تقسیمات استانی آب را به روی روستائیان لات قزوین بست ، بازدید مسئولان نمایشی بود؟!

به گزارش کتاب ارزان، روستای لات یا همان احمدآباد، در قزوین با روستای نوده از توابع عمارلوی گیلان هم مرز هستند این دو روستا مدتی است که به خاطر انتقال آب دچار مشکل شده اند.

تقسیمات استانی آب را به روی روستائیان لات قزوین بست ، بازدید مسئولان نمایشی بود؟!

گروه دانشگاه خبرنگاران؛روستای لات یا همان احمدآباد، روستایی است در قزوین، که با روستای نوده از توابع عمارلوی گیلان هم مرز است. کار اصلی مردم این روستا دامداری و باغداری است. بین دو روستا منطقه ییلاقی وجود دارد چندین سال است که آب شرب و باغداری اهالی روستای لات (احمد آباد) قزوین از سوی این منطقه ییلاقی تامین می شود.

در این منطقه ییلاقی به نام سیپان ، دره پرآب به نام ازرانی و آغوز دره هست که دارای خانه های عشایری و کوچ نشینی است . بیش از چندین قرن است که متعلق به روستای لات بوده و همچنان بهره بردار آن اهالی روستای لات هستند و آب شرب روستا نیز از این منطقه تامین می شود.

استفاده اهالی روستا لات از آب ییلاقی ادامه داشت تا اینکه در اوایل اردیبهشت ماه آب روستا لات از سمت روستای نوده قطع و مردم با مشکل بی آبی روبرو شدند. ابتدا تصور می شد که به خاطر بارندگی ها و رانش زمین، ورودی چشمه مسدود و باعث قطعی آب شده، اما با پیگیری های اهالی روستا مشخص شد که آب روستای لات از سوی روستائیان نوده قطع شده است.

به گفته اهالی این منطقه، شروع این مسائل در سال 91 براساس صورت جلسه ای که میان مسئولین استان گیلان و قزوین منعقد شد ، ایجاد شده است. براساس این صورت جلسه آب آغوز دره که عشایر و روستائیان لات سالیان دراز بهره بردار آن بوده اند ، یک ماه به اهالی کوچ نشین روستای لات و یازده ماه به اهالی روستای نوده فاراب تعلق گرفت.

متاسفانه مسئولین به این قرارداد نیز پایبند نشدند و تمام آبشخور عشایرین لات را تخریب کردند و حالا مردم انتظار دارند که مسئولان کشوری جهت رفع این مسائل نقشه تقسیماتی که در سال 84 کارشناسی شده و همچنان بین دو استان نیمه تمام مانده را ، اصلاح کنند.

یکی از ساکنین روستای لات می گوید از زمانی که مسئولین استان گیلان اعم از استاندار و فرماندار و معاونین سیاسی، اهالی روستای نوده فاراب را تحریک کرده اند و حمایت یک سویه به خاطر تقسیمات توپوگرافی سال 42 برای بخشی از مراتع و ییلاغات در استان گیلان نمودند، مسائل فراوانی برای روستائیان لات از سوی روستائیان نوده ایجاد شده است.

این روستایی می افزاید: سال 83 اداره آبرسانی استان قزوین به کمک روستائیان لات و نوده فاراب ، 10 کیلومتر در منطقه صعب العبور در منطقه ییلاقی که از مراتع روستای لات استان قزوین به حساب می آید، برای آب شرب و آب کشاورزی لوله کشی کردند. متاسفانه با حمایت هایی که مسئولین استانی از روستای نوده فاراب توابع گیلان می کنند، اجازه دادند آنها آب را به روی ما را قطع کنند و تنها ادعادی آنان این است که شما جزو استان قزوین حساب می شوید و اجازه استفاده از آب این استان را ندارید.

به طور کلی اهالی روستای لات معتقدند که به قرارداد ناعادلانه سال 91 پایبندند و حاضرند تمام آبهای ییلاقی دو روستا ، توسط کارشناسان اداره آب منطقه ای دو استان اندازه گیری بشود و دبی آن را گرفته و نسبت به جمعیت هر روستا به صورت عادلانه تقسیم شود.

جالب اینجاست با توجه به شرایط اقلیمی روستای لات (احمد آباد) امکان ایجاد چاه برای استفاده از آب شرب و کشاورزی وجود ندارد و فقط می توانند از چشمه های ارتفاعات کوه منطقه ییلاقی استفاده کنند به گفته اهالی روستا دو راستا برای انتقال آب از کوه به روستای لات کشیده شده بود که یکی برای آب شرب و دیگری برای کشاورزی که با اختلافی که بین این دو روستا برای منطقه ییلاقی وجود داشت آب روستای لات قطع شده است.

بعد از اینکه آب روستا قطع شد، به گفته روستائیان با تانکر برای آنان آب می آورند، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان آلوده شدن آب وجود دارد. از طرفی در بعضی از کوچه های روستا امکان تردد ماشین انتقال آب وجود ندارد و این، کار را برای مردم سخت تر کرده است.

به گفته روستائیان، آب و هوای روستای لات (احمدآباد) قزوین گرم و خشک است و اگر این شرایط پیش برود درختان و باغاتشان به زودی خشک می شوند. گفته می شود برای اینکه کشاورزان بتوانند در تابستان محصول خوبی داشته باشند باید هر چهار روز یک بار درختان و باغ ها را آبکمک کنند، اما با وجود قطعی آب امکان خشک شدن باغات وجود داد.

این مشکل قطعی آب همچنان ادامه داشت تا اینکه معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری های قزوین و گیلان به همراه فرماندارن شهرستان رودبار و جمعی از مسئولان دو استان و اهالی لات در الموت غربی با حضور در ییلاق این روستا به بررسی این مشکل پرداختند، ولی این حضور هم گویا خیلی اثر گذار نبوده است.

بی آبی اهالی روستای لات قزوین چندین هفته ادامه داشت و مردم به امید این بودند تا مسئولین هردو استان کاری برای آن ها انجام دهند. اهالی که دیدند این بازدیدها راه به جایی نبرد تصمیم گرفتند خودشان دست بکار شوند با طی کردن راستای صعب العبور لوله ای که قطع شده بود را وصل کردند و با این کار در حال حاضر آب شرب روستا به مقدار کم وصل شده است، اما جواب گوی نیاز آن ها نیست و مردم برای آبکمک باغ ها نیاز به آب بیشتری دارند.

به گفته یکی از اهالی روستا، بعضی از مردم روستا خودروی خود را برای خرید لوله های قطع شده آب فروخته اند ولی متاسفانه کمکی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

با گذشت چندین هفته از مشکل بی آبی اهالی روستای لات (احمدآباد) قزوین و پیگیری های مکرر مردم روستا، متاسفانه مسئولین استان هیچ تضمینی برای قطع نشدن دوباره آب نمی دهند و چون آبی که هم اکنون وصل شده است جوابگوی نیاز آن ها نیست مجبورند زمان بارش باران آب، باران را جمع آوری کنند که با وجود ویروس کرونا تهدیدی برای سلامتی مردم روستا است.

ناگفته نماند که در این راستا، اهالی روستا به رئیس قوه قضا هم نامه نوشتند و خواستار بررسی به شرایط بی آبی مردم منطقه شدند. پیگیری های خبرنگاران برای حل مشکل بی آبی مردم منطقه و ارتباط گیری با مسئولان ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1073

به "تقسیمات استانی آب را به روی روستائیان لات قزوین بست ، بازدید مسئولان نمایشی بود؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقسیمات استانی آب را به روی روستائیان لات قزوین بست ، بازدید مسئولان نمایشی بود؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید