تمیز کردن آلودگی ها و مرتب کردن آشفتگی های آشپزخانه به صورت روزانه باعث می گردد که میکروب ها برای نفوذ به بخش های مختلف آن فرصتی نداشته باشند. یک دستمال میکروفایبر در دسترس داشته باشید تا بتوانید بلافاصله چربی ها را پاک کنید. به این ترتیب، چربی ها سفت نمی شوند و تمیز کردن آن ها ده برابر ساده تر از چند ساعت بعد خواهد بود.

2. کارهای ساده را به سرعت و مکرر انجام دهید

نامرتبی هایی که در طول روز و هر ساعت ایجاد می شوند را بلافاصله مرتب کنید تا در چند ساعت یا چند روز آینده با انبوهی از آلودگی و درهم ریختگی آشپزخانه روبه رو نشوید. ظرف ها را بعد از هر وعده غذایی بشویید. زباله ها را هم به محض اینکه سطل زباله پر شد، بیرون ببرید.

مهم ترین نکته برای ساده تر شدن نظافت آشپزخانه همین نکته به ظاهر ساده است. جارو کردن آشپزخانه در سرانجام هر روز و تمیز و مرتب کردن آن باعث می گردد که آشپزخانه شما بدون صرف ساعت ها، همیشه تمیز باقی بماند.

3. برای تمیز کردن چربی های سخت از جوش شیرین بهره ببرید

یک دستمال میکروفایبر برای تمیز کردن سریع آلودگی های اندک روی پیشخوان آشپزخانه و لوازم خانگی عالی است اما برای تمیز کردن آلودگی های بزرگتر مربوط به غذاها، باید از جوش شیرین بهره ببرید.

مقداری جوش شیرین را روی دستمال بریزید و هر قسمت از آشپزخانه که چربی آن را فرا گرفته را با این دستمال پاک کنید. اجازه بدهید تا جوش شیرین برای چند دقیقه روی سطوح چربی گرفته باقی بماند. سپس، آن را با یک دستمال تمیز و مرطوب دیگر پاک کنید تا بقایای چربی از بین برود.

4. ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

با گذشت زمان، مواد غذایی و کثیفی اضافی در داخل ماشین ظرفشویی جمع می گردد. بهتر است که تکه های به جامانده غذا مثل حبوبات و ماکارونی را بعد از هر مرتبه شستن ظرف ها تمیز کنید. قفسه پایینی ماشین را بیرون بکشید و در پی به جامانده غذا در آن بگردید. برای جلوگیری از بدبو شدن ماشین در آینده، این کثیفی ها را با دستمال میکروفایبر تمیز کنید. توجه داشته باشید که تکه های غذا درون فیلتر ماشین نیز باقی نمانند.

5. ظروف شیشه ای را برق بیندازید

ظروف شیشه ای قدیمی را به مدت 5 دقیقه در سرکه سفید بخیسانید تا لایه های تشکیل شده از مواد معدنی موجود در آب که موقع شستشوی این ظروف ایجاد شده از آن ها جدا گردد. سپس، ظرف ها را با آب بشویید و با دستمال میکروفایبر خشک کنید.

6. دستگاه چای ساز و قهوه ساز را رسوب زدایی کنید

مخزن چای ساز یا قهوه ساز را با محلولی از سرکه و آب پر کنید. حالا دستگاه را روشن کنید تا آب موجود در آن بخار گردد. سپس، اجازه دهید تا دستگاه به مدت 30 دقیقه خنک گردد. در نهایت، آن را دوباره از آب پر کنید و اجازه بدهید تا این بار آب به تنهایی جوش بیاید و مخزن دستگاه تمیز گردد.

7. چربی ظروف چدنی را پاک کنید

شستن بیش از حد ظروف چدنی با اسکاچ های سیمی ممکن است سطح آن ها را دچار خش کند. برای تمیز کردن این ظروف از یک اسکاچ اسفنجی و مایع ظرفشویی بهره ببرید. سپس، آن را بشویید و خوب خشک کنید. حالا سطح داخلی و خارجی ظرف را با روغن نباتی آغشته کنید. بعد از آن، ظرف را درون فر با دمای 350 درجه فارنهایت به مدت یک ساعت قرار بدهید. اجازه بدهید تا ظرف خنک گردد. در نهایت، چربی ظرف را با دستمال کاغذی یا دستمال میکروفایبر پاک کنید.

نکاتی برای تمیز کردن حمام و دستشویی

چیزهای زیادی در حمام اتفاق میفتند. بنابراین، باید آنجا را تا حد امکان عاری از میکروب نگه دارید. نکاتی که در ادامه می خوانید به شما یاری می نمایند تا کنترل این اتاق پررفت وآمد را به دست آورید.

1. در تمیز کردن خانه نقاط پرتردد را چندین بار در هفته تمیز کنید

درست مانند آشپزخانه، یکی دیگر از جاهایی که باید موقع تمیز کردن خانه به آن ها توجه کنید، حمام و دستشویی است. تمیز کردن روزانه حمام و دستشویی باعث می گردد که این منطقه ها همیشه تمیز و مرتب باقی بمانند.

تمیزکاری های کوچک را پیش از اینکه به دردسرهای بزرگ تبدیل شوند، انجام بدهید. توالت، دوش، وان و کف حمام را باید همیشه تمیز کنید. در میان این منطقه ها، پشت توالت و روشویی از همه آلوده تر است. بنابراین، باید آن را یک یا دو بار در هفته تمیز کنید.

2. به بخش های کوچکتر و اغلب فراموش شده حمام توجه کنید

تمیز کردن بخش هایی از حمام و دستشویی که اغلب فراموش می شوند، باعث می گردد تا واقعا همه چیز تمیز باقی بماند. منطقه های مانند توری شیر آی و جامسواکی از جمله این بخش ها هستند. در واقع، جامسواکی سومین مکان آلوده در خانه شماست. بنابراین، باید مطمئن شوید که این بخش مرتبا تمیز می گردد.

3. پرده حمام را نو کنید

برای از بین بردن کپک ها، اگر پرده حمام و دستشویی سفید یا شفاف است، آن را همراه با کمی مواد شوینده و سفیدنماینده داخل ماشین لباسشویی بیندازید. دو یا سه حوله سفید کهنه نیز به ماشین اضافه کنید تا پرده تمیزتر شسته گردد. سپس، پرده را آویزان کنید تا خشک گردد. برای تازه تر نگه داشتن پرده، پس از هر بار دوش گرفتن آن را بکشید تا رطوبت آن از بین برود.

4. فشار دوش را دوباره تنظیم کنید

کمی سرکه سفید و آب را درون کیسه ای پلاستیکی کاملا ترکیب کنید. سپس، سر دوش خود را باز کنید و کیسه را دور آن ببندید. سوراخ های دوش باید کاملا در محلول فرو بروند. اجازه بدهید تا سر دوش به مدت یک ساعت درون این محلول باقی بماند. سپس، کیسه را بردارید و رسوبات شل شده را پاک کنید. بعد از اتصال سر دوش به دوش هم ابتدا آب داغ را باز کنید تا منافذ دوش کاملا باز شوند.

نکاتی برای تمیز کردن اتاق نشیمن در خانه

معمولا زمان بسیاری را برای استراحت در اتاق نشیمن صرف می کنیم. بنابراین، باید این اتاق را راحت، تمیز و عاری از گرد و غبار نگه داریم.

1. منطقه ها پنهان اتاق را تمیز کنید

اتاق نشیمن جایی است که شما، خانواده و هر مهمانی بیشتر وقت خود را در آن می گذرانید. بنابراین، موقع تمیز کردن خانه باید به این اتاق بیشتر توجه کنید. برترین راه برای اطمینان از تمیزی تمام بخش های این اتاق این است که مبلمان را جابه جا کنید و بعد از تمیز کردن همه جا، آن را دوباره به محل اصلی خود بازگردانید. زیر مبلمان معمولا مملو از گرد و خاکی است که باید جاروبرقی کشید. از قلم نیاندازید که زیر کوسن ها را هم جارو برقی بکشید.

برای تمیز ماندن این اتاق، باید حداقل یک بار در ماه زیر مبلمان و کوسن ها را جارو بکشید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده آلرژی دارید، این کار را یک هفته در میان انجام دهید.

2. برای تمیز کردن گردوغبار از ابزار مناسب بهره ببرید

گردگیرهای پر ممکن است زیبا به نظر برسند اما چندان کاربردی نیستند. برای حذف مؤثر گردوغبار باید به جای گردگیر پر از گردگیر معمولی یا دستمال میکروفایبر بهره ببرید. گردگیرهای پر معمولا گرد و غبار را به اطراف منتقل می نمایند و اصلا آن را حذف نمی نمایند.

3. منسوجات مستعد گرد و غبار را به طور مرتب تمیز کنید

برخلاف آشپزخانه و حمام، چالش اصلی در تمیز کردن اتاق نشیمن، وجود منسوجاتی است که مستعد گرفتن گرد و غبار هستند. تمیز کردن مرتب اثاثیه، فرش و ملافه ها به کاهش و کنترل جمعیت کنه های گرد و غبار یاری می نماید. معمولا به تمیز کردن این منسوجات یا جارو کشیدن تمام بخش های نرم مبلمان علاقه ای نداریم اما تمیز ماندن این بخش ها یکی از مهم ترین اصول تمیز کردن خانه و حفظ سلامت خانواده است.

منسوجات را باید حداقل دو بار در سال بشویید اما می توانید یک بار در ماه نیز با جارو برقی آن را تمیز کنید. جاروبرقی و گردگیری را می توانید هفته ای یک بار نیز انجام بدهید.

نکاتی برای تمیز کردن اتاق خواب

همه ما دوست داریم که اتاق خوابمان جایی گرم و نرم باشد اما لزوما به صرف ساعت ها وقت برای تمیز کردن آن تمایلی نداریم. برای اینکه این اتاق همیشه تمیز و مرتب باشد، باید به نکاتی که در ادامه می خوانید، توجه کنید.

1. ملافه ها و روبالشتی ها را تمیز نگه دارید

درست مانند اتاق نشیمن، تمیز نگه داشتن منسوجات مهم ترین کار برای تمیز کردن اتاق خواب خواهد بود. باید جاهایی مانند قرنیزها، پنکه های سقفی و سایر سطوح را تمیز کنید اما شما و خانواده زمان بسیاری را صرف خوابیدن روی ملافه ها می کنید. بنابراین، تمیز نگه داشتن آن ها بیش از هر کاری اهمیت دارد.

2. هر روز تخت خواب را مرتب کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید در تمیز کردن خانه و اتاق خواب به آن توجه کنید، مرتب کردن تخت خواب به صورت روزانه است. روزانه 10 دقیقه بعد از بیدار شدن، وقت خود را به تمیز و مرتب کردن تخت خواب اختصاص بدهید تا اتاق خواب فضایی آرام باقی بماند.

کلام آخر

تمیز کردن خانه گاهی به سخت ترین کار جهان تبدیل می گردد اما اگر بخش های مختلف منزل را به موقع و با ابزارهای مناسب تمیز کنید، مسئله ای نخواهید داشت. حرفه ای ها معمول امور کوچک نظافتی را به تعویق نمیندازند، از ابزارها و محصولات شوینده مناسب استفاده می نمایند و سعی می نمایند نظافت منزل به کاری دسته جمعی تبدیل گردد که همه اعضای خانواده در آن مشارکت می نمایند. شما چطور خانه خود را تمیز می کنید؟ فکر می کنید علاوه بر نکاتی که شرح دادیم، چه ترفندهای دیگری برای تمیز کردن خانه وجود دارد؟

منبع: RealSimple

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 دی 1402 بروزرسانی: 8 دی 1402 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2333

به "ترفندهای تمیز کردن خانه که فقط حرفه ای ها می دانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهای تمیز کردن خانه که فقط حرفه ای ها می دانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید