جنبش جلیقه زردها رنگ و بویی جدید به خود می گیرد

به گزارش کتاب ارزان، تهران - خبرنگاران - درحالی که پیش تر به نظر می رسد اعتراض های ضددولتی مردم فرانسه نسبت به سیاست های مالی دولت نشات گرفته از اقشار میانی است، اکنون با حمایت بعضی روشنفکران از جلیقه زردها، این جنبش رنگ و بویی جدید به خود می گیرد.

جنبش جلیقه زردها رنگ و بویی جدید به خود می گیرد

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24 ، یک روز بعد از انتشار نامه جمعی از شخصیت های فرهنگی و هنری فرانسه مبنی بر حمایت از جنبش جلیقه زردها، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که از این پس باید منتظر تغییری جدید در نحوه اعتراض های مردمی به سیاست های امانوئل مکرون باشیم.

این نامه به امضای بیش از 1400 شخصیت فرهنگی و هنری از جمله ژولیت بینوش، امانوئل بئار، ادوارد لوئیس، الن داماسیو رسیده و در ستون دیدگاه پایگاه اینترنتی روزنامه لیبراسیون منتشر شده است در واقع به نوعی نخستین حمایت رسمی و جمعی طبقه روشنفکر جامعه فرانسه از این جنبش اعتراضی به شمار می رود.

شخصیت های فرهنگی و هنری فرانسه در نامه خود تحت عنوان جلیقه زردها: ما ساده لوح نیستیم از جلیقه زردها به عنوان جنبشی یاد نموده اند که قدرت حاکمه در پی بی اعتبارکردن و سرکوب شدید آنهاست. این درحالیست که به اذعان امضاء کنندگان این نامه تهدیدآمیزترین خشونت جاری در جامعه فرانسه ماهیت مالی و اجتماعی دارد.

به گزارش خبرنگاران، پیش تر و در ماه های نخست اعتراض ها نیز، ژولیت بینوش ستاره سینمای فرانسه در گفت وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل ضمن انتقاد از سیاست های مالی و محیط زیستی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با جنبش اعتراضی جلیقه زردها ابراز همراهی نموده بود.

او، سیاست های زیست محیطی دولت فرانسه را سرمنشا بروز نگرانی ها به افزایش بهای سوخت و نیز مسبب اصلی شروع اعتراض ها دانسته و آن را مورد نکوهش و انتقاد قرار داده است.

بینوش در این گفت وگو تصریح می نماید: دولت نمی تواند یک شبه مالیات بنزین و گازوئیل را افزایش دهد زیرا برای بعضی جلیقه زردها حتی 10 یورو هم در انتها هر ماه مشخص کننده است.

اعتراض های موسوم به جنبش جلیقه زردها در فرانسه که از 17 نوامبر سال 2018 میلادی شروع شده روز گذشته (شنبه) به بیست و هفتمین هفته متوالی خود رسید.

این هفته نیز همانند هفته های پیشین تظاهرات روز شنبه، صحنه درگیری معترضان و پلیس بود.

شبک**اروپام**9041**1392

منبع: ایرنا
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 193

به "جنبش جلیقه زردها رنگ و بویی جدید به خود می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبش جلیقه زردها رنگ و بویی جدید به خود می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید