رهن چند درصد قیمت خانه است؟

به گزارش کتاب ارزان، انسان های باستانی و قدیمی دغدغه اصلی که داشته اند مسکن و یا مکانی بوده است که در آنجا زندگی می نموده اند. این مسئله امروزه رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته و انسان مدرن در خانه ها و برج های مجلل زندگی می نماید. افرادی که قصد اجاره و یا رهن خانه را دارند همواره در پی تناسب قیمتی می گردند که با استفاده از آن بتوانند خانه مناسب خود را تهیه نمایند. قیمت مسکن امروزه به صورت سرسام آوری رو به افزایش است و از این رو خانوارهای ایرانی دوست دارند خانه ای را پیدا نمایند که از نظر قیمتی بسیار به صرفه می باشد. پیش از این و بالا بودن نرخ سوددهی بانک ها ایرانیان ترجیح می دادند پول رهن خانه را در بانک گذاشته و از محل کسب عایدی آنها اجاره بهای خود را پرداخت نمایند ولی با پایین آمدن سود بانکی این مسئله نیز به کلی از میان رفته و مردم ترجیح می دهند خانه ها را از ابتدا رهن نمایند.

رهن چند درصد قیمت خانه است؟

عوامل موثر بر روی محاسبه قیمت رهن خانه

پیش از اینکه بخواهیم برای شما از تناسب میان قیمت خرید خانه و رهن صحبت کنیم بهتر است نیم نگاهی به عوامل تعیین نماینده قیمت رهن و اجاره نیز بیاندازیم. در ایران و شهرهای بزرگ عوامل بسیاری بر روی فیمت رهن خاانه تاثیر می گذارند و ما در این بخش نیم نگاهی به این عوامل می اندازیم

فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت خانه

در ایران عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی قیمت رهن و اجاره خانه تاثیر مستقیم می گذارند ولی امروز ما قصد داریم عوامل و شرایط مالی را مورد آنالیز قرار دهیم ولی باید دقت کنید که بحث هایی همانند امنیت ، فرهنگ و موقعیت های اداری و تجاری همسایه ها نیز بر روی قیمت رهن تاثیر مستقیم دارند.

  • عمر خانه: یکی از عواملی که به شدت بر روی قیمت خانه تاثیر مستقیم دارد مدت زمانی است که خانه ساخته شده است، به عنوان مثال رهن خانه های بیش از ده سال معمولا مقرون به صرفه تر از خانه های نو ساز یا بازسازی شده می باشد.
  • قیمت محله قرار گیری: قیمت محله و شرایط کوجه می تواند به طرز عجیبی بر روی رهن خانه تاثیر بگذارد به عنوان مثال در بعضی از منطقه ها تهران قیمت رهن یک کوچه از قیمت رهن کوچه پایین تر بیشتر می باشد.
  • بازسازی خانه قدیمی: یکی دیگر از عواملی که می تواند بر روی قیمت خانه تاثیر مستقیمی بگذارد هزینه مازاد بر روی بازسازی خانه است. شاید رهن یک منطقه به صورت میانگین متری 5 میلیون تومان باشد ولی یک خانه بازسازی شده می تواند حداقل یک میلیون تومان از میانگین بالاتر باشد.
  • دسترسی به مراکز مختلف: از عواملی موثر بر روی قیمت رهن و اجاره خانه ها دسترسی خانه به مراکز خرید و اداری می باشد. شما اگر در محله ای که خانه خود را تهیه می کنید به مراکز تفریحی و خرید دسترسی داشته باشید به شدت بر روی قیمت خانه تاثیر می گذارد.

همانگونه که پیش از این نیز به شما گفتیم قیمت رهن و اجراه به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال در خانه های لوکس قیمت رهن از هیچ رویه ای پیروی نمی نماید و بر اساس نظر صاحب خانه تعیین می گردد. علاوه بر این مسئله در شرایط کنونی ممکن است موجر بسته به نظر خود با مستاجر کنار آمده و هزینه رهن را تا حد زیادی کم کند.

نکاتی در خصوص رهن و اجاره خانه

پیش از اینکه بخواهید هزینه های هنگفتی را بابت رهن و اجاره خانه ها انجام دهید بهتر است به چند نکته توجه نموده و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید. اصلی ترین و مهمترین مسئله ای که باید به آن دقت کنید این است که در محلی که حاضر است خانه خود را تهیه کنید خانه های ویلایی امنیت کافی برای اجاره کردن را دارند یا خیر؟ در بعضی از محله ها از آنجایی که دزدها نمی توانند وارد برج ها یا ساختمان های بلند شوند ترجیح می دهند خانه های ویلایی را مورد هدف قرار دهند از این رو پیش از اینکه بخواهید به سمت این خانه ها روی بیاورید بهتر است نیم نگاهی به امنیت محله بیندازید. علاوه بر این اگر جزو افرادی هستید که فعالیت های مالی انجام می دهند بهتر است در نظر داشته باشید که با هزینه رهن می توانید درآمدهای به مراتب بهتری داشته باشید از این رو شما می توانید با قبول کردن اجاره بهای بیشتر و پایین آوردن اندازه رهن برای خودتان کسب و کار و تجارت بهتری را رقم بزنید. نکته بعدی که باید به آن دقت کنید این است که در شرایط کنونی اسباب کشی نیز هزینه زیادی را برای شما در بر خواهد داشت از این رو با مالکینی معامله کنید که ترجیح می دهند شما سالیان متمادی در آن خانه ساکن باشید و نه کسانی که سر سال شما را از خانه بلند نمایند. این مسئله شاید برای شما در ابتدا خیلی مهم نباشد ولی با بالا رفتن هزینه اسباب کشی و از طرفی نیز خراب شدن وسایل خانه هزینه شما بسیار بالا خواهد رفت.

منظور از رهن چیست؟

در اصل قانون اعلام می نماید رهن قراردادی می باشد که بر اساس آن مستاجر مبلغی را به مالک پرداخت می نماید تا در ازای آن موجر ملک خود را برای مدتی تعیین در اختیار مستاجر قرار دهد. بر اساس این قرارداد پس از به اتمام رسیدن مدت قرارداد مالک باید مبلغ رهن را عیناً به مستاجر پرداخت نموده و در آن صورت مستاجر نیز متعهد می گردد خانه را تخلیه کند. بسیاری از ایرانی ها از آنجایی که در این روش مبلغی را به صورت ماهیانه پرداخت می نمایند آن را به روش پرداخت هزینه ماهیانه ترجیح می دهند. از طرف دیگر از آنجایی که ممکن است پرداخت مبلغ رهن برای مالک سخت باشد مستاجر این امکان را دارد که در انتهای قرارداد مجدد بتواند با مبلغی ناچیز قرارداد خود را برای یک سال دیگر تمدید کند. باید به یاد داشته باشید در تمامی قراردادها ممکن است مشکلاتی پیش بیاید از این رو ما قصد داریم بعضی از عدم مزیت های این نوع قراردادها را نیز با شما در میان بگذاریم:

  • ممکن است مالک توانایی پرداخت هزینه رهن را نداشته باشد
  • عدم علاقه مالکین به واگذار کردن خانه به صورت رهن
  • بالا بودن مبلغ رهن نسبت به اجاره آن

رهن کامل چند درصد قیمت ملک است؟

از سوالات اصلی که پیرامون رهن خانه پیش می آید این است که مبلغ رهن خانه در اصل باید چند درصد مبلغ قیمت خرید خانه باشد. ابتدا باید این مسئله را به شما بیان کنیم که هزینه رهن خانه بیشتر از آنکه به قیمت اصلی خانه مربوط باشد به محله ای که شما قصد دارید در آن خانه را رهن کنید بستگی دارد. اگر بخواهیم به عنوان رویه اصلی صحبت کنیم رهن یک خانه یک چهارم تا یک ششم قیمت خرید خانه محاسبه می گردد. بنابراین پیش از اینکه بخواهید در یک منطقه خانه را رهن و اجاره کنید بهتر است ابتدا به عنوان خریدار به محل مراجعه نموده و از مالکین قیمت متراژ متر مربع را سوال بفرمایید. شایان ذکر است هنگامی که شما به مشاورین املاک و صاحبین خانه مراجعه می کنید از این رویه جاری پیروی ننمایند و با اعلام معیارها و ملاک های خود هزینه را بالا یا در شرایطی پایین بیاورند. نکته ای که در خصوص رهن و اجاره خانه وجود دارد توافق شما با مالک است که سبب می گردد قیمت خانه بالا رفته یا پایین بیاید. در بعضی از محله ها از آنجایی که افراد ترجیح می دهند در برج ها زندگی نمایند هزینه رهن یک برج می تواند بالاتر از هزینه رهن یک خانه ویلایی در نظر گرفته گردد. علاوه بر این در خانه های لوکس و لاکچری معمولاً فرایند های رایج معنا پیدا ننموده و شما نمی توانید بر این اساس خانه ها را اجاره کنید در این خانه ها توافق بین موجر و مستاجر است که قیمت را تعیین میکند.

مثالی از محاسبه رهن با فرمول

(مثال ها به صورت فرضی می باشد و مصداق بیرونی ندارد)

تصور کنید شما مایل هستید در یک محله از تهران خانه ای را با متراژ 100 متر مربع رهن کنید. در صورتی که مبلغ خرید آن خانه متری 1،000،000،000 ریال در نظر گرفته گردد مبلغ کل خانه نزدیک به 10 میلیارد تومن برآورد می گردد. در صورتی که این خانه کلید نخورده بوده و تمامی امکانات نیز در آن آماده باشد مبلغ رهن این ملک را می توان ما بین 4 تا 6 میلیارد تخمین زده می گردد. البته عواملی مانند کسادی بازار رهن و اجاره و بعلاوه اندازه خرید و فروش نیز در بازار تاثیر مستقیمی دارد.

مطالب بیشتر

نحوه پرداخت پول رهن به مالک

تبدیل رهن به اجاره چگونه است؟

خسارت مستاجر به ملک و قوانین آن

منبع: هومتیک
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2138

به "رهن چند درصد قیمت خانه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهن چند درصد قیمت خانه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید