تعرض به یک تپه تاریخی از عصر مفرغ و آهن

به گزارش کتاب ارزان، ساکنان همجوار تپه تاریخی قلعه بوینی اردبیل متعلق به عصرهای مفرغ و آهن به دلیل افزایش ارزش زمین درصدد تملک حریم آن برآمدند.

تعرض به یک تپه تاریخی از عصر مفرغ و آهن

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فریبرز طهماسبی، سرپرست هیات باستان شناسی تپه تاریخی قلعه بوینی اردبیل با اعلام این مطلب گفت: با توجه به مطالعات اجرا شده روی قطعات سفالی به دست آمده از سطح تپه قلعه بوینی، این تپه از دوران مفرغ تا دوره تاریخی محل سکونت بوده است .

او اضافه کرد: قطعات سفالی شکسته قرمز رنگ مربوط به عصر مفرغ و سفال های خاکستری عصر آهن در سطح تپه مشهود است و سفال های منقوش مثلثی سبک اردبیل نیز در آنجا شناسایی شدند.

وی گفت: روش کاوش باستان شناسی تپه تاریخی قلعه بوینی با درنظر دریافت روش سیستماتیک کاوش های باستان شناختی به صورت لوکوس -لوکوس صورت گرفت، به این صورت که به هر یک از لایه ها و طبقات شناسایی شده در گمانه ها که براساس تغییر در نوع بافت، رنگ و داده و یا مشاهده هر گونه سازه معماری لوکوس(شماره بافت) جداگانه ای داده شده است.

به گفته طهماسبی، در عملیات تعیین عرصه و حریم تپه بوینی پس از انجام عملیات نقشه برداری و توپوگرافی با ایجاد 17 گمانه در جهات اصلی و فرعی و با رعایت عرصه تپه حدود گستردگی آثار تاریخی و به عبارتی بهتر عرصه و حریم تپه تعیین شد.

سرپرست هیات باستان شناسی تپه تاریخی قلعه بوینی بیانتصریح کرد: در فرایند کاوش و تعیین حریم در دامنه شمال شرقی تپه دیوار خشتی احتمالا متعلق به عصر مفرغ شناسایی و کشف شد.

او اظهار کرد: در دامنه جنوبی نیز سازه سنگی دامنه استقرار تپه را تعیین نموده و وجود آثار و لایه های فرهنگی و همچنین ساختارهای خشتی در قسمت شمال و شمال غربی تپه محدوده گسترش این تپه در جهات شمال و شمالغربی تعیین شد.

طهماسبی تاکید نمود: وجود لایه فرهنگی در جهت شرق تپه و ساختار سنگی در قسمت جنوب غربی دامنه گستردگی آثار را نیز در این دو قسمت تعیین کرد، در نهایت با توجه به آثار و لایه های فرهنگی بدست آمده از گمانه های ایجاد شده عرصه و حریم قانونی محوطه قلعه بوینی طبق ضوابط عرصه و تعیین حریم تعیین و به صورت نقشه ای با محدوده تعیین شده برای تپه ارائه شد.

به گفته او، پس از طرح و تصویب در شورای فنی این استان و سپس در کمیته تعیین حرائم سازمان مرکزی تمامی فعالیت های آینده عمرانی کشاورزی و صنعتی با توجه به حریم در نظر گرفته شده برای تپه قلعه بوینی و ضوابط تعیین شده برای حریم آن صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به افزایش ارزش زمین های این منطقه با توجه به گسترش شهر اردبیل به طرف اراضی روستای حسن باروق اضافه کرد: اهالی منطقه در صدد تملک حریم این تپه تاریخی برآ مده اند، اقدامی که بیشترین آسیب ها به این تپه ناشی از این حرکت و تخریب های انسانی است، چون به دلیل فعالیت های کشاورزی و عمرانی در دهه گذشته اجرا شده است.

طهماسبی گفت: با توجه به مسائل به وجود آمده بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مالکان زمین های مجاور این تپه تاریخی نسبت به ساخت و ساز در اطراف تپه تعیین عرصه و حریم آن با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت.

براساس این گزارش، تپه قلعه بوینی در سال 87 مورد آنالیز نهاده شد و 15 دی ماه همان سال با شماره 24304در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 817

به "تعرض به یک تپه تاریخی از عصر مفرغ و آهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعرض به یک تپه تاریخی از عصر مفرغ و آهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید