تولید محصولات مختلف از گیاه بومی رازک

به گزارش کتاب ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت های دانش بنیان تولید گیاهان دارویی با فرآوری مواد خام و عصاره گیری توانسته اند محصولات دارویی متنوعی را به بازار داخلی و بین المللی عرضه کنند.

تولید محصولات مختلف از گیاه بومی رازک

گیاه رازک یکی از گیاهانی به شمار می رود که خواص دارویی آن، برای شرکت های دانش بنیان و خلاق شناخته شده است. فرآورده دارویی رازک تولید شده از طریق یک شرکت دانش بنیان به کارخانه های تولید ماءالشعیر و تولید دارو عرضه می شود. از این گیاه برای طعم بخشی به نوشیدنی ماءالشعیر استفاده می شود. همچنین از آن در تولید داروهای آرام بخش خواب آور و داروهای هورمونی بهره برده می شود.

گونه های جنگلی و بومی رازک در کشور از طریق شرکت، جمع آوری و طی یک فرآیند تحقیقاتی 15 ساله به گیاه اهلی و تولیدی در مقیاس بالا تبدیل شد. یکی دیگر از محصولات این مجموعه دانش بنیان، تولید یک پماد مورد استفاده در سوختگی و التهابات پوستی موضعی است. این دارو در بخش سوختگی بیمارستان سینا به صورت بالینی به کار گرفته شد و نتایج رضایت بخش آن، راه را برای اخذ مجوز و تولید انبوه آن هموار کرد.

پماد گیاهی آنتی هموروئید، دیگر قلم موجود در سبد محصولات گیاهی شرکت است که راستا آن از مرحله تولید آزمایشی و محدود به سمت تولید در مقیاس وسیع، هموار شد. این شرکت دانش بنیان همچنین طی قرارادی با جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، بذر و نهال گیاهان دارویی مانند آویشن ، رزماری، لاوان و سنبل الطیب را تولید و جهت کاشت در مزارع استان به کشاورزان تحویل می دهد.

در حال حاضر شرکت های خلاق و دانش بنیان ، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حوزه صنعت گیاهان دارویی و فرآورده های سنتی مشغول به فعالیت هستند. کشور ما یکی از صادرکنندگان گیاه دارویی در جهان است.

با توجه به این که ایران، از منابع طبیعی و گیاهان دارویی قابل توجهی برخوردار است، تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه می تواند، به ثروت آفرینی قابل توجهی منتهی شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، یک تلاش ملی را در این حوزه سازمان دهی کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2167

به "تولید محصولات مختلف از گیاه بومی رازک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید محصولات مختلف از گیاه بومی رازک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید