تغییرات در بورس دستوری نبود

به گزارش کتاب ارزان، یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم وجود اطلاعات در سرمایه گذاری ها، تغییرات در این بازار را غیردستوری دانست و اضافه کرد: عمده معاملات از ابتدای سال اوراق بدهی بوده است.

تغییرات در بورس دستوری نبود

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، مصطفی صفاری، کارشناس بورس درباره احتمال افزایش سهم این بازار در تامین اقتصادی تا 50 درصد به خبرنگار ایبِنا گفت: واقعیت این است که بازار بورس در اصل شامل بازار سهام و اوراق بدهی است که در بین این دو بازار سهام پُرریسک به حساب می آید. بنابراین به صورت طبیعی در شرایطی که نگاه به آینده همراه با امید و مثبت باشد، مردم بیشتر به سمت سهام تمایل نشان می دهند، اما وقتی شرایط به گونه ای پیش برود که تصمیم گیری در آن با سختی روبرو گردد، استقبال از اوراق افزایش خواهد یافت.

این کارشناس بورس در ادامه اعلام کرد: منابع اقتصادی دولت از بورس که حتی سال گذشته سهام شرایط خوبی هم داشت، از اوراق بود و سه برابر هر سهام، اوراق به فروش رسید. به این معنا که بورس کشور از حالت فروش سهام به فروش اوراق تبدیل شد و دلیل این مسئله هم معطل ماندن سهام در بورس است، اما اوراق از بازار خارج می گردد و گرچه این خروج سبب خواهد شد بورس با کمبود نقدینگی روبرو گردد، اما این امکان را دارد و دقیقا بر همین اساس هم بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد و از ابتدای امسال در بورس و فرابورس عمده معاملاتی که اجرا شده اوراق بدهی بوده است.

صفاری در مورد استقبال مردم از بورس گفت: یکی از عوامل کلیدی معمولا در بازار سهام و بازار پول بحث نرخ بهره و سود بانکی است که این عامل سبب شده تا نقدینگی بورس کم گردد.

وی درباره اظهار نظر بعضی کارشناسان مبنی بر دستوری بودن تغییرات در بورس، شرح داد: تغییرات حاصل در بازار سهام دستوری نبود، بیشتر فرهنگ سازی صورت گرفت. سال گذشته هر روز درباره بورس در رسانه ملی یا دیگر رسانه صحبت می شد و از نظرات کارشناسان سخن به میان می آمد، دولت در هر جلسه درباره بورس نظر می داد، اما اکنون که بورس منفی شده خبری نیست.

صفاری در ادامه تاکید نمود: بورس اکنون در یک حالت خموشی و رخوت به دلیل نبود اطلاعات قرار گرفته که این موارد دست به دست هم داده و حالش را به این روز انداخته است.

وی درباره اعتماد مجدد مردم برای تزریق سرمایه خود به بازار سهام توضیح داد: مردم در برابر ریسک منتظر پاداش هستند و در صورت دریافت آن را تکرار می نمایند، اما در سرمایه گذاری بازار سهام این اتفاق روی نداد و از آنجا که دولت هم در حال تغییر است، بازار حالت بلاتکلیفی به خود گرفته است.

این کارشناس بازار سهام در ادامه اضافه کرد: مردم در هر صورت باید بدانند که بورس سرمایه گذاری است که در طول یکسال جواب می دهد. البته وقتی دولت مردم را به حضور در بورس دعوت می نماید و پس از آن قیمت نصف می گردد و هیچ عکس العملی نسبت به این اتفاق نیست، نباید انتظار حفظ اعتماد مردم را داشت.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1634

به "تغییرات در بورس دستوری نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات در بورس دستوری نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید