خداحافظی با هپاتیت C. تا سال 1410

به گزارش کتاب ارزان، ایران بیش از 20 سال است که واکسیناسیون هپاتیت B را انجام می دهد و بنا بر گفته دبیر جامعه جهانی هپاتیت تاکنون بیش از 35 میلیون نفر در کشور این واکسن را دریافت نموده اند و طبق تعهد هایی که به سازمان بهداشت جهانی داده شده قرار است تا سال 1410 هپاتیت C. در کشور ریشه کن گردد.

خداحافظی با هپاتیت C. تا سال 1410

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، هپاتیت در دو دهه اخیر تا حدود زیادی در ایران کنترل شده است به طوری که گفته می گردد هم اکنون فقط حدود یک میلیون نفر در ایران به انواع این بیماری مبتلا هستند. این درحالی است که در دیگر کشور های منطقه شیوع آن تا 10 برابر نیز بیشتر است. ایران بیش از 20 سال است که واکسیناسیون هپاتیت B را انجام می دهد و بنا بر گفته دکتر علویان، دبیر جامعه دنیای هپاتیت تاکنون بیش از 35 میلیون نفر در کشور این واکسن را دریافت نموده اند و طبق تعهد هایی که به سازمان بهداشت دنیای داده ایم بناست تا سال 1410 هپاتیت C. را در کشور ریشه کن کنیم.

هر ساله از یکم تا هفتم آبان را به عنوان هفته آگاهی از بیماری هپاتیت در نظر گرفته و رسانه ها و مسوولان مربوطه به این بیماری در جامعه می پردازند. هپاتیت نوعی التهاب در کبد است و به دلایل مختلفی می تواند ایجاد گردد که برخی از آن ها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند.

تاکنون پنج ویروس در این بیماری شناخته شده است. عمدتاً ویروس های هپاتیت B، C. و D. به وسیله خون آلوده منتقل می شوند، اما انواع A. و E. با آب و غذای آلوده انتقال پیدا می نمایند. به گفته متخصصان، هپاتیت A. سبب آسیب شدید کبدی می گردد.

آمار دقیقی از میزان شیوع انواع هپاتیت در دنیا در دست نیست، اما آخرین آمار های وزارت بهداشت و درمان نشان می دهد که بیش از یک و نیم میلیون نفر در کشور به انواع این بیماری مبتلا هستند. ایران جزء کشور های پیشرو در زمینه کنترل هپاتیت است. مسوولان وزارت بهداشت طی دو دهه اخیر برنامه هایی برای کنترل کامل این بیماری ارائه نموده اند و این در حالی است که میزان شیوع این بیماری در برخی کشور های همسایه نزدیک به 10 برابر میزان شیوع آن در ایران است.

مهم ترین هپاتیت ها که در ایران افراد را گرفتار می نماید، نوع B. و C. هپاتیت است که نوعی بیماری مزمن کبدی به شمار می رود و عوارضی همچون ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد را به همراه دارد.

دکتر موید علویان، دبیر جامعه دنیای هپاتیت در تبادل نظر با خبرنگار روزنامه صبح نو در این باره می گوید: از حدود 20 سال قبل روز اول آبان به عنوان روز ملی هپاتیت در تقویم ما ایرانی ها به ثبت رسیده است، اما مدتی بعد به دلیل اهمیت موضوع اطلاع رسانی در این باره، از روز به هفته تبدیل شده و تا هفت روز اول آبان هرسال هفته هپاتیت نام گذاری شده است.

این فوق تخصص گوارش و بیماری های کبدی ادامه داد: دو بیماری هپاتیت B. و C. بیشترین شیوع را نسبت به دیگر ویروس ها در ایران داشته اند؛ با این وجود شیوع هپاتیت B. در کشور ما طی دو دهه اخیر رو به کاهش بوده و دلیل آن واکسیناسیون این ویروس است که در نوزادان و افراد پرخطر انجام شد.

وی اضافه کرد: از سال 73 در کشورمان این واکسیناسیون را انجام دادیم و تاکنون بیش از 35 میلیون نفر در ایران این واکسن را دریافت نموده اند. الان می توانیم بگوییم در افراد پایین تر از سن 24 تا 28 سال شیوع هپاتیت بسیار کم است. همچنین در اکثر نقاط کشور شیوع هپاتیت B. کمتر از دو درصد است.

علویان با بیان اینکه اکنون یک میلیون و 400هزار نفر مبتلا به هپاتیت B. در کشور داریم، گفت: خوشبخاته ویروس هپاتیت B. باعث آسیب به کبد نمی گردد و می توان این بیماری را کنترل کرد و اگر احتیاج به درمان باشد، دارو های مورد احتیاج آن در کشور موجود است.

وی درباره شیوع بیماری هپاتیت C. در کشور می گوید: در این باره قبل از هرچیز باید گفت که هپاتیت C. امروزه قابل درمان است و شیوع آن در جامعه بسیار پایین است. در واقع کمتر از نیم درصد از جمعیت عادی کشورمان این به بیماری مبتلا هستند. با این وجود تمام دارو های مورد احتیاج برای این بیماران در ایران فراوری می شوند که بسیار ارزان تر از دارو های خارجی است و تحت پوشش بیمه ها نیز هستند.

راه های جدید انتقال ویروس

علویان در بخش دیگری از گفت و گوی خود با صبح نو تاکید نمود: تعهد ایران به سازمان بهداشت دنیای این است که تا سال 1410 نسبت به ریشه کن کردن این بیماری در کشور خودمان اقدام کنیم؛ اما باید به راه های جدید انتقال نیز اهمیت ویژه ای بدهیم، مانند خالکوبی هایی که در سال های اخیر در بین جوان ها زیاد دیده می گردد؛ همچنین حجامت های غیربهداشتی و رفتار های جنسی پرخطر همه سبب انتقال ویروس هپاتیت می شوند.

با آنکه در ایران شیوع هپاتیت C. کمتر از سایر کشور های منطقه مدیترانه شرقی است، اما باید برای کاهش آن اقدامات جدی انجام دهیم. همچنین با دنبال کردن برنامه ای برای کاهش آسیب معتادان تزریقی، به دنبال ریشه کن کردن هپاتیت C. در معتادان هستیم.

شاید نتوان اعتیاد را درمان یا ریشه کن کرد، اما می توان با آموزش های صحیح هپاتیت C. در معتادان و زندانیان را ریشه کن کرد. اغلب افراد مبتلا به این بیماری یا معتادان تزریقی هستند یا سابقه زندانی شدن دارند. این افراد از نظر مالی سطح پایینی دارند و حتی توان درمان با دارو های ایرانی را ندارند. شعار سال جاری این است که هپاتیت C. در زندانیان شایع است و تشخیص و پیشگیری و درمان آن یک مسوولیت اجتماعی است.

دبیر جامعه دنیای هپاتیت گفت: شاغلان حرفه پزشکی، اهدانمایندگان پرتکرار خون و زندانی ها گروه هدف واکسیناسیون هپاتیت C. هستند؛ اما گروه کلی تر آن افراد سنین 28 تا 50 سال هستند که توصیه می کنیم آزمایشی بدهند و در صورت منفی بودن جواب آزمایش حتماً خود را واکسینه نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 516

به "خداحافظی با هپاتیت C. تا سال 1410" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی با هپاتیت C. تا سال 1410"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید